به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، کوروش گلناری درباره آثار چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: آثار دوسالانه از نظر کمیت و کیفیت رشد قابل توجهی داشته است اما برخی از آثار که در این دوسالانه ارائه شد از نظر کیفیت سطحی بودند و به نظر می‌رسد برای این طرح‌ها فکر کافی صرف نشده است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، او با بیان اینکه مجسمه‌ساز برای ساخت مجسمه باید به فضا و کاری که انجام می‌دهد، فکر کند تا مجسمه‌ای که در یک دوسالانه ارائه می‌شود حاصل تفکر طولانی مدت او باشد، افزود: یک مجسمه شهری باید این قابلیت را داشته باشد که بیش از نیم قرن در محیط شهری قرار بگیرد.

وی با طرح پیشنهادی افزود: به همین دلیل سازمان زیباسازی و شورای سیاست‌گذاری باید موضوع و زمان کافی را در فراخوان دوسالانه مجسمه‌های لحاظ کنند که هنرمندان زمان برای اتود زدن و ساخت ماکت داشته باشند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه متریال، آب و هوا و موقعیت شهر از جمله مواردی است که هنرمند در ساخت مجسمه شهری باید در نظر بگیرد، اظهار داشت: هنرمند برای شرکت در این دوسالانه باید جنبه‌های مختلف مرتبط با نصب یک مجسمه در فضای شهری را در نظر بگیرد؛ از این رو به نظر می‌رسد تشکیل یک اتاق فکر توسط سازمان زیباسازی می‌تواند پروسه دوسالانه‌های شهری را به سمت آثاری غنی پیش ببرد

گلناری با انتقاد از حضور هنرمندان تجربی در این دوسالانه تصریح کرد: فراخوان‌ این دوسالانه نیز باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان کم تجربه بدانند اینجا فضایی حرفه‌ای است و نمی‌توانند بدون فکر و خلاقیت لازم در این حوزه حضور پیدا کنند.

به گفته عضو هیأت داوران چهارمین بینال مجسمه‌های شهری شرکت کنندگان هر چقدر هم که خلاق باشند در دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌ها باید برخوردی حرفه‌ای داشته باشند و برای حرکت به این سمت، برگزارکنندگان باید از هنرمندان برجسته و با تجربه دعوت کنند تا در دوسالانه شهری حضور بهم برسانند این در حالی است که در حال حاضر شاهدیم که تعداد شرکت کنندگانی که آثار تجربی به دوسالانه ارائه می‌کنند از هنرمندانی که به صورت آکادمیک به مجسمه سازی پرداخته‌اند، بیشتر است.

این هنرمند درباره ملاک‌های داوری آثار چهارمین دوسالانه مجسمه سازی گفت: در داوری آثار به این مسأله توجه کردیم که هنرمند برای ارائه طرح چقدر تمرکز و زمان صرف کرده است؛ زیرا اثر هنری حاصل تفکری عمیق است که تأثیر مثبتی بر نتیجه کار می‌گذارد. تناسب اثر هنری با فضای شهری هم نکته دیگری بود که داوری آثار مدنظر قرار دادیم.

انتهای پیام/