به گزارش هنرآنلاین: به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، امیر بَکان داوری بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر را به همراه علی اکبر قربانی، بهداد بابایی، اردشیرکامکار و شهرام توکلی برعهده دارد.

بَکان درباره بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی گفت: در بخش آهنگسازی موسیقی ملی و ایرانی حدود ۶۰ اثر به دبیرخانه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر رسیده بود که این آثار در دو قسمت داوری شدند. در ابتدا قرار بود در این بخش تنها یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شود، اما به علت کیفیت بالای آثار رسیده به جشنواره تصمیم گرفتیم که برخی از آن‌ها هم مورد تقدیر قرار گیرند.

وی ادامه داد: ‌ متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر محدودیت‌های مالی وجود دارد و به همین دلیل در بخش‌های مختلف معمولا یک برگزیده انتخاب می‌شود. اما در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی قرار شد برخی از آثار هم مورد تقدیر قرار گیرند تا جوانان این عرصه با انرژی بهتری به کارشان ادمه دهند.

بَکان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها و مسابقه‌های آهنگسازی در ایران گفت: درحال حاضر در کشور ما علاوه بر جشنواره موسیقی فجر، دوسالانه موسیقی معاصر تهران، دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان و مسابقه کانون آهنگسازان را داریم. به طور حتم این رخدادهای در عرصه آهنگسازی اندک هستند. ما فارغ التحصیلان بسیاری در عرصه آهنگسازی داریم؛ این جوانان باید فرصت‌هایی برای ارائه آثارشان در اختیار داشته باشند.

وی تاکید کرد: ‌رخدادهایی مانند جشنواره‌های موسیقی و دوسالانه‌های آهنگسازی باید تعدادشان زیاد باشد تا آهنگسازان جوان با انگیزه بیشتر و بهتری به کارشان ادامه دهند و کمبود رپرتوارهای موسیقی ایرانی را جبران کنند.

عضو هیئت داوران بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی با اشاره به کیفیت بالای آثار گفت: آثاری که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بودن از نظر علمی کیفیت خوبی داشتند. به نظرم جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی فجر باید تعداد برگزیدگانش در بخش‌های مختلف را زیاد کند، هر چند می‌دانم که در این جشنواره مشکلات مالی بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: معیار ما برای انتخاب بهترین قطعه در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی، تمرکز بر موتیف‌ها و تم‌های موسیقی ایرانی و در عین حال رعایت چندصدایی و نوشتنِ قطعه براساس اصول آهنگسازی موسیقی کلاسیک غرب است.

بکان تاکید کرد: ‌ یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای داوران این بخش مهم بود؛ توانمندی در ارائه فرم‌های مختلف موسیقی ایرانی است. برای ما مهم بود که آهنگساز بتواند فرم‌هایی مانند "درآمد" و "چهارمضراب" در موسیقی ایرانی و اصالت‌های این موسیقی را ارائه کند.

این آهنگسازی با اشاره به خلاقیت و نوآوری موجود در آثار برگزیده گفت: در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی آنچه ما نیاز داریم، نوآوری و خلاقیت است. خوشبختانه به جرات می‌گویم که آثار برگزیده جشنواره موسیقی فجر در این بخش از نوآوری و خلاقیت بالایی برخوردارند.

وی تاکید کرد: به نظرم بخش رقابتی آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی باید داوری‌ها تفکیک شود. برای مثال ممکن است آهنگسازی بخواهد براساس تمی از موسیقی محلی کار آهنگسازی انجام دهد و در مقابل کسی بخواهد براساس تم‌های موسیقی ایرانی آهنگسازی کند. این دو باید در در بخش مختلف داوری شوند.

انتهای پیام/