سرویس موسیقی هنرآنلاین : در چهارمین روز جشنواره، سه اجرا از بخش بین‌الملل، سه اجرا از بخش استعدادهای درخشان، دو اجرا از بخش نواحی، دو اجرای جنبی، یک اجرا از بخش بانوان، دو اجرا از بخش نسلی دیگر، چهار اجرا از بخش رقابتی روی صحنه می‌روند.

ارکستر زهی (استونی) با اجرای موسیقی کلاسیک و قطعات ماندگار

این ارکستر که رهبری آن بر عهده سیگرید کولمان از کشور استونی است و تا به امروز بار‌ها تجربه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی زیادی را داشته دربردارنده موسیقی کلاسیک است اما با این تفاوت که دستخوش تغییراتی در بطن موسیقی آن شده و قطعاتی ماندگاری در آن اجرا می‌شود که با موسیقی کلاسیک اندکی متفاوت است، این گروه دوشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 21 و سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 18:15 در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت ارکستر استونی متشکل از سیگرید کومان، ژلنا لاس، کریستی تیما: ویولن یک، مار-لیس اوبو، کایدی اوگاندی، مای روزنروث: ویولن دو، ژوزف آهان، تالوی نورگاما: ویولا، آره تامسلو، مارکوس آلترو: ویولن سل، هایکو- ژوزف رمل: کنترباس، کارل یوهان لاتیکاس: پرکاشن برنامه خود را اجرا می‌کند.

در این اجرا قطعاتی چون نغمه وطن شامل آروو پارت، ۱۹۳۵ (کانتوس به یاد بنجامین بریتن، برای ارکستر و بل)، ولجو تورمیس، ۱۹۳۰ (نوستالژی) ۲۰۰۹، پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی، راه دهکده کودکی‌مان، وقتی هنوز جوان بودم، در مسیرتان، لک لک‌ها، زمانی که غرق در افکار نشسته بودم، خانه آرام و دوست داشتنی‌ام، گالینا گریگورجوا، ۱۹۶۲، لپو سومرا، ۱۹۱۳-۱۹۴۶، ویلم کپ، ۱۹۱۳-۱۹۵۹، ارکی-سون تور، ۱۹۵۹ در بخش اول و در بخش دوم قطعاتی چون هینو الر (از پنج قطعه برای ارکستر زهی)، پی‌تر واهی (برای دو ویولن، کوبه‌ای و ارکستر زهی)، رضا مرتضوی (نیایش شبانه (۲۰۱۴)، برای کمانچه، دهل و ارکستر زهی، جان راتس (الگرو (۱۹۶۱)، از کنسرتوی ارکستر مجلسی، اپوس. ۱۶)، آروو پارت (برای کوبه‌ای و ارکستر زهی)، اجرا می‌شود.

البته لازم به یادآوری است که پیش از اجرای این گروه کوارتت هلند نیز در همین سالن در ساعت 18:15 اجرا می‌شود.

سامان احتشامی ساز داخلی و خارجی را پیوند می‌دهد

دو نوازی پیانو و بربط با نوازندگی سامان احتشامی نوازنده چیره دست (پیانو) و مجید ناظم‌پور موسس "خانه عود"، به جهت پیوند میان ساز ایرانی و سازهای خارجی در این اجرا در بخش جنبی روز دوشنبه 27 بهمن ماه ساعت 21:30 در تالار رودکی روی استیج می‌روند.

سامان احتشامی درباره قطعاتی که در این اجرا روی صحنه می‌برد، بیان کرد: ما تمرین‌های متعددی داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم قطعاتی را انتخاب کنیم که هم مردم آن‌ها را بیشتر بپسندند و هم امکان نشان دادن تکنیک دو ساز در کنار هم فراهم باشد.

لازم به ذکر است که پیش از این در همین تالار دونوازی در بخش استعدادهای درخشان دوئت کلارینت و پیانو (کیمیا روهینا و آنیتا یعقوبی)، تکنوازی پیانو (سارا صوفی سیاوش) و دو نوازی ویلن و پیانو (پوریا اصانلو) ساعت ۱۵ روی صحنه رفته و سپس در سئانس آخر هم گروه زریاب به صحنه خواهد رفت.

گروه شبدیز و اجرای قطعات بندری با ساز نی انبان

این گروه به سرپرستی محسن حیدریه در بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته که فعالیت خود را از سال ۷۲ آغاز کرد و در بیشتر کشورهای خارجی با نام هفته‌های فرهنگی برنامه داشته و سبک کاریشان اجرای قطعات محلی با تنظیمات جدید است، این گروه امروز دوشنبه 27 بهمن ماه ساعت 18:15 در تالار ایوان شمس به صحنه می‌رود. یزله خوانی، آواز کار، خیام خوانی و قطعات بندری برنامه این گروه را تشکیل می‌دهند.

حسین سهرابی خواننده این گروه، امین فیروزپور، علیرضا علمدار بوشهری، اسماعیل تنگسیری، مهدی احمدی، پویان بیانی و مهرداد راستیان نوازندگان سازهای کوبه‌ای دیگر هنرمندانی هستند که در این اجرا به روی صحنه خواهند رفت.

ایوان شمس در سئانس بعدی خود ساعت ۲۱ میزبان گروه آگرین به سرپرستی عادل نادری است.

گروه کر هنرستان دختران و تجربه کسب مقام اول

گروه کر هنرستان دختران به سرپرستی شهلا میلانی در جشنواره سال‌های گذشته کشب مقام اول را در گروه کر در رزومه کاری خود دارد و امسال با دستی پر در جشنواره سی‌ام حضور پیدا خواهد کرد.

شهلا میلانی درباره حضور این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: جوانانی که در گروه ما شرکت کرده‌اند هنرمندان و نوازندگان خوب و توانایی هستند که به سازهای مختلف هم تسلط دارند و برخی دیگر نیز در زمینه آوار موفق هستند.

در اجرای این گروه آواز‌های جمعی در قالب گروه ۳۰ نفره اجرا خواهد شد. به علاوه ۳ تکخوان و ۲ پیانیست گروه را همراهی خواهند کرد، این گروه در بخش بانوان امروز دوشنبه 27 بهمن ماه ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهد رفت.

از برج آزادی تا فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران ساعت ۲۰ میزبان تکنوازی تار (امیر شریفی) و اجرای همنوازان‌‌ رها (سعید کرد مافی، علی کاظمی و مجتبی عسگری است که جمله اجراهای بخش نسلی دیگر جشنواره هستند.

از بخش رقابتی جشنواره در روز چهارم همنوازان ایران به سرپرستی کاوه پیمان و همنوازان چکاو به سرپرستی مهدی مرتضایی ساعت 18:15 در برج آزادی به صحنه می‌روند.

در همین سالن ساعت ۲۱ کر صبای مشهد به سرپرستی محمد یوسفی و کر آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی به اجرای برنامه می‌پردازند.

انتهای پیام/