سرویس تجسمی هنرآنلاین : به‌نوشته پایگاه آبزرور، پس از نمایشگاه‌های گروهی و مشترک پرشماری که امامی در سال گذشته برگزار کرده، اینک او با نمایشگاه انفرادی خود با عنوان "تصاویر گلی" پا به سال نوی میلادی می‌گذارد. او که در میانه دهه ۵۰ خورشیدی در ایران متولد شده، از سال ۱۹۸۹ به مدرسه سفال دانشگاه جیمز مدیسون شهر هریسون برگ ویرجینیا رفته و پس از فراغت از تحصیل در این مرکز، برای ادامه تحصیل راهی کلرادو شده بود.

مسئولین گالری گرینویچ نیویورک، از مدت‌ها پیش با راه‌اندازی برنامه‌ای بلند مدت قصد داشته‌اند تا آثار هنری مشرق زمین را به‌شکل پراکنده، اما مرتبط به ‌یکدیگر در برابر هنردوستان نیویورکی بگذارند. به‌گفته یکی از مسئولین گالری: "آثار امامی نقش مهمی در برنامه ما دارد چون این کار‌ها درعین وابستگی شدید به هنر مشرق زمین در طرح و رنگ و استفاده از نقوش هندسی، تکنیک‌های ساخت غربی را نیز به‌خوبی در خود هضم کرده و از این جهت به یک هم‌آمیزی و ترکیب کارآمد و هنرمندانه رسیده است."

تحصیل در رشته سفال و سرامیک دانشگاه کلرادو انتهای راه امامی نبوده و او با گشودن راهش به سوی نیویورک، سرانجام تحصیلات تکمیلی خود را در کالج ایالتی سفال، در دانشگاه آلفرد نیویورک آغاز کرد و از‌‌ همان آغاز با درخشش در کار خود، توانست توجه مثبت مسئولین دانشگاه را برانگیخته و بورسیه تحصیل در رشته خود را کسب کند. اتفاقا در این نمایشگاه پاره‌ای از کارهای قدیمی امامی و آثاری مربوط به سالهای اولیه حضورش در نیویورک هم گنجانده شده است.

او درباره این کار‌ها به پایگاه آبزرور گفته: "سیر تطور هنر شرق و فرهنگ بصری و تجسمی منطقه خاورمیانه، از بنیاد با روال تاریخی تحولات هنری غرب متفاوت است. شکل گذار ما در طول تاریخ به‌گونه دیگری بوده و‌گاه رفتار هنر شرق و غرب در برابر پدیده‌های یکسان، تماما مغایر با هم است. شاید به همین دلیل است که این آثار سفالی این همه برای مخاطب آمریکایی، غریب می‌آیند. برای من همیشه هنر پیش از اسلام و هنر دوره اسلامی ایران به‌یک میزان جالب بوده و تلاش کرده‌ام عناصر خاص این دو دوره را در کارم ترکیب کنم."

نمایشگاه خانم امامی در گالری سفال گرینویچ شهر نیویورک، از ابتدای دی‌ماه آغاز شده و تا ۲۳ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/