سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اگر به فیلم‌‏هایی که تاکنون به موضوع جنگ جهانی دوم پرداخته‌‏اند که در سینما در ژانر جنگی قلمداد می‌‏شوند، علاقه داشته باشید؛ حتما فیلم "فهرست شیندلر" را دیده‌‏اید یا اسم آن بارها به گوش شما خورده است و با آن آشنا هستید.

فیلم در سال 1993 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بر اساس رمانی با همین نام ساخته شد. توماس کنیلی نویسنده کتاب که برای آن جایزه بوکر را بدست آورده بود، داستان خود را بر اساس زندگی واقعی اسکار شیندلر تاجر آلمانی که جان بیش از هزار لهستانی یهودی را در جریان هولوکاست نجات داد، نوشت.

فیلم به فروش 321 میلیون دلاری دست یافت و هفت اسکار را از آنِ خود کرد. یکی از نکات جالب فیلم این است که "فهرست شیندلر" اولین فیلم سیاه و سفیدی بود که بعد از سال 1960 توانست، جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کند. بسیاری از منتقدان یکی از عوامل موفقیت فیلم رابه موسیقی فیلم نسبت می‌‏دهند. تم فراموش نشدنی جان ویلیامز همراه با ویولن ایتزاک پرلمن، تاثیرگذاری فیلم در صحنه‌های گوناگون را دوچندان کرده است.

داستان فیلم در سال 1939 می‏‌گذرد، زمانی که نیروهای اشغالگر آلمانی، مشغول جمع کردن یهودیان لهستانی در گتو هستند. اسکار شیندلر با بازی نیسن، سرمایه‏‌دار سودجوی اتریشی که به کراکوف آمده است و با استفاده از کارگران یهودی بی‏‌جیره و مواجب یک کارخانه تولید ظروف فلزی را برای مصرف آلمانی‏‌ها به راه می‌‏اندازد. حتی با بالا گرفتن سخت‏گیری‏‌های نازی‏‌ها او موفق می‏‌شود کارگرانش را در کارخانه نگه دارد و حسابدار یهودی‏‌اش اشترن آن‏جا را به پناه‏گاهی برای هم‏‌کیشانش تبدیل کند.

در زمستان 1942 با ورود فرمانده جدید آلمانی، برای برپا کردن یک اردوگاه اجباری اوضاع عوض می‏‌شود و شکار بی‌‏رحمانه یهودیان، به قلمرو شیندلر هم کشیده می‌‏شود. او با رشوه، جان یهودیان را می‏‌خرد ولی فرمانده جدید از هر فرصتی برای ضربه زدن به شیندلر استفاده می‏‌کند. سرانجام شیندلر تصمیم می‏‌گیرد به همراه گروهی از یهودیان کراکوف را ترک کند و به مرز چکسلواکی برود و برای این منظور با فرمانده وارد معامله می‌‏شود. او موفق به اجرای نقشه‌‏اش می‏‌شود، اما عملی شدن نقشه همراه می‏‌شود با ورشکستگی او.

در این فیلم اسپیلبرگپ با صحنه‌‏هایی روبه‌رو می‌‏شویم که هیچ گاه از ذهن پاک نمی‌‏شوند. فیلم به یک روایت انسانی و تبدیل شدن یک انسان پول دوست و هوسباز به یک انسان اسطوره‌‏ای می‌‏پردازد.

"فهرست شیندلر" را بدون شک از بهترین فیلم‌‏های دهه 90 و تاریخ سینما می‌‏توان نام برد. اسپیلبرگ همچنین با آن بازسازی بی‌پرده و واقع گرایی، راه را برای فیلمسازان دیگری که طرح ساختن فیلمی را فقط در ذهن‌شان می‌پروراندند باز کرد؛ روبرتو بنینی "زندگی زیباست" را ساخت؛ و رومن پولانسکی "پیانیست" را.

این فیلم در فهرست صد اثر برتر در تاریخ سینما که توسط وب‌گاه IMDB منتشر شد، مقام سوم را دارد.

انتهای پیام/

علیرضا سردشتی