سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور دبیر کارگروه مد و لباس و اصحاب رسانه صبح امروز سه‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس با تاکید بر همکاری بخش‌های مختلف برای برپایی این جشنواره گفت: چهارمین جشنواره به همت موسسات هنری، موسسات تک منظوره، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، صنعتگران، نهادها و وزارتخانه‌هایی نظیر صنعت، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، اتحادیه پوشاک و انجمن طراحان برنامه‌ریزی‌شده است که انشاالله با برپایی آن شاهد تغییرات قابل توجهی نسبت به دوره‌های گذشته باشیم.

او در ادامه افزود: بخش عمده‌ای از اقدامات سه سال گذشته برای کاربردی شدن طرح‌ها انجام شده است. در دوره‌های گذشته توقع بر این بود که خروجی را به صورت ملموس بتوان دید که انشاالله در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم نخستین مجموعه‌ای باشیم که دستاورد تلاش تولیدکنندگان، صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی را به معرض ظهور و بروز بگذاریم.

حضور مسابقه طراحی کیف و کفش برای نخستین بار

دبیر کارگروه مد و لباس از برگزاری چهارمین جشنواره در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی خبر داد و اظهار کرد: 20 هزار متر مربع فضای این نمایشگاه شامل 7 سالن برای این امر پیش‌بینی شده است. این جشنواره در 9 بخش شامل بخش مسابقه طراحی پارچه، لباس، کیف و کفش؛ بخش علمی و دانشگاهی، بخش فرهنگی و هنری، بخش صنعت، بخش بین المللی، موسسات تک منظوره هنری مد و لباس، سازمان‌ها و نهادها، استان‌ها و اقوام و بخش عرضه محصولات فروش خواهد بود.

قبادی با تاکید بر اینکه اجرای قانون ساماندهی مد و لباس از مهمترین اهداف این جشنواره است گفت: ساماندهی مد و لباس کشور در جهت الگوسازی و ارائه نمونه‌های مناسب برای فاکتورهای داخلی نخستین هدف این کارگروه است، ضمن اینکه توجه به صنعت پوشاک به عنوان یک تجارت غیر نفتی نیز در کنار ترویج پوشش متناسب مد نظر ما قرار دارد.

او کاربردی شدن آثار منتخب و ارتقاء سطح کیفی پوشش از منظر زیبایی و هنر را ملاک این کارگروه خواند و بیان کرد: ایجاد انسجام بین عوامل و دست اندرکاران در حوزه لباس مد نظر ما است که امیدواریم از مرحله پژوهش تا عرضه را شامل شود.

من اینکه ایجاد تعامل با کشورهای همسو و پیشکسوت در عرصه مد اسلامی و استفاده از تجربیات آنان نیز در این دوره مد نظر ما قرار دارد.

حضور 1000 اثر در بخش رقابتی جشنواره

دبیر کارگروه مد ولباس از سه مرحله‌ای شدن مسابقه طراحی در این دوره خبر داد و افزود: این دوره بر خلاف دوره‌های گذشته ارسال آثار به دبیرخانه در سه مرحله انجام شد. به این طریق که در مرحله نخست بعد از ثبت نام طرح آثار به دبیرخانه ارسال شد که بعد از تایید عکس آثار پذیرفته شد. در مرحله پایانی اصل اثار مورد پذیرش و داوری قرار گرفت.

قبادی از حضور بیش از 100 اثر در بخش مسابقه خبر داد و گفت: بیش از 100 اثر در بخش رقابتی حضور دارند ضمن اینکه به پیشنهاد هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه بخش غیر رقابتی دیگری نیز وجود دارد که پیش بینی نمایش 100 اثر را نیز در آن داریم. سال 27 نمایشگاه با 2 هزار متر مربع فضا برای نمایش آثار منتخب مد نظر قرار گرفته است.

دبیر کارگروه مد و لباس درباره بخش استان‌ها گفت: حضور 21 استان تا امروز در این بخش قطعی شده است. این 21 استان در سال 6 حضور دارند. در این بخش نیز توجه بر پوشش سنتی ایران است ضمن اینکه نشست‌های تخصصی اقوام را نیز در این بخش پیش بینی کرده‌ایم. ما به دنبال این هستیم که برخی از آثار را در بخش استانی کاربردی کنیم، زیرا تنوع رنگ در این بخش بسیار بالا و قابل تحسین است.

قبادی بخش صنعت را حلقه جدی حوزه مد دانست و بیان کرد: این سومین دوره است که بخش صنعت در نمایشگاه حضور دارد. این بخش یکی از مهمترین قسمت‌ها است که از ابتدایی ترین مواد اولیه در عرصه مد شامل نخ تا ماشین آلات را به تصویر می‌کشد. در این بخش تلاش بر این است که ارتباط بین صنعتگران، طراحان و تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

او از حضور 30 غرفه در بخش صنعت خبر داد و افزود: این غرفه‌ها قرار است که بتوانند تاثیر صنعت را در عرصه مد به نمایش بگذارند. زیرا آشنایی طراحان و تولیدکنندگان با روند عنصری مانند طراحی پارچه و ... در انسجام این عرصه و پیشبرد اهداف عرصه مد بسیار موثر است. در واقع ما به دنبال شکل‌گیری یک ارتباط منطقی در این عرصه هستیم.

