سرویس تجسمی هنرآنلاین : مراسم بزرگداشت پرویز کلانتری نقاش نامدار ایرانی در نگارخانه آشیان نقش و هنر، با حضور همسر و دختر پرویز کلانتری، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و هنرمندانی چون محمدابراهیم جعفری، حسین محجوبی، نصرالله افجه‌ای، علی‎اکبر صادقی، کامبیز درمبخش، تا‌ها بهبانی، محمد سریر، محمدرضا اصلانی، گیزلا سینایی، خسرو سینایی، حبیب درخشانی، اکبر عالمی، علی فرامرزی، عباس مشهدی‎زاده و بهزاد شیشه‎گران در میان استقبال جمع کثیری از علاقه‌مندان به این هنرمند برگزار شد.

در این مراسم اکبر عالمی در سخنانی گفت: آثار پرویز کلانتری امروز در سازمان ملل، موزه‎های مختلف و مجموعه‏‌های گوناگون وجود دارد، آثاری که سرمایه عظیم مادی و معنوی برای صاحبانشان هستند. کلانتری انسانی فروتن است و شاگردان بسیاری زیر سایه او قد کشیده‎اند. او کاریکاتوریست، نویسنده و نقاش است و دایره کاری او بسیار گسترده است.

علی‎اکبر صادقی هنرمند دیگری بود که درباره کلانتری صحبت کرد: پرویز کلانتری لطافت خاصی دارد و من واقعا نمی‌‎توانم درباره او چیزی بگویم. در مجامع هنری به ویژه تصویرگری از افراد بسیاری درباره این هنر نام برده می‌‎شود در حالیکه من معتقدم پرویز کلانتری پیش از همه تصویرگران به گردن این هنر حق دارد.

محمد سریر؛ موسیقیدان نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: پرویز کلانتری یک انسان است، او حس خوب جوانی را درون خود حفظ کرده است و وجودی پاک و شفاف دارد و من امیدوارم به زودی حال او خوب شود.

همچنین خسرو سینایی کارگردان با سابقه نیز در این مراسم درباره کلانتری اظهار کرد: مدتی قبل با پرویز کلانتری همسفر بودم و از بودن با او سیر نشدم. پرویز کلانتری فارغ از حس‎های ناپاک مثل حسد با هنرش زندگی می‌‏کرد و صداقتی که در کارش وجود دارد امضای پرویز کلانتری بود. همه ما باید آرزو کنیم که آثار جدیدی پس از این دوران سخت بیماری را از پرویز کلانتری ببینیم.

عباس مشهدی‎زاده مجسمه‌ساز دیگر هنرمندی بود که در این جمع صحبت کرد: یکی از عزیز‌ترین هنرمندان ایران که من می‌‎شناسم پرویز کلانتری است. در تاریخ دانشکده هنرهای زیبا یکی از کسانی که حرفی برای گفتن داشت پرویز کلانتری بود. او توانسته است سرزمین ما را، کویر و عشایر ایران را به تصویر درآورد به شکلی که هیچ دوربینی توانایی دست او را نداشته است.

کامبیز درمبخش نیز در این جمع حضور داشت و در سخنانی درباره کلانتری گفت: پرویز کلانتری یکی از کاریکاتوریست‏‌های ایرانی است که پیش از آنکه به عنوان نقاش شناخته شود به این هنر می‌پرداخت. او سبک و روش خود را در هنر داشت و به نظر من هرچه درباره او بگوییم کم است.

نصرالله‎ افجه‎ای هنرمند نقاشیخط با بیان اینکه پرویز کلانتری خصوصیات کودکی را روحیه خود حفظ کرده بود گفت: من ۲۵ سال با پرویز در سازمان برنامه همکاری داشتم و او رئیس من بود. او همیشه برای من عزیز بود؛ امیدوارم که به زودی به جمع ما باز گردد. او آنقدر عاشق کویر بود که بازتاب این عشق به تابلو‌هایش آمد، تفکر او بدعت‎گذار بود و راه‎‏های نو را برای کارش انتخاب می‌‎کرد.

گیزلا سینایی نیز در سخنان کوتاهی گفت: من عاشق روحیه کودکی پرویز کلانتری هستم. در همه رفت‎وآمدهایی که با پرویز داشته‎ام احساس نکردم که از ما بزرگ‌تر است. به نظر من هرچه کسی پیر‌تر می‌‎شود دوست دارد بیشتر به عالم کودکی خود نزدیک شود و می‌‎خواهد طعم خوب هنر ناب را در کارش حفظ کند. امیدوارم پرویز کلانتری زود‌تر بهبود یابد.

