سرویس تجسمی هنرآنلاین : پیمان هوشمندزاده عضو شورای سیاست‎گذاری و داور پنجمین دوره از جایزه عکس مستند اجتماعی شید درباره این دوره از این جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شید یک مسابقه عکاسی مستند اجتماعی است. در سال‎های گذشته آثاری که می‌دیدم به بیشتر به عکس خبری تمایل داشتند، امسال با توجه به اینکه دوره پنجم شید برگزار شده و از آن نوع نگاه بزرگنمایی شده اولیه نسبت به عکس مستند اجتماعی در دوره‎های قبلی گذشته‌ایم، به نظر می‌‎رسد آثار رسیده به عنوان "مستند اجتماعی" بیشتر نزدیک شده‌اند. آثاری که امسال در شید حضور دارد به نظر من از کیفیت بیشتری برخوردار است و شید در این دوره به اهداف خود بیشتر نزدیک شده است. هرچند حدود ۱۰ درصد از آثار رسیده به دلیل عدم رعایت قوانین مسابقه، از شید خارج شدند با این حال باز هم می‌‏توان گفت سطح کیفی جشنواره امسال خوب بوده است.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری شید در میان مسابقه‌های مختلف عکاسی اظهار کرد: نکته جالب توجه در مورد شید آن است که هنرمندان برگزیده این مسابقه بعد‌ها موفق به کسب عنوان‎های جهانی نیز شده‎اند و این برای من مهم است. شید جایزه‎ای است که بسیار درویشانه برگزار می‌‏شود اما از آن سطح از کیفیت برخوردار است که عکاسان آن بتوانند جوایز بین‌‏الملی بگیرند.

داور پنجمین مسابقه عکس مستند اجتماعی شید با بیان اینکه نوع نگاه عکاسان در زمینه ارائه مجموعه دارای مشکلاتی است افزود: بسیاری از عکاسانی که آثارشان به دست ما رسیده است متوجه این موضوع نیستند که داستان‎هایی که آنان قرار است تعریف کنند باید برای ما جذابیت داشته باشد. دیگر برای ما دیدن عکس‎هایی از بازار تهران یا دستفروش‎‌ها جذاب نیست. تکراری بودن البته به خودی خود بد نیست؛ به شرطی که عکاس یا نگاه تازه‌ای داشته باشد یا به دنبال موضوعی جدید برود.

هوشمندزاده زیاده‌گویی را مشکل دیگر عکاسان شرکت کننده در شید دانست و گفت: اینکه در فراخوان قید شده است هنرمندان حدا اکثر می‌‏توانند ۱۵ عکس به شید بفرستند به این معنا نیست که حتما باید این تعداد عکس داشته باشند. اگر یک مجموعه عکس با ۱۰ عکس می‌‏تواند داستان خود را روایت کند همین تعداد کافی است. بعضی هنرمندان نیز شروع و پایان‎های جذابی نداشتند و یا موضوع مناسبی انتخاب نکرده بودند؛ همه این موارد نکاتی هستند که هیات داوران برای بررسی آثار رسیده به سابقه کیش به آن‌ها توجه داشت.

وی همچنین درباره روند عکاسی مستند اجتماعی و تاثیر جایزه شید بر این روند نیز توضیح داد: من کلا نوعی رخوت را در روند عکاسی احساس می‌‏کنم. به علاوه چند سالی است که عکاسی مستند اجتماعی بسیار افت کرده، نکته مهم درباره شید این است که عکاسان را وادار به کار کردن کرده است. به علاوه یکی از زیر شاخه‎های عکاسی مستند، عکاسی خبری است و عکس خبری در چند سال گذشته بسیار رشد داشته است که همه این موارد موجب شده است که عکس مستند اجتماعی کم کم در مسیر رشد قدم بردارد.

روشن نوروزی دبیر اجرایی و عضور شورای سیاست‎گذاری جایزه عکاسی مستند اجتماعی شید نیز درباره این دوره از این مسابقه به هنرآنلاین گفت: پس از اعلام فراخوان، ۱۷۳ نفر عکاس آثار خود را در قالب مجموعه عکس برای ما فرستادند که از میان آن‌ها ۲۲ نفر به بخش نمایشگاهی این دوره از شید راه پیدا کردند. شید یک جایزه عکس مستقل مستند اجتماعی است و تنها با حمایت خود عکاسان برگزار می‌‎شود و هیچ نهاد و سازمانی به آن کمک نمی‌‏کند. به علاوه هیات داوران و مدرسان ورک‎شاپ‎‌ها نیز بدون دریافت حتی یک ریال حق‎الزحمه با ما همکاری کرده‎اند که واقعا جای سپاس‌گزاری دارد. برای تامین بخشی از هزینه‎های، شید امسال یک ورودی برای عکاسان درنظر گرفته بود که البته بخش بسیار کمی از هزینه‎‌ها به این ترتیب تامین شد. ما در سال‎های قبل اسپانسرهایی داشتیم اما به دلیل اینکه حضور آن‌ها می‌‏توانست روح جایزه را تحت تاثیر قرار دهد امسال از همکاری با اسپانسر‌ها صرف نظر کردیم.

