سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر سمفونیک ملی ایران با مدیریت هنری علی رهبری که در روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته با نواختن سمفونی شماره ۹ بتهوون در حضور مقامات، ‌ ناظران، سفرا و مهمانان خارجی کار خود را آغاز کرده بود، دومین اجرای عمومی این ارکستر را با عنوان "سمفونی شماره ۹ بتهوون برای همه مردم در تالار وحدت به روی صحنه برد. این اجرا که مورد استقبال پر شور حاضران قرار گرفت، با حضور داوود گنجه‌ای (نوازنده)، محمد سریر (عضو هیات مدیره خانه موسیقی)، بهرام جمالی (مدیر عامل بنیاد رودکی) و حمید رضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) برگزار شد.

سمفونی شماره ۹ با ارکستر سمفونیک ملی ایران

سمفونی ۹ بتهوون برای اولین بار توسط ارکستر سمفونیک ملی ایران به رهبری علی رهبری و برای آخرین بار با ارکستر مایستری ارسلان کامکار به زیبایی هر چه تمام‌تر اجرا شد.

اینجا ایران است

بعد از اجرای این سمفونی علی رهبری گفت: ما هر شب فکر می‌کنیم که امشب حرف نمی‌زنیم ولی خوب دیگر اینجا ایران است و نمی‌شود کاری کرد. مادر من به من می‌گفت که تو آدم یک‌دنده‌ای هستی و هر کاری را که بخواهی انجام بدهی انجام خواهی داد و الان می‌گویم که من‌‌ همان آدم هستم و هر چیزی که دلم بخواهد می‌گویم و حرف هیچ کس را گوش نمی‌دهم.

ایران مثل دیروزش نیست

رهبری همچنین به چهره جدید ارکستر اشاره کرد و گفت: این اجرا ششمین برنامه‌ای است که از روز اول روی صحنه رفته است. این بچه‌ها به خاطر این شش اجرا زحمات زیادی کشیدند. این ارکستر هم ایران است و این نوازندگان هم بچه‌های ایران هستند. این امروزی که از ایران می‌بینید به هیچ وجه شبیه دیروزش نیست. مسن تر‌ها باید این حرف‌ها را که در ایران هیچ کاری نمی‌شود انجام داد کنار بگذارند.

همه خانواده کامکار‌ها را می‌شناسند

بعد از اجرای مراسم تجلیل علی رهبری گفت: کمتر کسی هست که خانواده کامکار را نشناسد، همکاری من با خانواده کامکار‌ها به ۴۰ سال پیش باز می‌گردد، وقتی وارد ایران شدم اولین کسی که برای همکاری درخواست دادم ارسلان بود، او برای پیشرفت وضعیت ارکستر زحمت زیادی کشید. البته این خداحافظی یک تعارف بوده و هروقت به او نیاز داشته باشیم حتما از وجودش بهره‌مند خواهیم شد.

چرا ارکستر ۸۰ ساله باید تعطیل شود؟

در ادامه برنامه ارسلان کامکار در ابتدا به تعطیلی ارکستر اشاره کرد و گفت: من یک سال و نیم است که برکنار شدم، اما زمانی که نام رهبری آمد با علاقه تمام آمدم تا ارکستری که سابقه ۸۰ ساله دارد را از تعطیلی دربیاوریم، گرچه برایم خیلی سخت بود و خیلی خسته شدم، اما به خاطر سرپا ماندن ارکستر تا اینجا ادامه دادم.

اپرا هم به ارکستر اضافه می‌شود

مدیر هنری ارکستر بعد از پایان صحبت‌های کامکار گفت: همانطور که مطلعید نام ارکستر به ملی تغییر کرده و بزودی هم قطعات معاصر و از مهر ماه نیز اپرا هم به آن اضافه خواهد شد.

تجلیل از کامکار

بعد از پایان یافتن صحبت‌های علی رهبری مراسم ویژه تجلیل از ارسلان کامکار که سال‌های سال مایستر ارکستر بود صورت گرفت. از طرف بنیاد رودکی، معاونت هنری، دفتر موسیقی و خانه موسیقی هدایا و لوح‌های تقدیری به ارسلان کامکار اهدا شد.

قدر هنرمندانمان را بیشتر بدانیم

بعد از اجرای مرسم تجلیل داود گنجه‌ای (نوزانده صاحب نام) روی سن آمد و گفت: من ۴۰ سال است که با خانواده کامکار‌ها آشنا هستم و از‌‌ همان ابتدا می‌دیدم که ارسلان هیچ ادعایی نداشته و مناعت طبع بالایی دارد. ای کاش قدر هنرمندانمان را بیشتر بدانیم.

حضور ارسلان غنیمت است

پس از گنجه‌ای محمد سریر عضو هیات مدیره خانه موسیقی روی سن آمده و اعلام کرد: خانواده کامکار‌ها جزو مفاخر کشور ما هستند و امیدوارم همیشه حضورشان پررنگ باشد، ارسلان هم تا به امروز در تمامی حوزه‌ها استادی کرده و حضورش یک غنیمت به حساب می‌آید.

ارسلان کامکار رکن مهم موسیقی است

در پایان مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: راه انداختن ارکستر جای افتخار دارد، دوست نداریم که خداحافظی ارسلان را ببینم چون یکی از رکن‌های مهم موسیقی ماست.