سرویس تجسمی هنرآنلاین : گالری‌های تهران جمعه ۱ اسفند میزبان افتتاح نمایشگاه‌های تازه شدند. از این میان گشایش ۶ نمایشگاه تازه را با هم مرور می‌کنیم.

پرتره‎های آرش صداقت‏‌کیش در گالری آران

گالری آران در نخستین نمایشگاه ماه اسفند خود میزبان ۱۳ اثر از آرش صداقت کیش بود. پرتره‎هایی بر ساخته از آب و رنگ که تداعی‎گر همین آدم‎های دور و بر ما هستند. او در این هشت پرتره بزرگ که هم قد و قواره آدم‎های واقعی هستند، جوانانی از طبقه متوسط را به تصویر کشیده است، جوانانی که از لباس‌ها و کوله‌پشتی‏‌هایشان می‌‏توان حدس زد که چگونه‌فکر می‌‏کنند و کارشان چیست. این جوانان اما هیچ‎کدام به ما نگاه نمی‌‏کنند یا اگر نگاه می‌‏کنند عینک دودیشان مانع می‌‎شود که با آن‌ها چشم در چشم شویم.

به جز این هشت تابلو، یکی از اتاق‌های گالری آران ۵ تابلو کوچک نیز به نمایش گذاشته شده است، تابلوهایی از زندگی روزمره کسی که شاید خود صداقت‏کیش باشد، بدون شک او نقاش است این را از بوم‎های بسته‎بندی شده کنار دیوار می‌توان فهمید با این حال میان اوی درون این تابلو‌ها و جوانانی که بیرون از این اتاق هریک در قاب‌های بلند خویش، محصور شده و ایستاده‌اند می‌‏توان ارتباطی یافت او هم به اندازه آن‌ها دلزده است، اندکی نگران به نظر می‌‎رسد و در میان این ۵ تابلوی کوچک بی‌هدف پرسه‎ می‌‎زند. همه این ۱۳ تابلو با آدم‎‌هایشان شبیه ما هستند و از ملالی‎که در آن‌ها هست می‌‏توان فهمید که به شدت معاصرند.

نقاشی و مجسمه‌های ۶ هنرمند در گالری جرجانی

گالری جرجانی در تازه‌ترین نمایشگاه خود، آْثاری از نقاشی و مجسمه‌های بانوان هنرمند را به نمایش گذاشته است.

راشین تیموری یکی از کسانی که با جدیت آغاز به گردآوری آثار کرده وجه مشترک آثار را افهوم مشاهده عنوان می‌کند و می‌گوید به همه گفتیم مشاهده را می‌خواهیم با نگاهی متفاوت به اجرا بگذاریم.

تابلوهای نقاشی و آثار حجمی که در قطعی کوچک اجرا شده‌اند هر یک ما را با نگاهی متفاوت به سمت خود جلب می‌کنند. بیشتر این هنرمندان از فارغ التحصیلان نقاشی و مجسمه سازی دانشگاه هنر و دانشگاه تهران هستند. گلاره گودرزی، مرضیه محجوبیان، سارا قاضی اسدالهی، الناز منتظری، راشین تیموری، سمیرا دل زنده، نسرین ترک هفت هنرمند این نمایشگاه هستند. گالری جرجانی که بالا‌تر از پارک وی قرار دارد تا ۱۱ اسفند میزبان این هنرمندان جوان است.

نقاشی و مجسمه‌های شمس الدین غازی

شمس الدین غازی یکی از هنرمندان پر فروش سال ۱۳۹۰، امسال هم نمایشگاهی دیگر در گالری گلستان برگزار کرد و در ادامه نقاشی‌های خود، باز به اسب و شیر و خروس پرداخت. این هنرمند ۳۱ ساله که لیسانس گرافیک و فوق لیسانس نقاشی دارد اعتقاد دارد سو‍ژه‌های تکراری را با نگاهی جدید و در فضایی نو خلق کند. آثار این هنرمند جوان که به مکتب سقاخانه شباهت دارد و مجسمه‌هایش ما را یاد ژازه طباطبایی می‌اندازد با پرداختی نو و روایتی متفاوت ارائه شده و چندین سال است که روی نقوش ایرانی مطالعه می‌کند.

غازی در بیانیه خود به استفاده از نماد‌ها و عناصر بومی و مذهبی و تلفیق آن‌ها با هنر معاصر جهان اشاره دارد. بررسی هنرهای گذشتهٔ سنتی و ملی ایران از نظر فرم و مفهوم و معاصر کردن و مقایسه دیدگاه آن‌ها با هنر معاصر و باز سازی و دوباره سازی اسطوره‌های ایرانی و نمادهای ملی در تمام دوره‌های حکومت‌های مختلف در ایران قبل و بعد از اسلام و به روز کرده ان‌ها در هنر معاصر.

این هشتمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که هم سایقه تصویرگری کتاب منطق الطیر عطار را دارد و هم گاهی در عالم موسیقی به آهنگسازی و خوانندگی می‌پردازد. همچنین وی برگزیده سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی در سال ۸۷ است.

