به گزارش هنرآنلاین ، وجدانی در اولین نمایشگاه انفرادیش 13 اثر با تکنیک اکریلیک و ورق نقره بر روی بوم ارائه داده است.

او درباره این نمایشگاه گفت: " ایده اولیه نمایشگاه «تکرار» در اثر دیدن اثرمعروفی از پیکاسو با عنوان «زن در آینه» پدید أمد. در این اثر زنی جلوی آینه ایستاده اما تصویر خودش با تصویری که در آینه نقش بسته کاملا متفاوت است. بنابراین موضوع آینه برایم جالب شد و در این آثار بوم را آینه بزرگی با قاب قرمز رنگ و نقش و نگارهایی در نظر گرفتم که در داخل آن در اثر شکست های آینه تصاویر زنان به شکل های مختلف تکرار می شود و شخصیت های مختلف زنان آینه بدست را نشان می دهد. در واقع در این شکست ها لایه های دیگری از وجود این زنان را می بینیم. این زنان با در دست داشتن آینه مخاطبان را دعوت می کنند تا در این آینه های مخدوش شده نگاهی به خود داشته باشند."

چشمان زنان آثار وجدانی مردمک ندارند و دست هایشان با دستکش های سفیدی پوشانده شده و با آینه هایی که بدست دارند جلوی صورتشان را گرفته اند، او در این باره گفت:" در این آثار سعی کردم هویت را از این زنان بگیرم در واقع می توان گفت با حذف مردمک چشم که برای هر فرد ، منحصر به فرد است و نیز تمهیدى براى پوشاندن اثر انگشت ها و پنهان کردن دست ها ،خواستم تلقى هویت زدایى در مخاطب جان بگیرد؛ با این راهکار نقاشانه ،مخاطبان با زنانى روبرو شده اند که روشن نیست از کدام جغرافیاى زمانى و مکانى هستند؛ از این منظر جنسیت و زن بودنشان برایم مهم تر از شخصیت و هویت آن ها ست."

به جز قاب آینه های بزرگ با نقش و نگارهای برجسته که قرمز رنگ هستند و تصویر زنان را نشان می دهند همه چیز در این آثار سیاه و سفید است و قدیمی بودن آن را تاکید می کند. در واقع سیاه و سفید بودن این آثار به فضای ساکن و القای مفهوم تکرار نیز کمک می کند.

عنایت الله نظری نوری هنرشناس و هنرمند پیشکسوت از بازدیدکنندگان نمایشگاه نقاشی «تکرار» بود، وی درباره این آثار گفت:" در این نمایشگاه آثار متفاوتی را شاهد بودم. وجدانی در نقاشی هایش از فیگور انسان استفاده و آگاهانه زن را انتخاب کرده است. اعتقادم بر این است که زنان، روزگار را اداره می کنند و از مردان تواناترند. آن ها مادرند و تربیت می کنند. زنان در در این آثار نگاه ندارند اما سرشار از تفکر اند. پشت چشم های آنها که نمی بینند استعاره های زیادی است. آن ها بر روی صورت نقاب گرفته اند که این نقاب ها نیز می تواند معانی مختلفی را در بر گیرد. این نقاب ها باعث شده از جامعه فاصله بگیرند ، ارتباطشان کمتر باشد که این خود نوعی حجب به حساب می آید."

او اضافه کرد: " این آثار مانند شعر نو پر از استعاره هستند، نقاشی های وجدانی چون شعر سهراب سپهری است که می گوید به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید ، همین ظرافت نیز در آثار او نمایان است. او برای زنان آثارش مردمک چشم نگذاشته است مانند این می ماند که وقتی با کسی صحبت می کنیم او چشمانش را می بندد زیرا می خواهد از طریق گوش چیزی را که می شنود بفهمد. نمی خواهد به عینیت برسد بلکه می خواهد ذهنیت خود را درگیر کند. در کل می توانم بگویم نمایشگاه نقاشی های «تکرار» نمایشگاه بسیار خوبی است و بازدید از این نمایشگاه را به تمامی علاقمندان به خصوص دانشجویان توصیه می کنم."

نیلوفر وجدانی متولد 1362 تهران است. او کارشناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران است. وی تاکنون در نمایشگاه های متعدد گروهی شرکت داشته است و نمایشگاه نقاشی «تکرار» اولین نمایشگاه انفرادیش محسوب می شود.او فعالیت های زیادی در زمینه تصویر سازی به خصوص تصویر سازی کودک داشته است و در سال 93 جایزه سوم در بخش نقاشی دومین جشنواره فرهنگی هنری سیاه و سفید را از آن خود کرده است.

نمایشگاه تکرار تا چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه بر روی دیوار گالری شکوه است و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه ،اندرزگو،کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری ، پلاک 19 دیدن نمایند .

گزارش تصویری مرتبط