سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیدعباس صالحی در دیدار با مدیران فرهنگی ۱۰ شهر راه یافته به مرحله نهایی طرح پایتخت کتاب ایران گفت: اگرچه صدها روستا و بیش از ۶۰ شهری که برنامه‌های خود را برای این دو جشنواره فرستادند، بانک اطلاعاتی تازه‌ای از ایده‌ها تشکیل دادند، اما در حوزه فرهنگ همواره گسلی میان ایده‌های خوب و ضمانت اجرایی آن‌ها وجود دارد که ما باید این گسل را پر کنیم، چراکه تنها داشتن ایده خوب کافی نیست و باید منابع اجرایی و عملی هم برای این ایده‌ها تعریف شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه طرح پایتخت کتاب ایران منجر به کشف فرصت‌های تازه در حوزه عملیاتی و به فعل رساندن ایده‌ها شد، از حضور سازمان‌ها و نهادهای مختلف هر استان دراین طرح به عنوان یکی از روش‌های تازه و قابل تعمیم در زمینه فرصت‌سازی نام برد و افزود: تعمیم‌سازی و شبکه‌سازی این ایده‌ها و فرصت‌ها در کشور از اهداف دیگر این طرح است که موجب می‌شود به جای داشتن یک اتاق فکر تهرانی، یک اتاق فکر ایرانی داشته باشیم.

او ادامه داد: از طریق این طرح ما وارد میدان وسیعی در حوزه کتاب و کتابخوانی شدیم و فرصت‌های عملیاتی متنوع و بسیاری دراین زمینه پیدا کردیم، مثلاً شاید ما پیش از این فکر نمی‌کردیم که قضات و یا باشگاه‌های ورزشی هم می‌توانند فرصتی در این عرصه باشند. ضمن اینکه تفاهمنامه‌هایی که شهرها با نهادها، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی امضا کردند، روش‌ها و شیوه‌های تازه‌ای را نیز شکل داد که می‌تواند قابل تعمیم باشد.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود از مدیران فرهنگی شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران خواست که بعد از اعلام نتایج و انتخاب یک شهر به عنوان برگزیده اصلی، دیگر شهرها نیز کارشان را پایان یافته تلقی نکنند و برنامه‌های خود را در زمینه کتاب و کتابخوانی ادامه دهند.

دراین جلسه مدیران فرهنگی شهرهای راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره، به ارائه طرح‌ها و ایده‌های ارسالی خود پرداختند و دراین زمینه با هم بحث و تبادل نظر کردند که در روزهای آینده جزئیات طرح‌های هر یک از شهرها به تفصیل ارائه می‌شود.

در طرح پایتخت کتاب ایران، ۶۳ شهر از ۲۲ استان کشور مشارکت کردند که پس از داوری مقدماتی بر اساس شاخص‌های تعیین شده در فراخوان اولیه، ۱۰ شهر به مرحله نهایی راه یافتند که اسامی آنها به ترتیب حروف الفبا به این شرح است: اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبد کاووس، نیشابور و یزد.

مراسم پایانی اولین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و همچنین نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب به طور همزمان روز شنبه ۲ اسفند در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود و معرفی شهر برگزیده به عنوان پایتخت کتاب ایران نیز در این مراسم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/