سرویس موسیقی هنرآنلاین: مرتضی دلشب متولد اسفند ۱۳۲۵ مدرس و تئوریسین موسیقی و سلفژ و دارای گواهی‌نامه درجه یک هنری، فارغ التحصیل هنرستان موسیقی ملی در سال ۴۹ و کار‌شناس موسیقی از دانشکده هنرهای زیبا است. او از سال ۵۲ تاکنون مشغول تدریس موسیقی است. به مناسبت روز تولد این هنرمند با وی گپ کوتاهی زدیم که در زیر می‌خوانید.

زندگی بر شما چگونه گذشت؟

راجع به زندگی تنها می‌توانم به شما بگویم که ما هنرمندان موسیقی خیلی زجر کشیدیم تا این هنر قبل و بعد از انقلاب به این مرحله‌ای رسیده است که الان می‌بیند. در هر شکلی، هر کسی بیشتر کار کند و بیشتر علاقه داشته باشد، بیشتر فرسوده می‌شود. باید رفت توی دل شاگرد. روح شاگرد را باید دست گرفت. این هیچ نیست به جز عشق به این کار. ما با عشق به هنرستان موسیقی رفتیم و کار کردیم و یاد گرفتیم و با عشق هم درس دادیم و هر چه خوانده بودیم تجربه کرده، پس دادیم. یعنی آن دین‌ای که به گردن ما بود در مورد جامعه ادا دادیم.

تعریف شما از بهار چیست؟

به نظر من همه فصل‌ها می‌تواند دوباره زنده شدن باشد. اگر اعتقاد داشته باشیم پشت سر همه این پدیده‌های دنیایی چیزی هست به نام رب و خدا، هر روزی از زندگی که می‌گذرد بهار است، روزی که با انرژی مثبت بگذرد، آن روز بهارست. حتی در سخت‌ترین فصل‌ها هم روز مثبت روز بهاری است. در واقع آن بهار، بهار واقعی است.

بهترین اتفاق سال گذشته شما چه بود؟

بهترین اتفاقی که من می‌توانم بگویم که در دو سال گذشته افتاد، آشنایی با گروه پیشکسوتان و هنرمند‌ها بود و همین محافل انس و آشنایی با هنرمندان.

چه برنامه‌هایی برای سال آینده دارید؟

اگر وضع جسمی بهتر بشود، برنامه‌ام این است که‌‌ همان راهی که رفته‌ام، ادامه بدهم و دوباره هم که به دنیا بیایم‌‌ همان کاری را می‌کنم که کرده‌ام. یعنی باز موسیقی کار خواهم کرد.

چه پیامی برای آیندگان دارید؟

فقط باید در کنار استعداد که بخش کوچکی در فرد است، تلاش کنند. هر کسی بتواند تلاش کند به خصوص در مورد موسیقی تاثیری بزرگ در ارتقاء این هنر خواهد داشت. ما که خودمان می‌گوییم به جایی نرسیدیم ولی اینهایی که اسم استاد برای ما می‌گذارند، فقط بدانند ما صبح ساعت ۶ و نیم توی هنرستان می‌رفتیم و به زور در را باز می‌کردند و ساعت ۷ و نیم شب به زور بیرونمان می‌کردند. همیشه تلاش می‌کردیم و هیچ وقت نمی‌گفتم و الان هم نمی‌گوییم که من از همه بهتر هستم. من هنوز می‌گویم دارم تلاشم را می‌کنم. در تمام طول سال‌های کاری و هنری فقط گفته‌ام که دارم تلاش می‌کنم و باز هم تلاش خواهم کرد.

حرف پایانی اگر دارید بفرمایید.

درد دل زیاد است اما الان روز درد دل نیست. روز بهار است.