سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه و اعطای جوایز این دوره جشنواره برلین شنبه شب برگزار شد و برندگان بخش‌ مسابقه بین‌الملل، بخش مسابقه بین‌الملل فیلم کوتاه و بهترین فیلم بلند اول معرفی شدند. در بخش مسابقه بین‌الملل، فیلم "تاکسی" ساخته جعفر پناهی کارگردان ایرانی، جایزه خرس طلای بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم ساختاری مستندوار دارد. داستان در یک در تاکسی در تهران اتفاق می‌افتد و راننده این تاکسی خود پناهی است.

پناهی در سال 2006 با فیلم "آفساید" جایزه بزرگ داوران جشنواره برلین را برد و سال 2013 نیز با فیلم "پرده" برنده جایزه خرس نقره‌ای‌ بهترین فیلمنامه از این جشنواره شد.

فیلم بریتانیایی "45 سال" به کارگردانی اندرو های، دیگر فیلم موفق این دوره جشنواره برلین بود. تام کورتنی و شارلوت رمپلینگ بازیگران این فیلم به ترتیب جوایز خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را از آن خود کردند. داستان درباره زنی است که خود را برای چهل و پنجمین سالگرد ازدواج خود آماده می‌کند. در همین حال، همسرش خبرهایی به گوشش می‌رسد که او را به نیم قرن قبل بازمی‌گرداند.

در همین حال، دو کارگردان جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را از آن خود کردند: رادو ژوده کارگردان رومانیایی برای فیلم "آفرین!" (‌Aferim!) و مالگوژاتا شوموفسکا کارگردان لهستانی برای فیلم "بدن" (Body).

فیلم اول یک درام تاریخی است که داستان آن در اوایل قرن نوزدهم در شرق اروپا روی می‌دهد و به مسئله برده‌داری در این ناحیه می‌پردازد. "بدن" درباره یک دادیار بدبین و دختر مبتلا به بی‌اشتهایی روانی اوست که می‌کوشند با مرگ تراژیک همسر و مادر خود کنار بیایند.

جایزه بزرگ هیئت داوران که از آن به عنوان جایزه دوم برلیناله یاد می‌شود به "کلوب" (The Club) به کارگردانی پابلو لارین کارگردان شیلیایی اعطاء شد. این فیلم درباره چهار کشیش مغضوب است که با هم زندگی می‌کنند و می‌کوشند گناهان خود را پاک کنند. با آمدن یک همراه مغضوب دیگر آرامش این چهار نفر به هم می‌ریزد. "نه"، فیلم قبلی لارین با بازی گائل گارسیا برنال سال 2012 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه شد و بعدا نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

جایزه آلفرد بائر به "Ixcanul Volcano" اولین فیلم بلند داستانی هایرو بوستامانته تولید مشترک گواتمالا و فرانسه رسید. برای اولین بار بود فیلمی از گواتمالا در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله رقابت کرد. جایزه آلفرد بائر به فیلمی اهدا می‌شود که چشم‌اندازی جدید پیش روی تماشاگران می‌گشاید.

در انتخابی عجیب، فیلم مستند "دکمه صدفی" (The Pearl Button) به کارگردانی پاتریسیو گازمان کارگردان شیلیایی جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را برد. این اولین فیلم گازمان پس از مستند تحسین‌شده "نوستالژی برای نور" است و مانند آن فیلم طبیعت را با همه شکوه و افتخارش با کوچکی و قساوت آدم‌ها نسبت به هم، مقایسه می‌کند. در این مورد، بدرفتاری با بومی‌های شیلی مورد توجه گازمان بوده است.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری چشمگیر نیز دو برنده داشت: اشتورلا برانت گروولن برای فیلمبرداری فیلم آلمانی "ویکتوریا" ساخته سباستین شیپر و و اوگنی پریوین و سرگئی میخالچوک برای فیلمبرداری "زیر ابرهای الکتریکی" (Under Electric Clouds) ساخته الکسی گرمن کارگردان روس.

