به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هنرهای نمایشی؛ کانون نمایش‌های آیینی سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی را به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاتر، در شهریور ماه 1394 برگزار می‌کنند.

الف) صحنه‌ای

الف/1: بخش ویژه صاحب نظران عرصه نمایش‌های ایرانی یکی از راه‌های رسیدن به تئاتر ملی را استفاده از ادبیات ایران زمین می‌دانند، راهی که بیش از همه از سوی نمایشگران سنتی در شبیه‌خوانی و تقلید تجربه شده است. ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی با عنایت به این تجربه و اولویت، بخش ویژه نمایش‌های صحنه‌ای این دوره از جشنواره را به نمایش‌های سنتی ـ آیینی ملهم از قصص مندرج در آثار «نظامی گنجوی» اختصاص داده است.

الف/2: بخش موضوعات آزاد * جهت ایجاد تنوع در تولیدات بخش صحنه¬ای تعدادی از آثار از میان نمایش¬های مبتنی بر سایر متون انتخاب خواهد شد. اما اولویت انتخاب با آثاری است که با رویکردی پژوهش محور و بر اساس اشکال و گونه¬های متنوع نمایش¬های ایرانی نگاشته شده باشد.

شرایط و مقررات:

* نمایش‌های شرکت¬کننده در بخش صحنه¬ای ملزم به بهره‌گیری از قالب‌های شناخته شده نمایش‌های آیینی- سنتی هستند. * به گروه‌های راه یافته به بخش ویژه صحنه¬ای تا سقف 200 میلیون ریال و بخش موضوعات آزاد صحنه¬ای تا سقف 150 میلیون ریال کمک هزینه تولید (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد. * مهلت دریافت نمایشنامه‌ها تا 15 فروردین¬ماه 1394 خواهد بود. * نتایج ارزیابی نمایشنامه¬ها تا 12 اردیبهشت¬ماه 1394 اعلام خواهد شد. * ارزیابی آثار پایان تیرماه 1394 انجام خواهد شد. الف/3: مرور نمایش‌های آیینی ـ سنتی اجرا شده در سال‌های 1392 تا 1394 ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی با هدف ارائه کارنامه دو ساله تئاتر کشور در حوزه نمایش‌های آیینی- سنتی اجرا شده طی یک سال و نیم پس از برگزاری دوره پیشین، بخش مرور نمایش‌های آیینی- سنتی اجرا شده در سال‌های 1392 تا 1394 را برگزار می‌کند.

* نمایش‌های این بخش (به استثنای نمایش¬های شرکت¬کننده در جشنواره شانزدهم) باید در محدوده زمانی 1/7/1392 تا 30/3‌/1394 در یکی از تالارهای تئاتر کشور حداقل 10 اجرا داشته باشند.

* نمایش‌های دانشجویی تولید شده در دانشکده‌های تئاتر کشور که با الهام از نمایش‌های آیینی ـ سنتی تولید شده و در تالارهای دانشگاهی در ایام ذکر شده به صحنه رفته باشند با معرفی کتبی یک استاد راهنما (اساتید واحدهای آشنایی با تعزیه، شیوه‌های نمایش در ایران، اجرای کارگاهی نمایش‌های ایرانی و سایر دروس مرتبط با نمایش ایرانی یا استاد راهنمای پایان‌نامه) می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

* این بخش به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.

* به گروه‌های راه یافته این بخش تا سقف 100 میلیون ریال(به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت آثار تا 13 تیرماه 1394 خواهد بود.

* فهرست آثار برگزیده تا پایان تیرماه 1394 اعلام خواهد شد.

الف/4: بخش مسابقه نمایش¬های سنتی (جایزه ویژه استاد علی نصیریان) ستاد برگزاری جشنواره با هدف حفظ و ترویج نمونه‌های اصیل نمایش ایرانی و توجه ویژه به اصالت گونه¬های متنوع این هنر، بخش رقابتی جشنواره را برگزار می‌نماید.

آثار شرکت کننده در بخش صحنه‌ای که اصول و مبانی نگارش و اجرای نمایش‌های سنتی را بصورت دقیق و با حفظ سنت‌ها و قراردادها اجرا نموده باشند با تشخیص هیأت انتخاب ستاد برگزاری جشنواره به بخش مسابقه راه خواهند یافت.

