سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: داستان کاراگاهی در جهان بدون تردید مدیون دو قطب مهم است. این دو -ریموند چندلر و دشیل هَمِت- داستان‏ه‌ای پلیسی را از کتابخانه‏‌ها بیرون کشیدند و وارد خیابان کردند. اما ادامه کار را سینما بر عهده گرفت و با به تصویر کشیدن چند کتاب از این دو شخصیت‏، آن‏‌ها را به ما شناساند. یکی از این شخصیت‏‌ها فیلیپ مارلو است. مارلو کارآگاه خصوصی است که از ته دل رمانتیک است و فداکاری یکی از ویژگی‏‌های شخصیتش است.

اما فیلم "خداحافظی طولانی" را که رابرت آلتمن، در سال 1973 بر مبنای رمان پلیسی چندلر ساخت، فیلمی است که پایانش با پایان داستان مطابقت ندارد و همین مسئله باعث خشم طرفداران چندلر شد، هرچند این فیلم از نظر درون مایه و سبک ساختاری، فیلم موفقی به حساب می‌‏آید.

داستان فیلم درباره کارآگاه خصوصی به نام فیلیپ مارلو است که شبی تری لنوکس که دوست مارلو است به دیدن او می‏‌رود و می‏‌گوید که با همسرش سیلویا به شدت دعوا کرده است. مارلو قبول می‏‌کند که تری را به فرودگاه برساند، اما در بازگشت متوجه می‏‌شود که همسر تری به قتل رسیده است و پلیس او را به جرم مشارکت در قتل بازداشت می‌کند.مارلو از حرف زدن خودداری می‏‌کند و بعد از اینکه خبر می‏‌رسد تری در دهکده‌‏ای مکزیکی خوددکشی کرده و یادداشت اعترافی به جا گذاشته است، آزاد می‏‌شود. در همین زمان آیلین وید یکی از همسایگان لنوکس‏‌ها، مارلو را برای پیدا کردن شوهر خود، که نویسنده‏‌ای الکلی است، استخدام می‏‌کند...

رگه‏‌های طنزی که در فیلم وجود دارد، باعث نمی‏‌شوند تا به بخش‌‏های جدی و تلخ فیلم صدمه‏‌ای وارد شود. در حقیقت، غنای احساسی، خشونت و طنز در قالب سبکی ناب در هم می‌‏آمیزند و ماحصل هرچند چندلری به نظر نمی‏‌آید اما بی‏‌تردید، ریشه در مجموعه آثار او دارد.

آلتمن در خداحافظی طولانی مارلو را هجو می‌‏کند، اما هجو او فقط به مارلو خاتمه پیدا نمی‌‏کند، او با این هجو، به یک معنا هالیوود را هجو می‏‌کند. رجعت‌های فیلم در سبک تصویری، شخصیت‏‌ها، گفت‌وگوها و آهنگ زمینه به سبک‏‌های هالیوود، در این فیلم معنایی طعنه‌‏آمیز ایجاد می‏‌کند.

موسیقی این فیلم را هم جان ویلیامز ساخته، که یکی از بزرگ‏ترین آهنگسازهای قرن بیستم به حساب می‏‌آید.

آکادمی اسکار پس از آن که رابرت آلتمن را در پنج سال مختلف از رسیدن به جایزه‌ بهترین کارگردانی ناکام دید، در سال 2006 جایزه‌ افتخاری یک عمر دستاورد سینمایی را به او اعطا کرد. آلتمن روز بیستم نوامبر 2006 پس از پانزده سال مبارزه با سرطان در سن 81 سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

انتهای پیام/

علیرضا سردشتی