جایزه بهترین فیلم بلند اول همراه با 50 هزار یورو جایزه نقدی به فیلم مکزیکی "600 مایل" به کارگردانی گابریل ریپستاین اعطاء شد. این فیلم درباره یک مکزیکی جوان است که با کمک یک گرینگو که کمی از خودش بزرگ‌تر است، سلاح از آریزونا به مکزیک قاچاق می‌کند. تیم راث، کریستیان فرر و نوئه هرناندز از بازیگران "600 مایل" هستند. 18 فیلم اول از بخش‌های مسابقه بین‌الملل، پانوراما، فورم و نسل بخت دریافت این جایزه را داشتند. "600 مایل" در بخش پانوراما ویژه نمایش داده شد.

امسال در مجموع 19 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را داشتند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به "شوالیه جام به دست" ساخته ترنس مالیک فیلمساز آمریکایی، "ملکه صحرا" به کارگردانی ورنر هرتسوگ کارگردان آلمانی و "ایزنشتاین در گواناخواتو" ساخته پیتر گرین‌اوی کارگردان بریتانیایی، اشاره کرد.

دارن آرونوفسکی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل بود. دانیل برول بازیگر آلمانی، اودری توتو بازیگر فرانسوی، متیو واینر نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، بون جون-هو کارگردان کره جنوبی، کلودیا یوزا کارگردان پرویی و مارتا دلارنتیس تهیه‌کننده ایتالیایی دیگر داوران این بخش بودند.

"همه چیز درست می‌شود" به کارگردانی ویم وندرس کارگردان آلمانی یکی از چهار فیلمی بود که در بخش خارج مسابقه نمایش داده شد. وندرس همچنین جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد این دوره جشنواره برلین را دریافت کرد.

از ایران، فیلم "پریدن از ارتفاع کم" به کارگردانی حامد رجبی در بخش فیلم‌های داستانی پانوراما و "مادر قلب اتمی" به کارگردانی علی احمدزاده در بخش فورم به نمایش درآمدند. "پریدن از ارتفاع کم" فیلم برگزیده هیئت داوران فیپرشی بخش پانوراما 2015 شناخته شد. شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین 5 فوریه (16 بهمن) با فیلم "هیچکس شب را نمی‌خواهد" ساخته ایزابل کوشت کارگردان اسپانیایی آغاز شد و یکشنبه 15 فوریه (26 بهمن) به کار خود پایان می‌دهد.

فهرست برندگان جشنواره برلین 2015 به شرح زیر است:

جوایز هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل

خرس طلای بهترین فیلم: "تاکسی" به کارگردانی جعفر پناهی (ایران)

جایزه بزرگ هیئت داوران (خرس نقره‌ای): "کلوب" به کارگردانی پابلو لارین (شیلی)

جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای): "Ixcanul Volcano" به کارگردانی هایرو بوستامانته (گواتمالا و فرانسه)

جایزه بهترین کارگردان (خرس نقره‌ای): رادو ژوده برای کارگردانی "آفرین!" (رومانی، بلغارستان و جمهوری چک) و مالگوژاتا شوموفسکا برای "بدن" (لهستان)

جایزه بهترین بازیگر زن (خرس نقره‌ای): شارلوت رمپلینگ برای "45 سال" (بریتانیا)

جایزه بهترین بازیگر مرد (خرس نقره‌ای): تام کورتنی برای "45 سال" (بریتانیا)

جایزه بهترین فیلمنامه: (خرس نقره‌ای): پاتریسیو گازمان برای "دکمه صدفی" (فرانسه، شیلی و اسپانیا)

جایزه بهترین دستاورد هنری چشمگیر (خرس نقره‌ای): اشتورلا برانت گروولن برای فیلمبرداری "ویکتوریا" (آلمان) و اوگنی پریوین و سرگئی میخالچوک برای فیلمبرداری "زیر ابرهای الکتریکی" (روسیه، اوکراین و لهستان)

جایزه بهترین فیلم بلند اول: "600 مایل" به کارگردانی گابریل ریپستاین (مکزیک)

جوایز هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل فیلم کوتاه

خرس طلای بهترین فیلم کوتاه: "Hosanna" به کارگردانی نا یانگ-کیل (کره جنوبی)

جایزه هیئت داوران (خرس نقره‌ای): "بد‌رقص" به کارگردانی جوانا آرنو (آمریکا)

