سرویس معماری هنرآنلاین : به‌نوشته پایگاه خبری ریدر، این برنامه بخشی از یک طرح بزرگ و جامع است که کتابخانه مرکزی تورنتو آن را با نام "یک ماه با فرهنگ و پیشینه آسیا" برگزار می‌کند. در این برنامه فشرده آنچنان که از نامش هم پیداست، گروه‌ها و هنرمندان مختلفی از اکناف قاره پهناور آسیا شرکت کرده و برای شرکت‌کنندگان در این رخداد فرهنگی، گوشه‌هایی از فرهنگ و سنت‌های قاره کهن را عرضه می‌کنند. برای مثال در یکی از بخش‌های این جشواره، ساخت اوریگامی‌های ژاپنی آموزش داده می‌شود و امسال کارگاه بزرگ خوشنویسی چینی، بخش دیگری از این برنامه خواهد بود.

در کنار این برنامه، قرار است در روز دوم خردادماه سال آینده، این مرکز پذیرای دو رویداد مربوط به فرهنگ و هنر ایران باشد. در این روز، ابتدا دکتر رافونه مختارشاهی درباره معماری ایرانی سخنرانی کرده و در قالب یک سمینار، سیر تحول معماری این مرز و بوم را از تخت جمشید تا معماری ایران معاصر پیش چشم علاقمندان خواهد گذاشت. خانم مختارشاهی ثانی که از پدیدآورندگان کتاب "راهنمای مساجد ایران" بوده، مدتهاست که پس از کسب درجه دکترا در دانشگاه "مدیترانه‌ی شرق" ترکیه، در کسوت استادی در همان مرکز فعالیت می‌کند.

او در این سمینار دوزبانه، به جنبه‌های نظری، نمادین، طراحی و سازه نیز در معماری ایران پرداخته و تلاش خواهد کرد تا به معماری امروز این خطه هم بپردازد. شکلی از سازه که برای مخاطب غربی تا حد زیادی ناآشناست و البته سیر تحولش ریشه در بسیاری شرایط فرهنگی و اجتماعی دارد.

در بخش دوم برنامه همان روز، گروه موسیقی "شیراز" به سرپرستی پدرام خاورزمینی در قالب یک برنامه یک ساعته به اجرا خواهند پرداخت. پدرام خاورزمینی که خود نوازنده تمبک و ساکن تورنتو است، از سالها پیش با فراهم آوردن گروهی شامل آراز سالک (تار)، امین ریحانی (سنتور) و کوشا نخعی (کمانچه) روی نواهای کهن موسیقی دستگاهی ایران کار و تمرین می‌کند. اجرای این گروه در برنامه کتابخانه تورنتو قرار است به‌صورت عمده مبتنی بر همین موسیقی دستگاهی باشد، اما از آواهای تازه‌تر و موسیقی سنتی متاخر ایران هم بی‌بهره نیست.

به گفته خاورزمینی، این گروه از مدتها پیش روی قطعاتی که فرامز پایور تصنیف کرده، تمرین کرده‌اند و قطعا یکی از فرازهای قدرتمند کارشان در این اجرا، اجرای آثار فرامرز پایور است. سوای این‌ها، تمامی نوازندگان گروه شیراز، دستی هم در بداهه‌نوازی دارند و قطعا در گوشه‌های مختلف کارشان، تماشاگران را با این چشمه از ظرایف موسیقی ایرانی آشنا خواهند کرد.