سرویس تجسمی هنرآنلاین: غزاله هدایت هنرمند عکاس که مجموعه جدید آثارش با عنوان "رُفتهها" این روزها در گالری "ای.جی" در حال نمایش است درباره این مجموعه عکس به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گقت: عنوان رُفتهها برای من به نوعی معنای پاک شدن داردة؛ میتوانستم این ضمه را به فتحه تبدیل کرده و نام این آثار را رفتهها بگذارم اما نمیخواستم این عنوان و عکسهایی از نامهها و کاغذها افرادی را در ذهن تداعی کند که رفتهاند و بازنمیگردند.
وی درباره شکلگیری این مجموعه نیز اظهار کرد: از چهار سال پیش به مرور عکسهایی از نامهها گرفتم و سال گذشته بود که عکاسی از ملافهها و کاغذها را نیز آغاز کردم. این دو سوژه البته از یکدیگر جدا بود اما بعدها فکر کردم که میتوانند در کنار هم قرار گیرند. شاید به این دلیل این اشتراک که هم نامههایی که بین دو نفر رد و بدل میشود و هم فضای رختخواب و ملافهها فضاهایی خصوصی هستند. با این حال نمیخواستم باز شدن این فضاهای خصوصی موجب شودکه دیگران به آنها راه پیدا کنند. هرچند این امکان که مخاطب آنها را بر اساس تجربیات خود تفسیر کند هیچگاه بسته نیست.
این هنرمند عکاس با بیان اینکه این مجموعه تفاوت چندانی با عکسهای قبلی من ندارد گفت: مجموعه عکس قبلی من در حقیقت دیتیلهایی از بدن خود من بودند با این حال خود پوست به عنوان یک عامل بازدارنده موجب میشد مخاطب نتواند به این بدن راه پیدا کند همانطور که در مجموعه "رُفتهها" شما نمیتوانید به آنچه در کاغذها نوشته شده است یا آنچه بر ملافه و بالش اتفاق افتاده است آگاهی یابید. این پارادوکس به شکلی ناخودآگاه همیشه در کار من بوده است و حتی در مورد فرم نیز دوست داشتم همه چیز حتی قاب کارها نیز سفید باشد تا چشم مخاطب به هیچ چیز کشیده نشود و بر عکس متمرکز بماند.
هدایت با بیان اینکه عکاسی از کاغذ سفید برای او چالشی جالب توجه بوده است افزود: شما در این نمایشگاه آثار را در ابعاد مختلفی میبینید. انتخاب ابعاد کوچک برای کاغذها به این دلیل بود که مخاطب تاخودآگاه به کارهای کوچکتر نزدیک میشود و من دوست داشتم توجه او را به بافت کاغذ جلب کنم و مخاطب تنها به اینکه این کاغذ طرحی شبیه غروب آفتاب دارد بسنده نکند. برای نامهها نیز چاپهای مختلفی را آزمودم و حتی آنها را در ابعاد اصلی خود چاپ کردم اما به نظر میرسد که آنها در ابعاد متوسط بیشتر خودنمایی کرده و به مفهوم نیز نزدیکتر هستند. به علاوه در نمایشگاه چند کار بزرگ هم وجود دارد اینها از ملافهها و یک بالش گرفته شدهاند هرچند در نگاه اول ممکن است آب دریا و بسیاری چیزهای دیگر را تداعی کنند با این حال برایم مهم بود که آنها در این ابعاد بر بیننده غالب شده و او را به سمت خود جذب کند.
غزاله هدایت متولد سال ۱۳۵۸، فارغ التحصیل هنرهای جدید در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده هنر سانفرانسیسکو و عکاسی در مقطع کارشناسی از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز است. تاکنون نمایشگاههای انفرادی و گروهیِ بینالمللی از آثار او برگزار شده و نشریات داخلی و خارجی در مقالات متعددی به بررسی آثار وی پرداختهاند.
نمایشگاه "رُفتهها" تا ۱۶ اردیبهشت ماه در گالری "ای.جی" به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، شماره ۳ برپاست.
انتهای پیام/