سرویس سینمایی هنرآنلاین: پروژه بعدی مایک لی کشتار پیترلو را مورد توجه قرار می‌دهد.

این کشتار سال 1819 در پی حمله نیروهای دولت بریتانیا به شرکت‌کنندگان در یک راهپیمایی صلح‌آمیز که در حمایت از دموکراسی در سنت پیتر فیلد در منچستر برگزار شده بود روی داد و در نتیجه آن 18 نفر کشته و 700 نفر مجروح شدند.

فیلم جدید کارگردان بریتانیایی سال 2017 فیلمبرداری می‌شود. لی در پروژه "پیترلو" (Peterloo) با تعدادی از همکاران قدیمی‌اش مانند جرجینا لو تهیه‌کننده و دیک پوپ فیلمبردار - که برای "آقای ترنر" فیلم قبلی لی نامزد جوایز اسکار و بفتا شد - همکاری می‌کند.

لی درباره فیلم بعدی خود گفت: تاکنون هیچ‌وقت یک فیلم بلند داستانی درباره کشتار پیترلو ساخته نشده است. صرف نظر از اهمیت سیاسی این اتفاق تاریخی در جهان، خود داستان به لحاظ شخصی برای من که اهل منچستر و سالفورد هستم اهمیت دارد.

"پیترلو" چهارمین فیلم تاریخی لی پس از "واژگون"، "ورا دریک" و "آقای ترنر"‌ است. فیلم آخر نامزد چهار جایزه اسکار و چهار جایزه بفتا شد و همچنین با 6.8 میلیون پوند (10.2 میلیون دلار) فروش در بریتانیا موفق‌ترین فیلم کارنامه لی نیز هست.

لی 72 ساله در سال 2004 برای "ورا دریک" جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را دریافت کرد. "بی‌غم" به کارگردانی او سال 2008 در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای سالی هاوکینز ستاره فیلم به همراه داشت و "آقای ترنر" نیز سال 2014 در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و تیموتی اسپال بازیگر اصلی آن جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را برد.

لی برای فیلم‌های "رازها و دروغ‌ها"، "واژگون"، "ورا دریک"، "بی‌غم" و "سال دیگر" در مجموع هفت بار نامزد اسکار بوده است.

ورایتی / 17 آوریل