همچنین ایرج کلانتری، برادر پرویز کلانتری که در این مراسم حضور داشت نیز در سخنانی گفت: من به جای پرویز از همه شما تشکر می‌کنم. برادر من و همه دوستان هم دوره او قهرمانان دوران نوجوانی من بودند. آن‌ها راه‎های بسیاری در زندگی به من نشان دادند و بودن آن‌ها فرصتی بود تا ذهنیت من در هنر شکل گیرد. از همه شما برای حضور در این مراسم سپاسگزارم.

جمال اکرمی تصویرگر درباره این هنرمند و داستان‎های بسیاری که تا کنون نوشته است گفت: روزی من در مجله آدینه با داستانی مواجه شدم که ذهن مرا بسیار به خود مشغول کرد، داستانی که متعلق به پرویز کلانتری بود. او نویسنده‎ای برجسته است و تنها سایه عظیم نقاشی‎اش موجب شده است که داستان‏‌های او دیده نشود.

محمدرضا اصلانی کارگردان و نویسنده نیز در این مراسم حضور داشت و درباره پرویز کلانتری اظهار کرد: من هیچگاه ندیدم پرویز کلانتری نظر منفی نسبت به چیزی داشته باشد، او همواره کاشف نیکی‏‌ها بود. کلانتری چند وجه مختلف داشت؛ او جزو نخستین کسانی است که نقاشی کودکانه برای کودکان کرد. این ذهن کودکانه مانند "پل کله" همواره همراه بود. نکته دیگر داستان‎های کلانتری است، او داستان‏‌های چاپ نشده‎ای دارد که مسائل درون‎زای ایرانی را مطرح می‌‏کند و امیدوارم روزی این داستان‎‌ها منتشر شود.

حسن حامدی سردبیر مجله تندیس نیز در این مراسم درباره کلانتری گفت: بخش عمده‎ای از نسل دوم هنرمندان نوگرای ایران گفته‌‏اند که تصاویر کتاب‎های درسی و به ویژه آن بخش از این تصویرسازی‎‌ها که به پرویز کلانتری تعلق دارد موجب شده است آنان به هنرهای تجسمی علاقه‎مند شوند. حجم تولیدات هنری پرویز کلانتری نشان می‌‎دهد که او انسانی بسیار فعال بوده است و در هنرما پویایی ایجاد کرده است؛ من امیدوارم این پویایی به هنر معاصر ما بازگردد.

همچنین حبیب درخشانی هنرمند نقاش با بیان اینکه کلانتری را استاد خود می‌‎داند گفت: کلانتری نمونه بارز هماهنگی بین نظر و عمل هستند و بیش از آنکه او چیزی به من گفته باشد من از شیوه زیستن و کارکردن او بسیار آموخته‎ام. من بزرگ‌ترین درس زندگی یعنی انسانیت را در او دیدم و هرگز ندیدم پرویز کلانتری نسبت به کسی بغض داشته باشد.

محمد ابراهیم جعفری پیشکسوت هنر نقاشی سخنران بعدی این مراسم بود؛ هرچند او ترجیح داد برای پرویز کلانتری دو شعری را بخواند که خودش سروده است و کلانتری آن‌ها را خیلی دوست داشت. او در یکی از این دو شعر آورده است: "با تیر و کمان کودکی‎ام/ در کوچه باغ‎های قدیمی/ در اندوده درختان باران خورده/ سینه گنجشکی را نشانه گرفته بودم/ که عاشق تو شد/ گنجشک به شانه‌ام نشست/ و من شکارچی ماهری شدم/ از آن پس هرگز به شکار پرنده‎ای نرفتم/ هر وقت دلتنگم آواز می‌‎خوانم/ پرنده می‌‎آید/ پرنده می‌‎نشیند/ پرنده را می‌‎بویم/ پرنده را می‌‎بوسم/ پرنده را‌‌ رها می‌‏کنم/ و چون شکار دیگری می‌‏شود/ کودکی‎ام را می‌‎بینم/ در کوچه باغ‎های قدیمی/ در اندوه درختان باران خورده/ با بوی کاهگل و آواز پرنده/ به خود می‌‎پیچد و / گریه می‌‎کند/ آی آواز چقدر تورا دوست دارم"

در پایان این برنامه نیز حسین محجوبی مدیر نگارخانه آشیان نقش مهر و برگزار کننده این مراسم درباره این مراسم و پرویز کلانتری گفت: او نمونه واقعه یک ایرانی عاشق ایران بود. امیدوارم نفس گرم همه شما به پرویز کلان‌تر برسد و او را دوباره در عرصه هنر ایران ببینیم.

پرویز کلانتری، هنرمند نقاش، نویسنده و روزنامه‌نگار، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ آذرماه به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شد و اکنون در منزلش روند بهبودی را طی می‌کند.

این هنرمند متولد ۱۳۱۰ در زنجان و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعدد در داخل و خارج از ایران و انتشار چندین مجموعه داستان بخشی از فعالیت‌های کلانتری است. همچنین یکی از آثارش در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده و تابلوی مشهور "شهر ایرانی" او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/