سرویس معماری هنرآنلاین : فرشاد مهدی‌زاده، معمار ایرانی برنده فستیوال جهانی معماری 2014، به عنوان یکی از داوران این فستیوال در سال 2015 انتخاب شد. در میان اعضای هیات داوری این دوره که از 4 تا 6 نوامبر در سنگاپور برگزار خواهد شد، نام‌ها و چهره‌های شاخصی چون چارلز جنکس (Charles Jencks)، پیتر کوک (Peter Cook)، سو فوجیموتو (Sou Fujimoto) و کریس بوس (Chris Bosse) دیده می‌شود.

فستیوال جهانی معماری (WAF) جشنواره‌ای است که از سال ٢٠٠٨، همه‌ساله در گروه‌های مختلف ساختمانی برگزار می‌شود.

در این فستیوال، فینالیست‌های هر گروه در مدت سه روز، طی یک رقابت زنده مورد داوری قرار می‌گیرند که از هر گروه یک برنده و در نهایت، از میان برندگان گروه‌ها، یک اثر به عنوان بهترین ساختمان سال انتخاب می‌شود.

در جشنواره سال 2014، مرکز تجاری شهر رویاهای اصفهان، اثر فرشاد مهدی‌زاده و رها اشرفی، به عنوان برنده گروه تجاری چندمنظوره (Commercial Mixed-Use) انتخاب شده بود و چهار پروژه دیگر از ایران، نیز در میان فینالیست‌ها حضور داشتند که از جمله آنها، آپارتمان مسکونی در آبادان، اثر دیگری از فرشاد مهدی‌زاده و رها اشرفی بود.

شهر رویایی اصفهان طوری تدوین شده که تمامی جنبه‌های ساختاری و نمایی را مدنظر قرار داده، به انسجام مجموعه مستحدثات این پروژه بزرگ کمک می‌کند و در عین‌حال، هزینه سنگینی هم دربر ندارد.

این طرح با بافت شهری و شاخصه‌های معماری اصفهان نیز همخوان است. بخشی از سایت که در پیش بینی‌های اولیه برای پارکینگ درنظر گرفته شده بود،‌ در این طرح به یک جلوخان بسیار بزرگ اختصاص یافته است.

طراحی از نمای عمومی شروع شده که شاید روشی نامعمول به‌نظر برسد اما نتیجه‌ای عالی به‌بار آورده است. ساختار اصلی به‌شکل مکعب‌هایی درنظر گرفته شده که به‌صورت فراکتال گسترش یافته‌اند و یک مجموعه را شکل داده‌اند.

این روش،‌ مجموعه‌ای از تراس‌ها و فضاهای پیاده‌رو ایجاد کرده که در‌واقع،‌ سقف پلکانی مجتمع را تشکیل می‌دهند و مسیری از بالاترین نقطه تا سطح جلوخان را به‌هم متصل می‌سازند.

علاوه‌براین، همگرایی میان اجزای مجموعه شهر رویایی با مجتمع تجاری نیز تأمین می‌شود. پیرامون جلوخان هم رستوران‌ها و کافه‌ها و سالن‌هایی درنظر گرفته شده است.

فرشاد مهدی زاده درباره طرح شهر رویاهای اصفهان می‌گوید: با توجه به اینکه مجموعه تجاری شهر رویاها پاسخی درست به بستر و با توجه به فرهنگ خرید و تفریح مردم اصفهان طراحی شده است در نتیجه معماری این اثر نه تنها درسطح بین المللی یک معماری ایرانی (البته چهره نوین معماری ایرانی) است بلکه در سطح ایران هم یک شخصیتی کاملااصفهانی دارد.

انتهای پیام/