سرویس تئاتر هنرآنلاین: در این مراسم هنرمندانی چون ناهید مسلمی، سیف الله صمدیان، حجت علیخانی، هنگامه قاضیانی، فهیمه امن زاده، مهدی نادری، ریاضی، رویا بختیاری، فرهاد مهندس پور، حمید پورآذری، علی‌اصغر دشتی، شهره سلطانی، ژاله صامتی، حمیرا ، شهرام شاه حسینی، هاله مشتاقی نیا، بهاره مشیری و ... حضور داشتند.

علیرضا نادری در ابتدای جشن امضای نمایشنامه " کوکوی کبوتران حرم" اظهار کرد: این نمایشنامه را سال ها قبل نوشته ام و امروز قرار است شما بخش هایی از آن را که به همت سیف الله صمدیان و پسرش ضبط شده، ببینید. چاپ کتاب نیز به مدد مهدی میرباقری و انتشارات بوتیمار انجام شده است که واقعا این اتفاق در طول 6 سال گذشته یکی از رویاهای من بود.

نادری ماجرای گرفتن مجوز نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم" را بازتابی ناگوار از مسئله ممیزی در ایران عنوان کرد و افزود: این نمایشنامه سال ها قبل توسط عده‌ای خوانده شد، اما شورای نظارت کار را رد کرد که بعد از آن ما این اثر را نمایشنامه خوانی کردیم و ضبط شده آن را به اعضای شورای نظارت نشان دادیم تا آنها متوجه شوند که در واقع این نمایشنامه با آنچه که آنها تصور می کنند متفاوت است. همچنین سکته قلبی که من کردم کمک زیادی به اجرای این نمایشنامه کرد یعنی قلب پاره پاره من باعث شد که این نمایش البته با ۱۳۶ مورد ایراد بتواند به صحنه برود.

وی تاکید کرد: به عقیده من شرایط ما در حال حاضر نه رو به جلو مقدر است، نه رو به گذشته و نه چپ و راست چون تنها راه ما رفتن به ریشه های خودمان است.

فرهاد مهندس‌پور مدرس، پژوهشگر و نویسنده تئاتر سخنران دیگر این مراسم در اظهارنظری در خصوص نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم" گفت: من نمی خواهم بگویم که "کوکو..." یکی از سیاسی ترین نمایشنامه هایی است که به زبان فارسی نوشته است. نمی خواهم بگویم که "کوکو..." یکی از مذهبی ترین نمایشنامه هایی است که به زبان فارسی نوشته شده. همچنین نمی خواهم بگویم که ما بیش از ۴ دهه منتظر بودیم که این اثر نوشته شود. این نمایشنامه برآیند آشتی دو گردش کاملا متضاد است. علیرضا نادری، محمد چرمشیر و جمشید خانیان هر سه با تمایزاتی که دارند به درام ایرانی پردازشی می دهند که این پردازش بیرون از تصوری است که ما نسبت به نمایشنامه های ایرانی داریم. نمایشنامه های زیادی نوشته شده که بسیاری از آنها ایدئولوژیک هستند. ایدئولوژیک به این معنی که نمایشنامه نویس در مقام یک ایدئولوگ نمایشنامه می نوشته است که من معتقدم این آثار را می توان پیش از حسن مقدم دانست با وجودی که در دوره های بعد از او و در زمان معاصر نوشته شده است. در کنار این مدل نمایشنامه نویسی، آثار تمثیلی هم وجود دارند که از دهه ۵۰ به بعد باب شدند.

این مدرس دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: نادری نمایشنامه دیگری هم به نام "پچ پچه های پشت خط نبرد" دارد که از جهتی با این اثر قابل مقایسه است به این مفهوم که در هر دو نمایشنامه افراد فرصتی می یابند که همدیگر را جراحی کنند و این جراحی به شک بی رحمانه و بی پرده ای روی صحنه اتفاق می افتد.

مهندس‌پور گفت: واقعیت ماجرا این است که به نظرم آخر نمایشنامه تمام شده است و این مثل یک حسرت بر دل باقی می ماند. وقتی چند شب پیش این نمایشنامه را می خواندم دوست داشتم هرگز تمام نشود و همچنان ادامه داشته باشد، چون تجربه‌هایی مثل "کوکو..." و "پچ پچه ها" تجربه‌های یگانه‌ای هستند و نادری موفق شده در این دو نمایشنامه مفهومی از زمان را منتقل کند که ما با آن بسیار غریبه هستیم. در این نمایش زنان در غیبت مردان، زنانگی و زیست می کنند و نشان می دهند که در غیبت مردانشان چقدر مرد هستند.

این پژوهشگر و نویسنده تئاتر همچنین نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم" و اجرای آن را تکان دهنده توصیف و تاکید کرد: بزرگترین مانع برای نمایشنامه نویسان و کارگردانان ما این است که ما ایرانی ها دوست نداریم دیده شویم و به همین دلیل نمایشنامه نویسان ما نه به عمد بلکه به ناچار شکلی تمثیلی از ما ساخته اند. در این میان کاری که نادری می کند نوعی امکان ملاقات است.

در ادامه نیز امین عظیمی منتقد و کارشناس تئاتر در خصوص نادری و آثار او اظهار کرد: آقای نادری و آثارش به ما یاد می دهند که به چه نوع کارهایی باید نگاه کنیم و چه تئاترهایی را نباید ببینیم. آقای نادری و نمایشنامه هایش به ما یاد می دهد که هدف تئاتر لذت بخشیدن نیست بلکه اگر تئاتری بتواند در دل و جان تماشاگر اضطراب بوجود بیاورد کار ارزشمندی کرده است.

او با تاکید بر اینکه آثار تاثیرگذار به دنبال ایجاد رضایت در مخاطبشان نیستند، گفت: آقای نادری مدام می خواهد که ما به خاطر بیاوریم و فکر کنیم. متاسفانه نمی توانم به آثاری اشاره نکنم که تئاتر را یک گردهمایی دیده است؛ گردهمایی زنان شکسپیر و یا نمایشنامه هایی که به دنبال جایزه پولیتزر و کسب شهرت و مقام هستند. عوض شدن ارزش با ضد ارزش در دنیای ما شگفت آور و حیرت انگیز است اما آثار نادری پرده ها را برای ما باز می کند.

این منتقد تئاترخاطرنشان کرد: نادری در نمایشنامه "کوکو..." به ما فرصت داد که ترومای زن بودن و زنانگی را ببینیم. زنانگی که فراموش شده است.

در پایان نیز نویسنده نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم" خطاب به مخاطبان این مراسم یادآور شد: نادری آدمی بود که همه کار کرد ولی دروغ نگفت. زرنگ بود ولی زرنگی نکرد. به نظر من این آدم در گذشته زندگی کرده چون من الان به هیچ رسیده‌ام، اما در این هیچ بودن نیز معانی جدیدی پیدا کرده‌ام.

این مراسم در نهایت نیز با پخش قسمت‌هایی از فیلم نمایش "کوکوی کبوتران حرم" با حضور بازیگران این اثر نمایشی ازجمله بهناز جعفری، ناهید مسلمی، پریسا مقتدی، نسیم ادبی، شهره سلطانی پایان گرفت و بعد از آن علیرضا نادری به همراه گروه بازیگران این نمایش عکس یادگاری گرفتند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/