سرویس سینمایی هنرآنلاین: بعد از روزهای فشرده نمایش فیلم‌ها در سی و سومین جشنواره فیلم فجر و همچنین برگزاری مراسم اختتامیه، گمانه‌زنی‌ها برای اکران ویژه فیلم‌ها در عید نوروز آغاز شد. از جمله فیلم‌هایی که می‌تواند مناسب اکران در این ایام باشد، فیلم "عصر یخبندان" به کارگردانی مصطفی کیایی است که جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ در شش بخش شامل بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود.

کیایی معتقد است که ریتم فیلم‌ جدیدش و نیز پایان آن می‌توانست غمگین‌تر از پایان فعلی باشد، اما از آنجا که مردم در سالن‌های سینما تمایل به خنده دارند، فضا و بعضی از دیالوگ‌های فیلم را با تمی طنز همراه کرده است. با این کارگردان سینما درباره روند اکران فیلم‌ها و نیز تجربه فیلمسازی‌اش به صحبت نشسته‌ایم.

مصطفی کیایی درباره ورود فیلمسازان جوان در این دوره از سینما به هنرآنلاین، گفت: حضور و نگاه فیلمسازان جوان در جشنواره واقعا موقعیت خوبی بود. نگاه این فیلمسازان به فیلم‌هایشان مدرن و همراه با ساختار خوب فیلم‌هایشان بود، اما هنوز نقطه گم‌شده سینمای ایران فیلم‌هایی هستند که مورد توجه فیلمسازان نیستند.

کارگردان فیلم "خط ویژه" در ادامه گفت: من به سینمایی که مخاطب دارد، علاقه‌مند هستم. به هرحال با اکران بعضی از فیلم‌ها در یک سال اخیر، یک سری کارگردان‌ها ذهنشان به سمتی می‌رود که فیلمشان در یک مکانی مجوز اکران می‌گیرد. این موضوع هم خوب است و هم بد. خوب است به این دلیل که یک سری فیلم‌ها مخاطب خاص دارند و در این گروه و در سئانس‌های مشخص شده به اکران در می‌آیند. به هرحال در سینماهای دنیا هم به این شکل است که بعضی فیلم‌ها را اکران گسترده و عمومی نمی‌کنند.

او ادامه داد: خیلی از فیلم‌ها به دلیل نداشتن اکران گسترده و عمومی، اکران محدود شدند. به نوعی کارگردان و تهیه کننده هم با همین اکران محدود راضی شدند. همانند فیلم‌های توقیفی و نمونه مشخص آن فیلم" خانه پدری "به کارگردانی کیانوش عیاری که حتی‌‌ همان اکران محدود هم با مشکل مواجه شد. به هر حال فیلم آقای عیاری می‌توانست اکران عمومی و گسترده‌ای داشته باشد. قطعا در آینده اکران محدود برای چند فیلم دیگر هم رخ خواهد داد. امیدوارم اکران‌های محدود پاتوقی برای اکران فیلم‌های توقیفی نشود. یعنی موقعیتی که فیلم‌ها اکران عمومی نمی‌شوند، به اکران گروه هنر و تجربه می‌رسند.

کیایی درباره اکران فیلم‌های مختلف در گروه هنر و تجربه بیان کرد: اگر در راستای اینکه فیلم‌ها مخاطب خاص دارند و باید در این گروه اکران شوند، اکران گروه هنر و تجربه به آن معنای حقیقی درست خواهد بود، اما اگر فیلم‌های توقیفی در این بخش بخواهند به نمایش درآیند، کارکرد اکران گروه هنر و تجربه از نظر من اشتباه خواهد بود.

کارگردان فیلم" عصر یخبندان "به این دوره از مدیریت جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: در جشنواره فیلم فجر اکثرا با تغییرات روبرو هستیم. ماندگاری یک اتفاق خوب در جامعه امروز ما کمی مبهم و پیچیده است، چرا که بیشتر مواقع با تغییر مدیریت و تغییر سیستم‌های خاصی روبرو هستیم. شاید این ایراد جشنواره فیلم فجر هم باشد؛ ممکن است سال آینده جشنواره بخش گروه هنر و تجربه را حذف کند. هر سال قانون و شرایطی ایجاد می‌شود، که شاید تغییرات هم در کلیت یک برنامه پیش بیاید. در دوره‌ای بخشی به جشنواره اضافه و یا کم می‌شود. من معتقدم جشنواره کمی باید اصولی‌تر و با برنامه ثابت‌تر پیش برود.

وی درباره نحوه افزایش و یا کاهش سیمرغ جشنواره بیان کرد: تا جایی که من در جریان هستم، سیاست‌های جشنواره به سمتی هدایت می‌شود، که تعداد سیمرغ‌ها محدود و در سال‌های آینده هم با کاهش سیمرغ مواجه خواهیم شد، اما من موافق این جریان نیستم. چرا که فکر می‌کنم، جشنواره فیلم فجر ویژگی‌هایی دارد که برای فیلمسازان قابل اهمیت است. مثلا عوامل فنی فیلم در چه موقعیتی می‌توانند مورد تقدیر قرار بگیرند. به هر حال خانه سینما که موقعیت آن هنوز مشخص نیست. اصولا من فکر می‌کنم بد نیست درسال آینده سیمرغ جشنواره به بخش‌های مختلف هم تعلق بگیرد.

کیایی درباره وضعیت اکران فیلم "عصر یخبندان" ویژه اکران نوروز گفت: صحبت‌هایی در این باره انجام شده است که منتظر هستیم تا جواب قطعی داده شود. انتهای پیام/ صبا شادور