سرویس مد و لباس هنرآنلاین : سحر نفر در رشته طراحی لباس دانشگاه علم و فرهنگ تحصیل کرده و به همراه مینا امانی به طراحی و تولید لباس می‌پردازد. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال دوم دانشگاه کار حرفه‌ای خود را شروع کردم و به جز مانتو که به صورت عمومی طراحی می‌شود، با دریافت سفارش لباس شب، عروس و... هم طراحی می‌کنم.

او ادامه داد: چیزی که در لباس‌های آماده ناراحت کننده است این است که همه آنها کپی از طرح‌های دیگر هستند که با استفاده از طرح لباس‌های ترک و... تولید می‌شوند. دلیل این کار این است که طرح‌های خارجی امتحان خود را پس داده و تولید کننده مطمئن است که ضرر نمی‌کند، اما حاضر نیست برای تولید یک طرح جدید ریسک کند.

نفر با اشاره به جذاب نبودن لباس‌های تولیدی افزود: البته معمولا کارهای سری‌دوزی پارچه بهتری دارند چون به صورت عمده تهیه می‌شود. ولی در مزون اگر بخواهیم از پارچه خیلی عالی استفاده کنیم قیمت نهایی آنقدر بالا می‌رود که کمتر کسی توان خرید مانتو را دارد. حتی گاهی اوقات دیده‌ام که در مزون می‌گویند مانتو را نشویید که خراب نشود.

او در مورد طرح لباس‌های خود گفت: گاهی اوقات سعی می‌کنیم از نقوش سنتی استفاده کرده و آنها را به صورت برش لباس درآوریم. سعی می‌کنیم از این طرح‌ها به شکل غیر مستقیم استفاده کنیم یا از رنگ‌هایی استفاده کنیم که به فصل نزدیک باشد. در مجموع از هر چیزی که در طبیعت و اطراف باشد می‌توان برای طراحی لباس الهام گرفت.

نفر افزود: لازم نیست که به صورت اغراق آمیز نقش‌ها یا چیزهای سنتی را به خود آویزان کنیم تا بگویم ایرانی هستیم، چون این کار چشم را می‌زند و به جای اینکه مخاطب را راضی کند او را دفع می‌کند. ما می‌توانیم از فرهنگ غنی و ابزارهایی که داریم به شکل خوبی استفاده کنیم و به دیگران هم بفهمانیم که نیازی به کپی کردن از آنها نداریم. در عین حال باید المان‌ها را مدرن کرد تا برای استفاده روزمره افراد جامعه کارآیی داشته باشند.

نفر در مورد آموزش‌های دانشگاهی گفت: خیلی نکات وجود دارد که لازم است بعد از پایان دانشگاه آنها را یاد گرفت، به عنوان مثال از میان فارغ التحصیلان دانشگاه تعداد کمی خیاطی بلد هستند. اما تجربه آموزنده‌تر از همه چیز است. شاید در ابتدای کار تعداد زیادی از کارها خوب نشود یا آنقدر پر هزینه باشد که باعث ضرر مالی شود، اما پس از مدتی کار کردن می‌توان نتایجی به دست آورد که در کار به شما کمک می‌کند.

او با اشاره به تغییر نوع پوشش مردم گفت: چند سال پیش فقط قشر خاصی از مردم لباس رنگی و شاد می‌پوشیدند اما الان بیشتر افراد این لباس‌ها را دوست دارند و از پوشیدن آنها احساس خوبی پیدا می‌کنند. به نظر من لباسی که افراد می‌پوشند روی شخصیت آنها اثر می‌گذارد و هر رنگی که در ابتدای روز انتخاب می‌کنند روی رفتار و روحیه آنها در طول روز تاثیرگزار است. علاوه بر این لباس افراد روی دیدگاه و قضاوت دیگران در مورد هر فرد نیز تاثیرگزار است.

این طراح لباس افزود: به نظر من هر جایی لباس مخصوص خود را دارد اما این موضوع در ایران اصلا رعایت نمی‌شود و افراد با یک لباس به سر کار و مهمانی و خرید می‌روند. باید اصول لباس پوشیدن به مردم آموزش داده شود چون هر لباس برای موقعیتی طراحی شده و باعث می‌شود فرد احساس بهتری در آن مکان داشته باشد.

نفر با بیان اینکه لباس‌های رنگی و شاد باعث خوشحالی مردم می‌شوند افزود: معمولا لباس‌هایی که ما طراحی می‌کنیم خیلی راحت است تا شخصی که در طول روز آن را به تن دارد احساس آرامش داشته باشد.

انتهای پیام/