سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین : اشمیت در این نمایشنامه داستان بازیگر مشهور تئاتری را روایت می‌کند که قرار است نقش السست را در نمایش "مردم‌گریز" مولیر بازی کند، اما پیش از نخستین اجرا در آینه‌ی اتاق گریم، شبحی می‌بیند...

اریک امانوئل اشمیت نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی است که نوشته‌های او به ۴۳ زبان دنیا منتشر شده و نمایشنامه‌های او در بیش از ۵۰ کشور روی صحنه رفته است. او که دکترای فلسفه دارد، تاکنون جایزه تئاتر مولیر فرانسه، جایزه بهترین مجموعه داستان گنکور، جایزه آکادمی بالزاک و بسیاری از جوایز دیگر را به‌دست آورده است.

انتشارات افراز پیش از این از اریک‌امانوئل اشمیت نمایشنامه‌ی "خیانت اینشتین"،‌رمان‌های "اولیس از بغداد" "زمانی‌که یک اثر هنری بودم"، "ده فرزند هرگز نداشته خانم مینگ"، "سوموکاری که نمی‌توانست تنومند شود" و مجموعه‌داستان‌های "پرنسس پابرهنه"، "دو مرد از بروکسل"و "کُنسرتویی به یادِ یک فرشته" را به‌چاپ رسانده است.

در یکی از دیالوگ‌های این نمایشنامه می‌خوانیم: "از آن‌جاکه هیچ علاقه‌ای به تئاتر ندارم، حتی یک ذره، خودم هم متعجب‌ام: روی یک صندلیِ کوچک گیر بیفتیم، بدون این‌که بتوانیم نه چیزی بنوشیم نه چیزی بخوریم. روبه‌روی صحنه‌ای که جز بازیگران اجق‌وجقی که متن‌ها را یکی پس از دیگری بلغور می‌کنند هیچ‌چیز جالبی برای دیدن ندارد، ناگزیر از سکوت، شانه‌به‌شانه، دست‌به‌دست، آرنج‌به‌آرنج، به یکدیگر بچسبیم و بوی بغل‌دستی‌هایی را که انتخاب نکرده‌ایم تحمل کنیم. مرسی برای این شکنجه... چقدر می‌توانم اعصاب خودم را در یک تئاتر خُرد کنم! برای شما این‌گونه نیست؟"

نمایشنامه "یک مرد خیلی سازگار" در 104 صفحه و در 1100 نسخه و با بهای 7200 تومان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/