به گزارش هنرآنلاین : به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، محمد سریر آهنگساز، رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی و یکی از اعضای هیأت داوران بخش پایان نامه و آهنگساز موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، کیفیت آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در این دوره را مثبت ارزیابی کرد، اما نکاتی را هم برای خلق اثر هنری و پژوهشی کاربردی در جامعه متذکر شد.

سریر گفت: بطور کلی رشد اندیشه‌ورزی و تکنیک در آثار ارائه شده بسیار خوب بود و شاهد رشد شرکت‌کنندگان سی‌امین دوره نسبت به دوره قبل بودیم.

وی افزود: آهنگسازی از نظر فنی کیفیت بهتری داشت اما مشکل اصلی و آنچه می‌توان به عنوان یک نکته درخور تامل به آن اشاره کرد برقراری پل ارتباطی بین ساخته‌های یک آهنگساز و جامعه و اهمیت این ارتباط است.

رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی ادامه داد: جامعه دنبال کارهای شنیداری خیلی خوبی است که بتواند با آن ارتباط هم برقرار کند و این نکته خیلی مهمی است که آهنگسازان باید همواره به آن توجه داشته باشند. در جامعه باید این کارکرد آهنگسازی هم فعال شود تا آهنگسازان بتوانند نیازهای شنیداری مردم جامعه را شناخته و آن را در روند خلق آثارشان لحاظ کنند.

سریر همچنین با تاکید بر اینکه آهنگسازان جوان باید به موسیقی ملی و نواحی هم توجه کافی داشته باشند، اظهار کرد: به نظر می‌آید علاوه بر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای ارتقای ذائقه جامعه، سازندگان موسیقی هم باید در جان مایه کار خود بیشتر اندیشه کرده و در خلق آثارشان از آثار موسیقی ملی و نواحی که به گوش و ضمیر مردم بیشتر آشناست، الهام بگیرند.

این عضو هیأت داوران سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ادامه داد: آهنگسازان جوان باید علاوه بر اینکه توانایی‌های فنی خود را در این بخش بکار می‌گیرند، جاذبه‌های بیشتری برای مردم و ارتباط با آن‌ها فراهم کنند تا در حوزه اجرایی هم موفق باشند.

سریر با تاکید بر اینکه حضور موزیسین‌های جوان در جشنواره‌ها اتفاق خوبی است، بیان کرد: حضور در جشنواره‌‌ها و مسابقه‌ها و همچنین کسب عنوان برگزیده قطعا اتفاقات خوبی است و محملی برای نشان دادن توانای‌های فنی آهنگسازان جوان به شمار می‌رود. این عزیران نیازمند فضایی هستند که کارشان کارکرد اجتماعی هم پیدا کرده و به جامعه ورود پیدا کند.

وی در پایان گفت: در واقع آهنگسازان جوان باید بتوانند در مسیری حرکت کنند که ملودی‌ها و کیفیت فنی کارشان به نسبت هم حرکت کنند و یکی از دیگری پیشی نگیرد. چرا که در این صورت اثری ارزشمند خلق خواهند کرد که علاوه بر داشتن کیفیت فنی وارد فضای جامعه هم شده و مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

انتهای پیام/