دبیر کارگروه مد ولباس درباره بخش علمی و دانشگاهی گفت: این حوزه یکی از فعالترین بخش‌هاست که تا امروز هر ماه یک جلسه را با آنان برگزار کرده‌ایم. سعی داریم در سال آینده بخش دانشگاهی را گسترش دهیم و با استفاده از بخش‌های میان رشته‌ای چون:گرافیک، روانشناسی رنگ و ... این حوزه را علمی تر دنبال کنیم.

ارزیابی مفهومی کتاب، مقالات و پایان‌نامه‌ها در بخش دانشگاهی

قبادی از حضور 74 دانشگاه در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس خبر داد و اظهار کرد: بجز 74 دانشگاه بالغ بر 38 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این جشنواره حضور دارند که هر کدام از آن‌ها جدای از نشست‌های علمی و تخصصی خود جشنواره، کارگاه‌های آموزشی را در درون غرفه‌های خود برگزار می‌کنند.

او تصریح کرد: در بخش مسابقه دانشجویی نیز بالغ بر 240 اثر تا امروز به دست دبیرخانه رسیده که داوری آن آغاز شده است. ضمن اینکه بالغ بر 100 مقاله نیز به این بخش رسیده که بسیار قابل توجه است.

دبیر کارگروه مد و لباس ادامه داد: در بخش پایان‌نامه‌ها نیز تا امروز بالغ بر 200 اثر در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد به دست ما رسیده است ضمن اینکه امسال بخش کتاب و ارزشیابی مفهومی آن را نیز داریم. بر همین اساس 42 اثر موضوعی به دست دبیرخانه علمی و دانشگاهی رسیده که در دست داوری و بررسی است.

قبادی بخش طرح اولی‌ها را پر شور و حال خواند و گفت: در بخش طرح اولی‌ها بالغ بر 650 اثر به دست دبیرخانه رسیده است که بسیار اتفاق مثبتی است.

دبیر کارگروه مد و لباس از اختصاص 35 غرفه به فعالان رسانه‌ای شامل نشریات، مجلات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی خبر داد و اظهار کرد: در راستای اهمیت و نقش رسانه ما امسال مسابقه بهترین آثار رسانه‌ای و مطبوعاتی را نیز داریم که برای تشویق و ترغیب این بخش انجام شده است ضمن اینکه اعلام خبرنگار و رسانه برتر نیز در برنامه‌ها قرار دارد.

حضور 15 کشور در بخش بین الملل

قبادی درباره حضور بخش موسسات تک‌منظوره هنری مد و لباس گفت: حدود 50 موسسه از بین 180 بخش ثبت نامی در این جشنواره حضور دارند. این موسسات مسیر مد سازی کشور را دنبال می‌کنند.

او درباره بخش بین المللی اظهار کرد: امسال پیش بینی حضور 15 کشور را در جشنواره داریم. کشورهایی نظیر: ایتالیا، آذربایجان، افغانستان، عراق، استرالیا، ترکیه، هند، برزیل حضور فعال خود را اعلام کرده‌اند. در جشنواره سوم به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم این بخش را داشته باشیم اما در این دوره ابتدای سالن 7 به این بخش اختصاص داده شده است.

دبیر کارگروه مد ولباس ادامه داد: البته ما در این بخش به دنبال فروش و معرفی برندها نیستیم، بلکه قصد داریم که طراحان و متخصصان ایرانی از تجربیات این بخش به خصوص در بخش آموزشی بهره مند شوند.

بخش نمایش آثار برگزیده بلیت‌فروشی می‌شود

قبادی بخش عرضه محصولات را یک اتفاق خوب دانست که دو سالن به آن اختصاص دارد و در این باره گفت: نزدیک به 180 غرفه در این نمایشگاه حضور دارند که در بخش لباس بانوان و آقایان فعال هستند. ضمن اینکه امسال برای نخستین بار عرضه کیف و کفش را هم داریم بر همین اساس نیز پیش بینی 200 غرفه را برای بخش فروش داریم. امسال موسساتی که به صورت الیاف طبیعی کار می کنند با شرایط ویژه‌ای حضور دارند.

قبادی بخش سازمان‌ها و نهادها را نیز در جشنواره حاضر دانست و اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای فعال در عرصه مد و لباس نیز در این جشنواره فعالیت خود را ارائه می‌کنند.

او بخش عرضه و نمایش لباس را یکی از زیباترین قسمت‌ها دانست و بیان کرد: تلاش داریم که بخش نمایش و عرضه بسیار زیبا باشد بر همین اساس نیز یک سالن اختصاصی برای آن در سالن 27 طراحی شده. یک سازه کاملا حرفه‌ای برای نمایش لباس‌های برگزیده در حال ساخت است که اگر مشکل سالن نداشته باشیم قطعا یکی از زیباترین بخش‌ها خواهد بود. اما بخش نمایش آثار برگزیده با فروش بلیت انجام می‌شود که عواید آن به امور خیریه ارائه خواهد شد.

طراح برگزیده سال اعلام می‌شود

قبادی اظهار کرد در چهارمین جشنواره مد و لباس طراح برگزیده به همراه اثرش معرفی خواهد شد.

او حضور بخش طراحی پارچه و لباس برای نخستین بار در این جشنواره یک گام مثبت خواند و گفت: اگر امسال نفرات برگزیده در بخش طراحی داشته باشیم یک روز را به اجرای مرحله طراحی تا اجرا اختصاص خواهیم داد تا علاقمندان شاهد آن باشند.

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس از 11 تا 16 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/