جایزه Audi: "PLANET Σ" به کارگردانی موموکو ستو (فرانسه)

اسامی دیگر برندگان جشنواره برلین به شرح زیر است:

جوایز بخش نسل بخش کودکان نسل Kplus (هیئت داوران کودک)

خرس بلورین بهترین فیلم بلند: "خواهر استخوانی من" به کارگردانی سانا لنکین (سوئد و آلمان) تقدیر: "رنگین‌کمان" به کارگردانی ناگش کاکانور (هند)

خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: "هدیه پدرم" به کارگردانی سالم سلمان (عراق، بریتانیا، هلند و آمریکا)
تقدیر: "The Tie" به کارگردانی آن ورومبات (بلژیک)

بخش کودکان نسل Kplus (هیئت داوران بین‌الملل)

جایزه بزرگ بهترین فیلم بلند: "رنگین‌کمان" به کارگردانی ناگش کاکانور (هند)

تقدیر: "خواهر استخوانی من" به کارگردانی سانا لنکین (سوئد و آلمان)

جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه: "جووانی و باله روی آب" به کارگردانی آسترید بوشینک (هلند)

تقدیر: "آنیس" به کارگردانی آنیا لیند (سوئد)

بخش نسل 14plus (هیئت داوران جوان)

خرس بلورین بهترین فیلم بلند: "Flocking" به کارگردانی بیتا گاردلر (سوئد)
تقدیر: "پرنس" به کارگردانی سام د یونگ (هلند)

خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: "یک اعتراف" به کارگردانی پتروس سیلوستروس (بریتانیا)
تقدیر: "نلی" به کارگردانی کریس رایبر (استرالیا)

بخش نسل 14plus (هیئت داوران بین‌الملل)

جایزه بزرگ بهترین فیلم بلند: "خاطرات یک دختر نوجوان" به کارگردانی ماریل هلر (آمریکا)

تقدیر: "ننا" به کارگردانی ساسکیا دیزینگ (هلند، آلمان)

جایزه ویژه بهترین فیلم کوتاه: "Coach" به کارگردانی بن آدلر (فرانسه)

تقدیر: "تجدید دیدار" (Tuolla Puolen) به کارگردانی ایدو سوسکولن و یان رینیکاینن (فنلاند)

جوایز هیئت داوران کلیسای جهانی

بخش مسابقه بین‌الملل 2015: "دکمه صدفی" (The Pearl Button) به کارگردانی پاتریسیو گازمان (فرانسه، شیلی و اسپانیا)

بخش پانوراما 2015: "ند رایفل" به کارگردانی هال هارتلی (آمریکا)

بخش فورم 2015: "داستان یهودا" به کارگردانی رباح عامر زمیش (فرانسه)

جوایز هیئت داوران فیپرشی

بخش مسابقه بین‌الملل: "تاکسی" به کارگردانی جعفر پناهی (ایران)

بخش پانوراما 2015: "پریدن از ارتفاع کم" به کارگردانی حامد رجبی (ایران)

بخش فورم 2015: "حرکات دست" به کارگردانی فرانچسکو کلریچی (ایتالیا)

جایزه سینماهای هنری CICAE

بخش پانوراما 2015: "مادر دوم" (Que Horas Ela Volta?) به کارگردانی آنا مولایخچ (پرتغال)

بخش فورم 2015: "زوریخ" به کارگردانی ساشا پولاک (هلند، آلمان، بلژیک)

جایزه سینماهای اروپا: "Mot Naturen" به کارگردانی اوله گیاور و مارته وولد (نروژ)

جایزه فیلم صلح: "شمایل سکوت" به کارگردانی جاشوا اوپنهایمر (دانمارک، نروژ، فنلاند، اندونزی، بریتانیا)

جایزه تماشاگران پانوراما

برنده جایزه فیلم‌ داستانی: "مادر دوم" (Que Horas Ela Volta?) به کارگردانی آنا مولایخچ (پرتغال)

برنده جایزه فیلم مستند: "به بهار بگو امسال نیاید" به کارگردانی سعید تاجی فرخی و مایکل مک‌اووی (بریتانیا)

علی افتخاری