سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین : سهیل سمی مترجم پرکار معاصر گفت: این روزها پیگیر آماده سازی کتاب "نویسنده پشت پرده" اثر فیلیپ راث هستیم. این کتاب مجوز گرفته است و ناشر در تلاش است تا آن را به نمایشگاه کتاب برساند.

سمی گفت:"حقارت زمانه" عنوان رمان دیگری است، باز هم به قلم فیلیپ راث که در انتشارات نیماژ منتشر می‌شود. این کتاب نیز در مرحله بازخوانی است. در همین انتشارات کتاب دیگری هم از فیلیپ راث با عنوان "پاستورال آمریکایی" منتشر خواهد شد.

سهیل سمی با اشاره به ترجمه اثر دیگری از کازئو ایشی گورو، نویسنده انگلیسی ژاپنی الاصل گفت: از این نویسنده کتاب دیگری با عنوان "غول مدفون" ترجمه کرده‌ام. قرارداد این کتاب با انتشارات ققنوس بسته شده و در این انتشارات منتشر خواهد شد.

سهیل سمی همچنین با اشاره به رمان "نکسوس" اثر هنری میلر آمریکایی گفت: این رمان بعد از 12 سال منتشر می‌شود. "نکسوس" بعد از اینکه 12 سال قبل منتشر شده بود، مجوز نشر نداشت تا اینکه حالا تجدید چاپ شده است. "مدار راس السرطان" این نویسنده هم مجوز گرفته و در نشر ققنوس منتشر خواهد شد.

سمی ادامه داد: "مدار راس الجدی" اثر هنری میلر هم در سال‌های پیش ترجمه کردم و به انتشارات زوار سپردم که مجوز نشر نگرفته است.

سهیل سمی با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب از 16 اردیبهشت به هنرآنلاین گفت: ناشران کتاب‌های یاد شده در حال تلاشند تا این کتاب‌ها به نمایشگاه کتاب برسد. احتمالا "مدار راس السرطان" هم در همین نمایشگاه ارائه شود.

سهیل سمی گفت: نمایشگاه کتاب تهران بیشتر شبیه یک جشنواره فروش است که خیلی از ناشران ما، خصوصا ناشرانی که ضعیف‌ترند به آن امید می‌بندند چرا که از نظر اقتصادی تاثیر خوبی در کارشان دارد. از این جهت ما با یک نمایشگاه-فروشگاه مواجهیم که با نمونه‌های خارجی آن مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت تفاوت زیادی دارد.

سمی ادامه داد: ناشران ما نمایشگاه کتاب را یک فرصت مناسب اقتصادی می‌دانند و در طول سال هم به آن امید می‌بندند و البته که من به آن‌ها حق می‌دهم چون همیشه مشکلاتی در راه نشر کتاب هست. یک دوره وضعیت ممیزی دردسر آفرین است و یک دوره هم ممیزی چندان شدید نیست میزان فروش کتاب فوق العاده پایین است.

سهیل سمی در پاسخ به این سوال که آیا به نمایشگاه کتاب می‌آید، گفت: امسال احتمالا می‌آیم اما اصولا، نه، به نمایشگاه کتاب نمی‌روم. حقیقت این است که نمایشگاه کتاب خیلی شلوغ است و اصولا هم کسانی می‌آیند که اهل قلم نیستند. از طرفی مراسم‌ها و نشست‌هایی که در این بازه 10 روزه برگزار می‌شود چندان جالب توجه نیستند، و از همه مهمتر کسانی مثل من برای دیدن و خریدن کتاب‌های انگلیسی تراز اول و جدید به نمایشگاه کتاب می‌آیند اما عمده کتاب‌های موجود، کتاب‌های قدیمی‌اند.

انتهای پیام/