سرویس تئاتر هنرآنلاین: امروز 27 بهمن ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید اداره هنرهای نمایشی هنرمندانی همچون؛ محمود عزیزی، ایرج راد، حسین پاکدل، علیرضا نادری و مرضیه برومند به نمایندگی از هنرمندان تئاتر سخنان کوتاهی را با مهدی شفیعی درمیان گذاشتند.

بار اضافه‌ای بر پیکر رنجیده تئاتر نیفزایید

محمود عزیزی به عنوان نخستین هنرمندی که پشت تریبون قرار گرفت با بیان اینکه؛ تئاتر ایران همچنان محجوب‌ و رئوف به فعالیت خود ادامه می‌دهد‌، گفت: تنها تقاضای من از مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی این است که اگر نمی‌تواند باری را بردارد، بار اضافه‌ای بر پیکر تئاتر نیفزایید. چراکه بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر آزمون و خطا کافی است.

خانه تئاتر هر کاری از دستش برآید انجام می‌دهد

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر هم در سخنانی با اشاره به این‌که بارها و بارها در چنین جلساتی حضور داشته است‌، گفت: برخی توانسته‌اند پس از حضور خود در جایگاه مدیریتی، نام نیک از خود به جای بگذارند، اما برخی‌ هم بوده‌اند که وقتی نام‌شان را می‌شنویم کمی مکدر می‌شویم.

مدیرعامل خانه تئاتر با تأکید بر این‌که مهدی شفیعی، جوان و پر انرژی زیادی است‌، افزود: این انرژی باید در تعامل و گفت‌وگو با هنرمندان به کار رود و از طرف خانه تئاتر می‌گویم که هر کاری از دستم برآید انجام می‌دهیم که البته پیش از این هم تلاشی برای ستیز نداشتیم.

مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه با تأکید بر موقعیت مشکل تئاتر با توجه به کمبود امکانات و نبود بودجه‌ و اشاره به این‌که اهالی تئاتر توقع فراوانی از علی مرادخانی به‌عنوان معاون هنری وزارت ارشاد دارند،‌ گفت: واقعیت قضیه این است که دوستان در تئاتر از عملکرد یک سال اخیر این حوزه راضی نیستند و هیچ‌کدام از مشکلات‌شان حل نشده است، اما همواره صبر و تحمل داشتند و امیدوار هستند که حرکتی شکل بگیرد.

هرچه سریع‌تر برنامه‌هایتان را مشخص کنید

علیرضا نادری هم که شب گذشته در همین سالن مراسم امضاء نمایشنامه‌خوانی "کوکوی کبوتران حرم" برگزار شد، به عنوان رئیس انجمن نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر با بیان اینکه؛ هیچ‌گاه در هیچ جلسه‌ دولتی حاضر نبوده و هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که به چنین تنبیه خدادادی دچار شود، گفت: از این سیستم تئاتر ایران، بسیار آزرده‌ام و فقط به این دلیل وارد خانه تئاتر شدم که اگر می‌توانم کاری انجام دهم.

او با بیان اینکه تا پیش از ورودش به خانه تئاتر، ایرج راد فقط بخاطر بازی در نقش ناصرالدین‌شاه می‌شناخته ادامه داد: هر پدیده‌ای یک ساختاری دارد و کارکرد مدیران قبلی خوب نبوده و اگر جشنواره سوم تئاتر فجر را با جشنواره سی‌و‌سوم مقایسه کنیم، می‌بینیم که در منحنی آن، سقوط وجود دارد.

این نمایشنامه‌نویس مطرح خطاب به مهدی شفیعی عنوان کرد: هرچه سریع‌تر برنامه‌هایتان را مشخص کنید زیرا کم‌کم داریم به مرحله بیچارگی می‌رسیم و باید از این شرایط عبور کنیم. ضمنا فراموش نکنید که شما به جایی وارد می‌شوید، پیشنهاد دهنده زیادی هستند که باج می‌گیرند و امیدوارم علاقه‌مندان به تئاتر کمک کنند تا از این مرحله کمی عبور کنیم، چون معتقدم تئاتر در معرض نابودی است.

مواظب جریان‌هایی که قلدرمابانه برخورد می‌کنند باشید

مرضیه برومند هم که کمی دیر به این مراسم رسید و امسال دبیر جشنواره تئاتر عروسکی را برعهده داشت، در سخنانی با بیان اینکه؛ فضای تئاتر در آن زمانی‌که از آن دور شدم، نازیبا بود در حالی‌که من به دنبال زیبایی بودم؛ گفت: من به لطف جشنواره عروسکی دوباره وارد فضای تئاتر شدم و در این مدت از آقای شفیعی انرژی خوبی ساطع می‌شود و امیدوارم درباره این حس، اشتباه نکرده باشیم. ضمن این‌که آرزو می‌کنم این حس شامل حال تئاتر شود‌.

برومند خطاب به شفیعی اظهار داشت: مواظب جریان‌هایی که قلدرمابانه برخورد می‌کنند و از شما طلب دارند، باشید. امیدوارم درٍِ دفتر شما روی هنرمندان باز باشد، البته در دفتر آقای منتظری نیز زیاد از حد باز بود، امیدوارم در دفتر شما با حساب و کتاب باز باشد.

انتخاب شفیعی شایسته بود

حسین پاکدل هم با بیان اینکه در سال‌های گذشته پس از انقلاب اسلامی، انواع و اقسام مدیریت‌های فرهنگی را داشتیم، در سخنان کوتاهی گفت: انتخاب مهدی شفیعی به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شایسته و درست است و امیدوارم که او در کارش موفق باشد.

انتهای پیام/