به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دوسالانه دیوارنگاری شهری، "حجت الاسلام میثم امرودی" معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، درباره آثار ارسالی به دوسالانه دیوارنگاری شهری با موضوع شاهدان شهر اظهار داشت: تصوری از این حجم آثار ارسالی به دبیرخانه دوسالانه را نداشتم و واقعاً فکر نمی‌کردم این تعداد اثر مطلوب ارسال شود، اما این اتفاق مبارک افتاده است. هنرمندان از زوایای مختلف به موضوع شهید و شهادت پرداخته‌اند که در این رابطه نام و یاد شهدا زنده نگه داشته می‌شود و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

وی که خود سابقه حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی را دارد در مورد اثر این آثار بر مخاطبان اظهار داشت: این آثار دو دسته مخاطب متفاوت دارند. اول نسلی که در دفاع مقدس و جنگ حضور داشته‌اند که با دیدن هر تصویر شهید ساعت‌ها فیلم خاطرات آن زمان به صورت نوستالژی هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن به یادشان می‌آید و دوم نسلی که آن ایام را درک نکرده‌اند و از این طریق با آن آشنا می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه شهدا میراث بسیار گرانبهای فرهنگی ما هستند افزود: مفاهیمی چون مبارزات قبل از انقلاب و بعد از آن، ظلم و تجاوزی که به ما شد، لذت، عشق، ایثار و دل بریدن از همه برای رسیدن به یک چیز و اینکه فقط خدا را ببینیم و بشناسیم خاطرات و احساس نسل ما نسبت به این مقوله است و وقتی می‌توان گفت این آثار موفق بوده‌اند که کمی از آن حس گروه اول به نسل‌های بعد منتقل شود. گرچه من در میان آثار ارسالی تعدادی را دیدم که فکر می‌کنم می‌توانند این کار را انجام دهند اما باید دید نسل جوان با دیدن آن‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

حجت‌الاسلام امرودی در خصوص ملی برگزار شدن این دو سالانه بیان کرد: حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند "هر کلمه‌ای که از دهان کسی بیرون می‌آید، تا دنیا دنیاست، مثل یک موج اثر خود را بجا می‌گذارد". بنابریان تصور نکنید که این دوسالانه تنها در پایتخت انجام می‌شود و این اتفاق در این حد محدود می‌ماند. البته ما وظایفی در قبال آثار برگزیده داریم و حتماً باید این آثار در شهرهای مختلف اجرا شود و به همین دلیل این آثار را در جلسات با مدیران شهری کلان‌شهر‌ها ارائه خواهیم داد تا در صورت تمایل و با هماهنگی صاحبان آثار از آن‌ها در نقاط دیگر کشور هم استفاده شود.

وی با اشاره به معنویت تعدادی از آثار هنرمندان حاضر در نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه، آثاری از جنس ذوق و شور معنوی دیدم، چراکه کسی که سوت سفیر گلوله را می‌شنود با کسی که تعریف گلوله را می‌داند، تفاوت دارد و بعضی از این نقاشی‌ها، از سرّ درون خالقانش نوید می‌دهد. به نظر می‌رسد بسیاری از این افراد در جریان موضوع شهادت و شهید بودند وآن را درک کرده‌اند.

حجت‌الاسلام امرودی درباره انتظار از این آثار برای انتقال پیام و مفاهیم به مخاطب به ویژه در سطح شهر، با ذکر یک مثال بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در زمان دفاع مقدس می‌افتاد این بود که هر روز در هر سنگر فردی به عنوان شهردار انتخاب می‌شد که وظیفه انجام کارهای روزمره را داشت، اما گاهی اوقات دیده می‌شد با وجود اینکه شهردار حضور داشت، اما شخص دیگری داوطلبانه مثلا ظرف‌های کثیف را شسته است. الان هم در کشور ظرف نشسته بسیار داریم که باید تمیز شوند.

سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری- شاهدان شهر از ۱۵ بهمن ماه همزمان با گشایش نمایشگاه آثار دوسالانه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد و تا ۳۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/