سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : نمایش "دونه کفترام نذریه" به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی برگزیده نخستین سوگواره نمایشی خمسه است که از ۶ اردیبهشت ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه رفته است.

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش "دونه کفترام نذریه" در رابطه با ایده اولیه شکل گیری این نمایشنامه به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: ایده اولیه این نمایش به حدود هشت سال پیش زمانی که ما نمایشنامه دیگری را به نام "دم هشتی" کار می‌کردیم، برمی‌گردد. بر این اساس ما یک بار دیگر از‌‌ همان ایده بر اساس یک سری قواعد نمایشی ایرانی استفاده کردیم و یک بار دیگر این متن را نسبت به قبل به صورت تجربی‌تر بازنویسی کردیم. به این معنی که به صورت دراماتیک آن را در سالن تمرین کار کردیم و یک سری ایده‌های جدید هم به ذهنمان رسید و بر اساس آن‌ها قصه جدید را نوشتیم و مشغول تمرین شدیم.

مهدوی در رابطه با مضمون این نمایش گفت: داستان نمایش درباره بمب گذاری سال ۷۳ در حرم امام رضا (ع) است که از سه زاویه متفاوت روایت می‌شود. این نمایش دارای گره‌های تعلیقی است که موجب غافلگیری مخاطب خواهد شد. او ضمن تاکید بر وارد کردن و حفظ المان‌ها و نشانه‌هایی از نمایش‌های ایرانی در نمایش‌های خود، افزود: این نمایش نیز برگرفته از نمایش‌های ایرانی است، اما در آن بیشتر از تعزیه وام گرفته شده چون اتفاقی که در داستان رخ می‌دهد در روز عاشورا بوده است.

کارگردان نمایش "دونه کفترام نذریه" در توضیح شیوه اجرای این نمایش ادامه داد: به نسبت اجرا در سوگواره تغییر چندانی در شیوه اجرایی نداریم، ولی از آنجا که از گونه‌های نمایش ایرانی مانند تعزیه، نقالی و حتی پرده‌خوانی در این نمایش استفاده کرده‌ایم و تاکید ما بر این است که راوی نمایش در جاهایی با مخاطب ارتباطی بداهه داشته باشد، ممکن است از این نظر اختلافات جزئی در اجرای عموم داشته باشیم. همچنین در این نمایش همه چیز در جهت ارائه فرمی مدرن شکل گرفته است و ما حتی معین البکاء را هم به شیوه‌ای متفاوت در نمایش تصویر کرده‌ایم.

مهدوی در رابطه با انتخاب سالن نیز خاطرنشان کرد: به دلیل ارتباط نزدیکی که این نمایش باید با مخاطبان خود داشته باشد به عمد تماشاخانه ماه را با وجود ظرفیت کم تماشاچی برای اجرا انتخاب کردیم؛ هر چند که به لحاظ عرض و طول صحنه کمی دچار مشکل هستیم، اما کیفیت اجرا برای گروه اهمیت بیشتری دارد.

نمایش "دونه کفترام نذریه" به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از ۶ اردیبهشت ماه تا ۶ خردادماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸: ۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

فرامرز قلیچ خانی، سینا نصرالهی، رستا رضوی، مهدی داوودی و علیرضا شریفی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/