سرویس تئاتر هرآنلاین: نمایش کمدی " رام کردن زن سرکش" نوشته ویلیام شکسپیر و به کارگردانی مریم کاظمی کاری از گروه " تئاتر مستقل" در تماشاخانه ایرانشهر و در سالن استاد ناظر زاده کرمانی روی صحنه است. این نمایش پیش از این در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد و حالا پس از گذشت دوسال به اجرای عمومی رسیده است.

" رام کردن زن سرکش " از جمله آثار شکسپیر است که همه تئاتر دوستان آن را می‌شناسند. این کمدی کلاسیک در 5 پرده نوشته شده که البته در صحنه آغازین یک پیش پرده هم وجود دارد. با این تفاسیر وقتی وارد سالن نمایش می‌شوی نشانی و آدرسی در دست داری و میدانی با یک کمدی کلاسیک شکسپیری رو به رو هستی. صحنه آغازین اما تماشاگر را کمی بهت زده می‌کند. آن هم به دلیل شروع نمایش با موسیقی کاملا ایرانی و حتی شیرازی است! (مجنون نبودم مجنونم کردی!!) با این همه همین موسیقی ریتمیک و گروه ارکستر روی صحنه، بستری شاد و انرژیک برای اجرای یک نمایش کمدی را فراهم می‌کند.

نورهای صحنه سبز و قرمز است و نوای ترومپت، تنبک و کمانچه اتمسفر یک نمایش ایرانی را روی صحنه می‌آورد.

پرده که کنار می‌رود گروهی دلقک که ماسک بر چهره دارند چون مجسمه ایستاده‌اند و ناگهان شروع به حرکت می‌کنند و از عرض صحنه خارج می‌شوند. یکی از بازیگران (حسین محب اهری) به آوانسن می‌آید و خطاب به تماشاگران درباره این نمایش توضیحی کوتاه می‌دهد. طبق گفته او رام کردن زن سرکش شامل یک پیش پرده است که در این اجرا آورده نشده است و داستان آن از این قرار است: کریستوفر سلای جوان، شبی مست و خراب در گوشه خیابان افتاده‌ است. لردی او را به قصر خود می‌برد. این لرد برای تفریح و خنده دستور می‌دهد پیش از آنکه جوان از خواب مستی بیدار شود؛ او را به بهترین اتاق‌های قصر ببرند و بهترین البسه فاخر را بر او بپوشانند. وقتی کریستوفر سلای از خواب مستی بیدار می‌شود خود را در میان خیل خدمتکاران رنگارنگ می‌بیند که در حال تعظیم و تکریم او هستند؛ آنها به وی تبریک می‌گویند که او سرانجام از حالت غش و اغمای پانزده ساله مرض از دست دادن مشاعر بهبود یافته‌ است. برای جشن و سرور و طرب، به منظور جلوگیری از بازگشت مرض بر اثر فکر و خیال، دستور داده می‌شود گروهی از بازیگران دوره گرد را به قصر آورند و نمایش رام کردن زن سرکش را در حضور عالیجناب بازی کنند.

تماشاگر نمایش داستان را از این به بعد تماشا می‌کند.

و اما داستان اصلی نمایش: باپتیستا مینولا (حسین محب اهری) بازرگانی بسیار ثروتمند اهل پادوآ دو دختر دارد. دختر بزرگ‌تر، کاترینا (مریم کاظمی)، به سبب کارها و روحیه شیطانی و ماجراجویی که دارد در شهر و دیار خود انگشت نماست و از همین رو بی شوهر مانده‌ است؛ حال آنکه خواهر کوچک ترش، بیانکا (پریسا فلاح زاده)، که محجوب و سربه زیر است، خواستگاران بسیار دارد، ولی پدر از پذیرفتن و دادن پاسخ مساعد به خواستگاران خودداری می‌کند؛ مگر آنکه اول برای دختر بزرگ‌تر شوهری پیدا شود...

طراحی لباس ، گریم و نوع بازی‌ها یک فانتزی شاد و خلاق را به صحنه می‌آورد. آکساسوار چندانی در صحنه نیست . بازیگران برای کار با اشیا از پانتومیم استفاده می‌کنند و با اشیا خیالی سر و کار دارند. نمایش دکور خاصی ندارد. هرچند که در اکثر نمایش‌های مدرن و امروزی وابسته نبودن نمایش به دکور و وجود صحنه‌های لخت حسن محسوب می‌شود؛ اما در این نمایش کلاسیک و فانتزی اندکی خلا نبودن دکور حس می‌شود.

در بخش کارگردانی به همه اصول توجه شده است هرچند در اندک صحنه‌هایی با میزانسن‌هایی مواجه هستیم که بازیگران را روی یک خط کنار هم قرار می‌دهد.

در بخش بازیگری،اگر چه همیشه توصیه می‌شود که کارگردان یک اثر نمایشی بهتر است در آن بازی نکند؛ اما مریم کاظمی در نقش کاترینا که شخصیت محوری نمایش نیز هست با تسلط کامل بر بیان، بدن و حس که ابزار اصلی بازیگری هستند انصافا از عهده ایفای این نقش به خوبی برآمده است. در کنار بازیگران حرفه‌ای تئاتر چون حسین محب اهری و کاظم هژیرآزاد بازی بازیگر جوانی چون میلا رمضانی ورجاوند قابل تقدیر است.

بازی فانتزی دلقک‌ها و موسیقی شاد ایرانی، کمدی شکسپیری را پیش می‌برد. نمایشی کمدی که بازیگران و کارگردان برای خنداندن تماشاگران به حرکات غلو آمیز و دیالوگ‌های من درآوردی و سخیف متوسل نمی‌شوند. هرچه هست کمدی موقعیتی است که بازی دلقک‌های آن نه دلقک بازی، بلکه بازی و تسلط بر بدن‌هاست که این از نکات قوت این اجرا است.

هوشمندی کارگردان در انتخاب متنی استخوان‌دار و بدون نقص، دستمایه‌ای قدرتمند به او بخشیده تا تنها به روی اجرا تمرکز کند و دغدغه کاستی‌های متن را نداشته باشد.

این روزها که اخبار تلخ انسانی و جغرافیایی از همه جای جهان به گوش‌مان می‌خورد؛ شاید دیدن یک کمدی مفرح شکسپیری خالی از لطف نباشد.

در این نمایش به ترتیب ورود به صحنه بهروز مهرعلیان، عماد سالکی، حمید فتوحی، مریم کاظمی، پریسا فلاح زاده، نازنین صفا، حسین محب اهری کاظم هژیر آزاد، سید جواد زیتونی، حسام کلانتری، میلاد رمضانی ( ورجاوند )، جواد اعرابی، سعید دشتی، عماد جلوید پور، سعید قره داغلی، مهری کشوری، سهیلا پورعلی اصل، مهدی رحیمی، حسن عسگری، حسین صفا شیما میر مهدی، نرگس صفا منش، سعید عابدی، حسین مزینانی ایفای نقش می‌کنند.

حسین محب اهری، جواد زیتونی و مریم کاظمی از جمله کاندیداهای بازیگری در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بودند و حسین محب اهری برای بازی در این نمایش لوح تقدیر جشنواره را دریافت کرد.

" رام کردن زن سرکش" تا 18 اردیبهشت ماه ساعت 20:30در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

گزارش تصویری مرتبط انتهای پیام/