سرویس تجسمی هنرآنلاین : به‌نوشته‌ پایگاه موسسه آرتیکل ۱۹، آنچه از انقلاب ایران در خارج از مرزها می‌شناسند، همیشه زیر سایه سنگین تبلیغات بوده و کمتر فرصتی پیش آمده که تاثیر فرهنگی و هنری این رخداد در جریان‌های هنری دیده شود. ریگوت، نویسنده این مقاله با کنار زدن این شیوه بررسی غالب، سعی کرده تا زاویه نگاه خود را به داخل معطوف کند و از نگاه تازه‌ای هنر ایران را واکاوی کند.

به نوشته او همه‌ساله با رسیدن روزهای دهه فجر رسانه‌های جمعی چون تلویزیون و رادیوی ایران انباشته از حجم انبوهی موسیقی و مستند می‌شود؛ اما این موسیقی و تصویر، ابدا برآیند و حتی نمونه کوچک داشته‌های ایران در این حوزه‌ها نیست. بیراه نیست اگر بگوییم که ناظر غربی با نگریستن از این پنجره تنها به اشتباه می‌افتد چون موسیقی ایران در طول سه دهه گذشته فرصت این را داشته که به‌کلی متحول شود و آنچه از تلویزیون می‌شنویم، بیشتر نماینده آن گونه موسیقی است که جامعه هنری این کشور سالهاست از آن عبور کرده. پس از سال‌ها افت و خیز، اینک جامعه هنری ایران این مهارت را یافته که به‌سلامت از تنگه‌های دشوار و سنگین نگاه معمول و غالب بگذرد. گذشته از این نکته، صدالبته این واقعیت را نیز آموخته که هرگونه تخطی از قوانین موجود و حدود معلوم و مسلم، نتیجه‌ای ناچیز‌تر از آن دارد که به خستگی و رنجوری پس از آن بیارزد. این نکته در تمامی شاخه‌های هنری ایران قابل ردیابی است و با اطمینان می‌توان گفت که هنرمندان معاصر ایرانی، اکنون به یک ثبات نسبی در کار خود رسیده‌اند.

در این بخش از مقاله، از هنرمندان موسیقی مثال آمده که برخلاف نظر دیده‌وران غربی و تبلیغات سیاسی، شرایط وانفسا و دشواری ندارند و با تغییر اندکی در فضا و شرایط کاری خود، همچنان به نواختن و ساخت آثارشان مشغولند و حتی‌گاه به سبک‌های کاملا پیشرو و کم‌طرفدار نیز می‌پردازند. مثال بعدی از هنرمندان هنرهای تجسمی است که در این سال‌ها، بالا‌ترین حد موفقیت ممکن را در ابعاد بین‌المللی یافته‌اند.

نویسنده مقاله در همین رابطه می‌نویسد: "هنرمندان ایرانی در هر حیطه‌ای به‌محض صدور آثارشان به هر جشنواره و نمایشگاهی، تحسین همه را برانگیخته‌اند و در حال حاضر در میان تمامی کشورهای اسلامی و کشورهای دارای حکومت مشابه در جهان، ایران شاید تنها کشوری باشد که هنرمندانش همیشه در سطح اول رویدادهای هنری جهان حاضرند: خواه در سیمای یک برنده جایزه اول جشنواره باشد، یا داور یک رویداد هنری بزرگ و یا دارنده رکورد فروش یک حراج."

انتهای پیام/

علی مجتهدزاده