سرویس تجسمی هنرآنلاین: داوری آثار رسیده به جشنواره پوستر زمین سبز با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی برگزار شد.

این داوری با حضور هیات انتخاب آثار این جشنواره شامل کیانوش غریب‎پور، ابراهیم حقیقی، ساعد مشکی، فرزاد ادیبی و بیژن صیفوری انجام شد و هیات انتخاب آثار پس از بررسی۶۵۷ اثر رسیده به دبیرخانه پو‌ستر زمین سبز ۳۰ اثر را برای حضور در نمایشگاه این جشنواره که اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌‏شود، انتخاب کردند.

کیانوش غریب‎پور دبیر جایزه پوستر زمین سبز در سخنانی درباره این جشنواره گفت: موضوع این نمایشگاه و مسابقه با وجود امکان ایده‎‌پردازی تصویری و آن تجربه‌هایی که در گرافیک تجربی ما وجود دارد می‌‎توانست به شکل بهتری ارائه شود. در این آثار جرقه‎های عجیب و غریبی وجود نداشت و با وجود آنکه از کارهایی که رسیده راضی هستم اما فکر می‌‏کنم رقابت در این جشنواره می‌‎توانست تنگاتنگ و جدی‎‌تر باشد.

ابراهیم حقیقی عضو هیات داوران جشنواره پوستر زمین سبز، درباره آثار رسیده به این جشنواره گفت: با دیدن آثار رسیده، به نوعی در مورد این جشنواره نسبت به رویدادهای مشابه امیدوار شدم، شاید به این دلیل که نوع آثار خواسته شده متفاوت بود و هنرمندان باید نگاهی جهانی و بین‎المللی به پوستر داشته باشند، به علاوه این آثار را نسبت به کارهای دیگر جشنواره‎‌ها موفق‎‌تر دیدم و به نظرم تنوع آثار بیشتر بود. از سوی دیگر این آثار به نظر من طراحانه‎‌تر از پوسترهایی بود که در جشنواره‎های قبلی دیده‌ام، در این آثار آن تکرارهایی که بسیار رایج شده بود کمتر دیده می‌‎شد و همه ما در هیات داوران از این موضوع خوشحال شدیم. ساعد مشکی یک دیگر از داوران این جشنواره درباره آثار رسیده به این جشنواره گفت: طراحی گرافیک باید ارتباطی مستقیم با مردم داشته باشد و مکان اصلی آن سطح جامعه است نه نمایشگاه، هرچند ما اصلا محلی برای نصب پوستر نداریم. سطح این نمایشگاه مانند جشنواره‎های دیگر است چون افراد حرفه‏ای معمولا در این نوع فراخوان‎‌ها شرکت نمی‌‏کنند.

هدف اساسی جایزه پوستر زمین سبز تاکید بر شعار اصلی اکسپوی ۲۰۱۵ میلان "تغذیه زمین، انرژی برای حیات" و توجه به موضوع "حال و آینده بشریت و زمین، بازنمایی تاکید باورهای دینی ایرانیان در احترام به غذا و منابع طبیعی" و معرفی رویداد اکسپو به عنوان گردهمایی بزرگ تمدن‌های جهان و نقش آن در توسعه است.

جوایز این جشنواره البته می‌‎تواند برای شرکت‌کنندگان جالب توجه باشد؛ سفر به میلان و شرکت در اکسپو ٢٠١۵ هدیه ویژه و اصلى این مسابقه است که پس از آن به پنج نفر نخست از یک تا هفت میلیون تومان به علاوه تندیس و دیپلم افتخار تعلق خواهد گرفت؛ ضمن اینکه همه شرکت کنندگان گواهى شرکت دریافت می‌‎کنند.

آثار پذیرفته شده در دهه اول اردیبهشت ۱۳۹۴ در یکی از گالری‌های معتبر تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین منتخبی از آثار در محل غرفه ایران در اکسپو به نمایش در خواهد آمد و به طراحانی که اثرشان در نمایشگاه پذیرفته شده، گواهی شرکت و یک نسخه کتاب از مجموعه پوستر‌ها اهدا خواهد شد. همچنین آیین اهدای جوایز این جشنوار در روز افتتاحیه نمایشگاه و در دهه اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/