ب) مجالس شبیه‌خوانی(یادواره هاشم فیاض)

این بخش پذیرای آن گروه از مجالس غریب که تاکنون در دوره‌های پیشین جشنواره اجرا نشده‌اند و آثار جدیدی که با رعایت دقیق اصول و قراردادهای تعزیه تولید شده‌اند خواهد بود. * به گروه‌های راه یافته این بخش تا سقف 50 میلیون ریال کمک هزینه (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد. * مهلت دریافت نسخه‌ها تا 30 فروردین¬ماه 1394 خواهد بود. * نتایج ارزیابی نسخ تا نیمه اول اردیبهشت¬ماه 1394 اعلام خواهد شد. * ارزیابی آثار از اول تیرماه 1394 شروع خواهد شد.

ج) آیین‌ها و بازی‌های نمایشی

پیرو اهداف تعیین شده از سوی ستاد برگزاری جشنواره جهت شناسایی، حفظ و احیای آیین‌ها و بازی‌های نمایشی که قابلیت اجرا در فضای باز و مکان‌های تجمع عموم را دارند، پیشنهادات ارائه شده در دو گروه «نمایش‌های میدانی» و «معرکه‌های قهوه‌خانه‌ای» اجرا خواهند شد.

* در این بخش آیین‌های ناشناخته به ویژه گروهی از آیین‌ها و بازی‌های نمایشی که در جشنواره‌های پیشین اجرا‌ نشده باشند و همچنین نقل موسیقیایی در اولویت انتخاب هستند.

* به گروه‌های میدانی تا سقف 40 میلیون ریال و معرکه‌های قهوه‌خانه‌ای تا سقف 20 میلیون ریال کمک هزینه (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت آثار در قالب لوح فشرده تا 16 خردادماه 1394 خواهد بود.

* فهرست آثار برگزیده نیمه اول تیرماه 1394 اعلام خواهد شد.

د)مسابقه نمایشنامه‌نویسی

ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی با هدف حمایت از نمایشنامه¬های مبتنی بر قالب-های شناخته شده نمایش های سنتی (شبیه خوانی، تخت حوضی، نقالی، خیمه شب بازی) و آیین های نمایشی ایرانی، مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره را برگزار می کند.

اولویت‌ها:

- پرداختن به میراث گرانقدر دینی و ملی - پرداختن به فرهنگ‌های بومی و اقلیمی - اقتباس از ادبیات کهن و قصه‌های عامیانه ایرانی - این بخش صرفاً پذیرای نمایشنامه‌های ایرانی که تا به حال چاپ و اجرا نشده است، خواهد بود. - مهلت دریافت نمایشنامه‌ها تا پایان خردادماه 1394می¬باشد. - نمایشنامه‌های برگزیده (به تشخیص هیأت داوران) توسط انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

هـ) پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی- سنتی

ستاد برگزاری جشنواره با دعوت از تمامی پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه نمایش‌های آیینی- سنتی نشست‌های علمی- تحقیقاتی خود را حول محورهای ذیل برگزار خواهد کرد. 1- اصول و قواعد نمایش‌های سنتی ایرانی 2- ردپای نمایش‌های سنتی و آیین‌های ایرانی در سرزمین‌های همجوار 3- آیین و تئاتر معاصر 4- نمایش‌های سنتی و آیینی ایران (ناشناخته‌ها) 5- ارتباط متقابل میان نمایش‌های سنتی و سایر هنرها 6- آیین، نمایش، تئاتر 7- آیین‌های نمایشی و تئوری های معاصر 8- نسبت آیین‌های گذشته با مطالعه آیین های مدرن 9- معرفی شبیه نامه‌نویسان مناطق و نواحی گوناگون کشور 10- ارائه مقالات مستخرج از پایان نامه های دانشجویی مربوط به نمایش های آیینی- سنتی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری * سقف در نظر گرفته شده برای حق‌التألیف مقالات شرکت کننده در سمینار 15 میلیون ریال خواهد بود که با توجه به نظر هیأت علمی سمینار پرداخت خواهد شد. * رعایت استانداردهای تحقیق علمی در پذیرش مقالات نقش اساسی خواهد داشت. * پژوهش‌های برگزیده توسط انتشارات نمایش چاپ خواهند شد. * مهلت دریافت چکیده مقالات تا 30 فروردین ماه 1394 خواهد بود. * فهرست چکیده مقالات پذیرفته شده تا 10 اردیبهشت ماه 1394 اعلام خواهد شد. * پژوهشگرانی که چکیده مقاله آن‌ها پذیرفته شود برای ارسال اصل مقاله تا پایان تیرماه 1394 فرصت خواهند داشت.