مرثیه یک انقلاب رمانتیک برای جذابیت آشکار بورژوازی

˝مرثیه یک انقلاب رمانتیک برای جذابیت آشکار بورژوازی˝ عنوان مجموعه‌ای به نمایشگاه‌گردانی بهمن کیارستمی است که از جمعه ۱ اسفند در گالری زیرزمین دستان به نمایش در آمده است. این پروژه تلاشی است برای گردآوری و انتشار قسمتی از اسناد و روایت‌های مربوط به میکلانژ و رافائل در دو بخش. بخش اول حاوی عکس‌ها، اسناد و چند روایت است که همه کم و بیش حائز جزییات تاریخی، اطلاعات مستند و در واقع آن چیزی است که می‌شود به آن" فاکت "گفت؛ یعنی نمونه تاریخی یا رویداد یا کلامی که نشان دهنده واقعیتی معّین باشد. بخش دوم این پروژه کوششی در مصور کردن یکی از این روایت هاست به کمک عکس‌ها و فیلم‌های آرشیوی و مشاهده بوشهر امروز. فیلم مستند ۲۰ دقیقه‌ای بر اساس روایت داریوش غریب‌زاده، نویسنده و فیلمساز بوشهری که اولین بار با عنوان" رافائل، آرمیده تنها به اعماق "در اسفند ۱۳۹۱ در نشریه نسیم جنوب منتشر شد.

رافائل و میکلانژ دو کشتی مسافرتی بسیار لوکس ایتالیایی بودند که در دهه شصت میلادی، اقیانوس اطلس را میان بندر جنوا و نیویورک می‌پیمودند و قرار بود سمبل ملی گرایی ایتالیا باشند. اما در دهه هفتاد، دهه گرانی نفت و جولان چپ گرا‌ها و بحران اقتصادی در اروپا، ایتالیا جایی برای رافائل و میکلانژ نداشت و همین شد که در سال ۱۳۵۵ محمدرضا شاه پهلوی این دو خواهر دوقلوی اشرافی را خرید. کمتر از دو سال پیش از انقلاب، میکلانژ در بندرعباس پهلو گرفت و رافائل در بوشهر و از آن‌ها برای اسکان خدمه و درجه داران نیروی دریایی استفاده شد. اما با نزدیک شدن انقلاب و با شروع جنگ و در سال‌های پس از آن رافائل و میکلانژ تقدیر دیگری را تجربه کردند.

تبریک سال نو در کارگاه هنر

کارگاه هنر که از قدیمی‌ترین آموزشگاه‌های تهران در زمینه کار حجم هست چندی قبل در فراخوانی از هنرمندان خواست که آثارشان را در زمینه‌های مختلف هنری با موضوع نوروز ارائه دهند که در دو نمایشگاه مستقل ارائه شود. ۱ اسفند گالری این مجموعه میزبان ۳۹ هنرمند بود که با حدود ۶۰ اثر نوروزی خود به این نمایشگاه راه پیدا کرده بودند. ویژگی اصلی آثار قطع کوچک آن بود که همه هنرمندان می‌بایست کار خود را در اندازه آ۵ ارائه دهند.

تنوع آثار در نوع خود چشمگیر است. از دیجیتال آرت تا نقاشی و تصویرگری و کارهای دارای بافت که علیرغم کوچک بودنشان توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. این گالری در نمایشگاه بعدی خود در ادامه این حرکت، آثار حجمی کوچک را به نمایش خواهد گذاشت.

نقاشیخط‌های ۱۴ هنرمند در ساربان

گالری سازبان درآخرین نمایشگاه امسال خود ۲۶ اثر نقاشیخط از ۱۴ هنرمند را به نمایش درآورده است. ابراهیم الفت، پیمان پیروی، ربابه حسین‌پور، محسن حیدری، هادی روشن ضمیر، بهروز زیندشتی، مرتضا شمیسا، غلامحسین فرخ نسب، غفار قنبر‌پور، احمد مازادی، امیر ساسان مصطفوی، محمد سعید نقاشیان، و کیارش یعقوبی هنرمندان آخرین نمایشگاه امسال گالری ساربان هستند.

این نمایشگاه نقاشیخط گروهی که دیشب افتتاح شد آثار متنوع و متفاوتی را به نمایش گذاشته بود. هنرمندانی که در فرم و اجرا بسیار قدرتمند کار کرده بودند و همه مخاطبان از دیدن ان راضی بودند. گرچه بعضی آثار تکراری بود اما چون در نمایشگاهی گروهی در کنار دیگران قرار می‌گرفت باز دیدن آن لطفی دیگر داشت.

بیشتر هنرمندان شرکت کننده هنرمندان باسابقه‌ای هستند و اکثرا از خوشنویسی به نقاشیخط رسیده‌اند و رد پای خوشنویسی سنتی در آثارشان به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/