سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : نمایش "کچلو" برگرفته از داستان و روایت کهن حسن کچل با شکلی نو و طراحی و کارگردانی رضا کشاورز این روز‌ها در خانه نمایش آو روی صحنه است.

رضا کشاورز کارگردان نمایش "کچلو" که به گفته خودش با اجرای این نمایش روایتی جدید از داستان کهن "حسن کچل" را پیش روی تماشاگران قرار می‌دهد، با اشاره به روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: ابتدا وقتی کار بر روی این نمایش را شروع کردیم هدف ما این نبود که یک نمایش کمدی را به وجود بیاوریم بلکه قصد داشتیم یک کار "مایم" اجرا کنیم و من به محض اینکه محیط را دیدم و در فضا قرار گرفتم احساس کردم که این کار باید در یک فضای کمدی اجرا شود و برای این کار نیز حدود سه ماه تمرین کردیم.

او در خصوص شیوه اجرای این نمایش خاطرنشان کرد: نمایش "کچلو" یک نمایش بدون دیالوگ و شیوه اجرای آن به شکل مایم و کلاون است.

کشاورز در توضیح این مطلب افزود: مایم یا کلاون در حقیقت نوعی شیوه غربی پانتومیم است که دقیقا هم پانتومیم نیست به این معنی که تنها بدون دیالوگ است. تکنیک این نمایش کاملا غربی است اما موسیقی و داستان ایرانی است.

این کارگردان در خصوص انتخاب خانه نمایش آو برای اجرای این نمایش، توضیح داد: چون این تماشاخانه در اصل یک حمام قدیمی بوده است و به دلیل نوع معماری و آجر چینی‌هایی که دارد می‌تواند به فضای نمایش ما کمک کند چرا که قصد ما در این نمایش این است که فضا را به سمت ایران قدیم در دوران قاجار ببریم و خوشبختانه موفق هم بودیم.

این کارگردان و مدرس "مایم" در رابطه با این نمایش خاطرنشان کرد: تغییری که ما در قصه ایجاد کردیم این بود که تنبلی حسن کچل که زبان زد است و پایه داستان حسن کچل را تشکیل می‌دهد را حذف کردیم و بر این اساس کچلو در این نمایش فردی است که می‌خواهد از لاک خود خارج و وارد اجتماع شود. در نمایش "کچلو" بر خلاف قصه حسن کچل که مادر برای بیرون کردن او از خانه تلاش می‌کند، پدر این کار را انجام می‌دهد. بر این اساس کچلو به واسطه حیله سیب چیدن از خانه بیرون می‌رود و وارد جامعه می‌شود و با چهل گیس آشنا می‌شود، چهل گیس در دام یک جادوگر اسیر می‌شود و کچلو برای نجات چهل گیس از‌‌ همان تکنیکی که پدر برای بیرون آوردن او از خانه استفاده کرده بهره می‌گیرد و چهل گیس را نجات می‌دهد.

کشاورز با بیان اینکه در نمایش "کچلو" به شکل جدیدی از اجرا رسیده است، افزود: علی رغم اینکه وقتی اسم پانتومیم به میان می‌آید غالبا چنین تصور می‌شود که باید بدون تکیه بر هیچ وسیله‌ای به اجرای نمایش پرداخت، این نمایش وسیع‌تر از پانتومیم است چرا که پانتومیم جزئی از شکل نمایشی بزرگ "مایم" است. ما در این نمایش از صدا‌ها و کلمه‌ها استفاده کردیم اما دیالوگ نداریم به این معنی که صدا‌ها و کلمات برای ما فضا درست می‌کنند، مثلا در این نمایش زمانی که حسن کچل می‌خواهد وارد بازار شود فضای بازار را با صداهایی که در بازار وجود دارد نظیر صدای فروشنده‌ها و صدای راننده‌های تاکسی و فضاهای اینچنینی تولید کردیم و بنابراین به شکل نویی در این نمایش رسیدیم.

این هنرمند از اجرای این نمایش به عنوان اتفاق خوبی یاد کرد که شاید بتواند خط جدیدی را میان مدل نمایش‌هایی که در حال حاضر در ایران اجرا می‌شود به وجود آورد و جنبه طنز آن باعث می‌شود که تماشاگر بیشتر به کار نزدیک شود.

نمایش "کچلو" (براساس داستان حسن کچل) مایمو کلاون با طراحی و کارگردانی رضا کشاورز از ۲۱بهمن تا ۲۱ اسفند با بازی مهران گل‌محمدی، کاوه توکلی، مهدی سفاری، آزاده نیک‌بر، الهام حقی، مریم مالمیر و رضا کشاورز در خانه نمایش آو روی صحنه است.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/