و) سومین دوره جایزه ویژه دکتر جلال ستاری در این بخش سه تن از پژوهشگران داخلی و خارجی فعال در عرصه نمایش های آیینی- سنتی به انتخاب شورای منتخب کانون نمایش‌های آیینی- سنتی متشکل از داوران داخلی و خارجی با اهدا تندیس ویژه و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار می گیرند.

مدارک عمومی مورد نیاز در بخش های مختلف جشنواره 1- فرم تکمیل شده تقاضای حضور 2- چکیده سوابق هنری کارگردان، پژوهشگر، یا نویسنده (مسابقه نمایشنامه¬نویسی) 3- مجوز کتبی نویسنده 4- یک قطعه عکس کارگردان،پژوهشگر، یا نویسنده (مسابقه نمایشنامه¬نویسی)

مدارک اختصاصی مورد نیاز در هر بخش

* مدارک مورد نیاز بخش (ویژه ،آزاد): 1- چکیده داستان نمایش(در یک صفحه A4) 2- سه نسخه از نمایشنامه به صورت تایپ شده به همراه فایل آن در محیط word روی لوح فشرده * مدارک مورد نیاز بخش (مرور): 1- 4 نسخه لوح فشرده اجرا 2- یک لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از نمایش 3- یک نسخه از نمایشنامه به همراه فایل آن در محیط word روی لوح فشرده 4- مجوز کتبی نویسنده 5- تایید اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (برای آثار اجرا شده در شهرستان¬ها) یا اداره کل هنرهای نمایشی (برای آثار اجرا شده در تهران)

* مجالس تعزیه:

1- سه نسخه از مجلس 2- چکیده مجلس(در یک صفحه A4 تایپ شده)

آیین ها و بازی‌های نمایشی

1- چهار نسخه لوح فشرده اجرا 2- یک لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از اجرا 3- پژوهش و توضیح مستند آیین یا بازی (در یک صفحه A4 تایپ شده)

پنجمین سمینار بین الملی نمایش‌های آیینی- سنتی 1- سه نسخه چکیده مقاله به صورت تایپ شده به زبان فارسی و انگلیسی (حداکثر در 150 کلمه) تذکرات:

1- آثار برگزیده جشنواره (به انتخاب ستاد برگزاری و نظر دبیر جشنواره) برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهند گرفت. فرایند توافق با مدیران تالارها برای زمان و مکان اجرای این آثار از سوی کارگردان نمایش صورت گرفته و حمایت از آثار مذکور پس از اخذ این توافق انجام خواهد گرفت. 2- ستاد برگزاری جشنواره صرفاً خود را متعهد به هماهنگی حضور هر بازیگر و نوازنده در دو اجرای متفاوت می‌داند و نه بیشتر. 3- شرکت کنندگان در بخش‌های مختلف جشنواره با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند. عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد. 4- در حوزه نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی هر کارگردان می‌تواند متقاضی حضور در یکی از بخش‌های جشنواره باشد. بخش مرور از این قاعده مستثناست. 5- ارسال مدارک به شکل کامل الزامی است. در صورت وجود نقص، تقاضای حضور ثبت نخواهد شد. 6- هزینه اسکان و پذیرایی گروه‌های شهرستانی به عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود. 7- ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ مواد تبلیغی نمایش‌ها نداشته و صرفاً خدمات معمول نصب دکور و آماده‌سازی صحنه را ارائه خواهد کرد. 8- مدارک، عکس، نمایشنامه و فیلم‌های ارسالی(پذیرفته شده و نشده) مسترد نخواهد شد. 9- ستاد برگزاری جشنواره به تشخیص کمیته انتخاب در هر بخش و بنا به موارد زیر کمک هزینه گروه را مشخص خواهد کرد: الف) نیازهای ضروری صحنه شامل دکور، لباس، موسیقی و... ب) تعداد عوامل اجرایی گروه ج) بعد مسافت برای گروه‌های شهرستانی به منظور تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب د) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره 10- چنانچه موردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام علاقه‌مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری اعلام و اجرا خواهد شد.

نشانی پستی دبیرخانه: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، جنب تالار وحدت، اداره کل هنرهای نمایشی، دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها. تلفن و نمابر: 66710702 و 5-66705101 داخلی 319 پست الکترونیکی: d_jashnvareha سایت ایران تئاتر: www.theater.ir کد پستی: 1133914934

انتهای پیام/