وی درباره تغییرات این دوره نسبت به قبل نیز اظهار کرد: ما امسال تنها از داوران ایرانی دعوت کردیم زیرا در دوره‌های قبل پروسه داوری توسط داور خارجی دارای اشکالاتی بود؛ از جمله اینکه داور خارجی امکان گفت‎وگو و تعامل مستقیم با دیگر داوران را نداشت و به همین دلیل امسال از داور خارجی برای حضور در شید دعوت نکردیم. تغییر دیگر اینکه ما امسال دبیر خاصی برای مسابقه نداریم و یک شورای سیاست‎گذاری سه نفره ایجاد کردیم تا اگر روزی یکی از افراد نتوانست همکاری کند روند برگزاری شید متوقف نشود.

دبیر اجرایی شید همچنین درباره نحوه نمایش آثار برگزیده نیز گفت: از مجموع‌ه‏ای برگزیده حدود ۵ تا ۶ عکس روی دیوار رفته است با این حال از آنجا که این مجموعه‏‌ها شامل عکس‏‌های بیشتری بود، باقی آثار به صورت اسلاید شو روی دیوار گالری ممیز به نمایش گذاشته شده است.

بهروز مهری عضو شورای سیاست‎گذاری شید نیز درباره فعالیت‏‌های این شورا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از تصمیمات امسال ما برای برگزاری مسابقه شید دریافت ورودی از عکاسان بود. با اینکه تصور می‌‎کردیم ممکن است اختصاص ورودی موجب استقبال کمتر عکاسان شود اما به لحاظ کمی عکاسان بیشتری در این دوره از شید شرکت کردند. از سوی دیگر همین مقدار اندک مبلغ وردی نیز موجب شده است عکاسانی که جدیت بیشتری نسبت به کار خود داشته‎اند در این رویداد شرکت کنند و آثار آنان از سطح قابل قبولی از کیفیت برخوردار است.

وی همچنین درباره برگزاری ورکشا‌پ‌ها و نشست‎های این دوره از مسابقه شید نیز اظهار کرد: هدف اصلی ما در برگزاری این جلسات گسترش و آموزش بیشتر عکاسی مستند اجتماعی است. در آموزش هنری کشور ما کاستی‎های بسیاری وجود دارد و معمولا عکاسان جوان به راهنمایی نیاز دارند. در واقع اصول اصلی عکاسی مستند اجتماعی را خود عکاسان یاد گرفته‎اند و در این نشست‎‌ها نحوه برخورد با موضوعات مستند اجتماعی مطرح خواهد شد.

در این دوره از نمایشگاه عکاسی مستند اجتماعی شید آثاری از ریحانه امیرکلاهی، عادل پازیار، جاوید تفضلی، آذین حقیقی، اصغر خمسه، حمیدرضا دستجردی املشی، گلرخ راوش، فرانک رضایی، عطا رنجبر زیدانلو، محمدرضا سلطانی، صادق سوری، نسرین عباسی، مجید فراهانی، مهدی قاسمی، داود قهردار، عرفان کوچاری، علیرضا گودرزی، مهدی مرادپور، محمدجواد مکتبی، بابک منصوری، مرضیه موسوی و مونا هوبه فکر روی دیوار رفته است.

همچنین داوری این دوره از مسابقه شید را پیمان هوشمندزاده، مهران مهاجر، مهدی وثوق نیا، آرش خاموشی و جلال شمس آذران برعهده داشته‌اند.

آثار این دوره از عکاس مستند اجتماعی شید به موضوعاتی چون اعتیاد، اعدام کودکان، بیماری اوتیسم، زندگی مجردی در ایران و موضوعات شخصی‎تری چون خانه پدری و اوقات فراغت کودکان ایرانی اختصاص دارد.

نمایشگاه آثار برگزیده جایزه شید ۲۰۱۴ ۱۷ در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران و برنامه‌های هفته عکس مستند اجتماعی ایران نیز تا ۳ اردیبهشت در این گالری برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/