سرویس موسیقی هنرآنلاین : صرف نظر از چیستی و چگونگی موسیقی جز (Jazz)، روز به روز بر تعداد موزیسین های جوانی افزوده می‌شود که ضمن ادای احترام عمیق به دانش و سنت و زبان موسیقی جز، تمایل دارند با رها شدن از قواعد از پیش تعیین‌شده، ذهن خود را به روی همه ژانرهای موسیقی درحکم منبع الهامی برای خلاقیت بیشتر بگشایند. یوری هونینگ (Yuri Honing) یکی از موزیسین هایی است که در صف مقدم این حرکت قرار دارند.

هونینگ بیش از یک دهه و نیم در موسیقی پاپ و سایر ژانرها تعمق کرده است که آلبوم "True" و همه قطعات استودیویی آکوستیک او از زمان انتشار اودیسه خاورمیانه‌ای باشکوهش یعنی آلبوم "اورینت اکسپرس" (Orient Express) در سال 2002 و آثار قابل توجهی که با الهام‌گیری از موسیقی پاپ خلق و عرضه کرده است گواه این مدعاست.

موسیقی او طیف گسترده ای را در بر می گیرد؛ از کلاسیک‌های عامه‌پسند تا موسیقی الکترونیک که همه با استفاده از درونمایه های موسیقی جز به عرصه ظهور رسیده اند. گام‌ها بلند خیال‌انگیز و تلنگرهای کوتاه؛ ملودی‌های قوی و تنظیمات خوب و روشن از نشانه های آثار هونینگ است. موسیقی او شجاع، ماجراجو و بی‌پرواست.

موسیقی هونینگ موسیقی مدیتیشن است؛ جایی که ریتم‌ها مینیمال و نت‌ها پراکنده‌اند و ملودی‌های سوزناک در مرکز قرار می‌گیرند. یک رشته سوییت‌گونه مالیخولیایی این عناصر را به هم متصل می‌کند.

صدای ساکسیفون هونینگ به نرمی و چیره‌دستانه ملودی‌های زیبای جز مدرن را با الحان غم‌انگیز پیانوی "ولفرت بردروده" ترکیب می‌کند. ضربات ساده "جوست لیجبارت" در سراسر این نواهای محزون پراکنده اند. پالس‌های نرم و تپنده باس "سیگور جانسون" و ضربه‌های تیز درامز "لیجبارت" گروه سرزنده و خوش‌قریحه را به سمت یک اجرای دقیق و قدرتمند سوق می دهد.

موسیقی ساکسیفون‌نواز هلندی هم اندیشناک است و هم مخاطره‌آمیز، هم دمدمی مزاج است و هم آرامش‌بخش؛ این آثار یوری هونینگ را امروز در جایگاه رفیعی در موسیقی جز مدرن قرار داده است. ترکیب کوارتتِ ساکسفون، باس، پیانو و درامز فضاهای هارمونیک گسترده ای برای کشف در برابر چشمان هونینگ می‌گشاید؛ با این حال، ملودی‌پردازی‌های او بی‌چون و چراست!

قطعات آرزو ، رونسانس، دایسکی من، بگذار بمیرم و پروانه از ساخته های یوری هونینگ،‌ قاصد به آهنگسازی سیموز، آواز غمین ساخته کارلا بلی و راه بهشت به آهنگسازی ولفرت بردروده در این کنسرت اجرا شد. تازه ترین آلبوم این کوارتت هفته آینده رونمایی خواهد شد.

آشنایی با یوری هونینگ و کوارتت او

کوارتت هلند توسط "یوری هونینگ" در سال 2009 تشکیل شد. این کوارتت تازه ترین گروه هونینگ نوازنده ساکسیفون است که رشد و بالندگی نوازندگی او را در سطحی جدید نمایان می کند؛ از نت های بالا، سریع و بلند به سمت و سوی نت های ملودیک، ساخت یافته و شفاف. در این گروه جدید، چشم انداز صوتی و افکت های صوتی الکترونیک بخشی از صدای کل است و خواهد بود.

آغاز کار هونینگ با تریوی یوری هونینگ بود که در سال 1990 تشکیل شد و در همان سال با نوازنده شناخته شده پیانو میشا منگلبرگ همکاری داشت که دستاورد آن ضبط و انتشار آلبومی بر اساس بداهه نوازی بود. دو سال بعد، ارنست ریجسگر، نوازنده ویولن سل نیز به آنها پیوست که آلبومی دیگر را در سبک جز دریای شمال منتشر کردند. او سپس گروه غیرآکوستیک Yuri Wired Paradise (بهشت هیجان زده) را در سال 2006 تشکیل داد. این گروه برای او موفقیت های جهانی ای را در سبک معاصر جز-راک در پی داشت. او در این بستر نیز از سبک های بسیاری، از پاپ و جز گرفته تا موسیقی کلاسیک، الهام گرفته است.

در سال 2001، یوری هونینگ جایزه جاز ادیسون را برای آلبوم "هفت" دریافت کرد که در آن به دعوت پیانیست معروف امریکایی پال بلی، پال موتین، نوازنده درامر، و کری پیکاک، نوازنده باس همکاری داشت. در همان سال، تور "Orient Express (بیان شرق)" را برگزار کرد.

از دیگر فعالیت های او می توان به پروژه های مشارکتی او در دهه گذشته اشاره کرد: آلبوم "سمفونیک" با همراهی ارکستر متروپل، آلبوم "مسیر خاطره" با همراهی اعضای ارکستر تالار کونینک لیک، آلبوم "فاز پنجم" به همراهی فلوریس کلینکرت و اخیرا بازسازی رسیتال باخ با نوازنده رکوردر، اریک بوسگراف.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام عاطفه بزرگ نیا