سرویس تجسمی هنرآنلاین : هادی سیف پژوهشگر باسابقه عرصه هنرهای تجسمی در خصوص مجموعه کتاب‌هایی که با عنوان کلی "دانشنامه هنرهای مردمی ایران"در دست تالیف دارد به خبرنگارهنرآنلاین گفت: به تازگی یکی از تالیفاتم با عنوان "نقاشی روی کاشی در ایران از قرن ۱۳ تا ۱۴ ه. ق (مکتب شیراز)"از سوی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر شده و تکمیل دانشنامه هم بستگی به فراهم شدن شرایط انتشار آن دارد. از آنجا که ناشرین خصوصی به علت محدود بودن امکاناتشان کمتر دست به چاپ چنین آثاری می‌زنند در حال مذاکره و رایزنی برای انتشار مجلدات بعدی "دانشنامه هنرهای مردمی ایران"از سوی نهادهای متولی فرهنگ و هنر هستم.

او در ادامه با اشاره به انتشار کتابی از خاطرات‌اش طی مراحل تحقیق و نگارش مجلدات دانشنامه هنرهای مردمی ایران اظهار کرد: این کتاب با عنوان "باغ خاطره‌ها و دل بارانی من"توسط نشر پیکره به چاپ رسیده و در حقیقت شرحی از سفر‌ها، ملاقات‌ها و دیدارهایی است که در مراحل نگارش "دانشنامه هنرهای مردمی ایران"داشته‌ام.

مشاورهنری موزه رضا عباسی درباره انتخاب عنوان این مجموعه بیان کرد: هنر مردمی اصطلاحی است که من از آن استفاده می‌کنم و آن رابه هنرهایی اطلاق می‌کنم که در بطن جامعه و در کنار هنرهای رسمی رشد کرده‌اند.

نویسنده کتاب "نقش آفرینی بر قالی؛ یادمان استاد جمشید امینی"در همین زمینه اظهار کرد: متاسفانه بعضی از پژوهشگران ما در پرداختن به هنرهای ایرانی تحت تاثیر ایده‌ها و آرای محققین غربی قرار گرفته‌اند در حالی‌که ما به دلیل درک عمیق تری که از فرهنگ خودمان داریم می‌توانیم آن را به شکل موثر‌تر و مناسب تری مورد بررسی قرار دهیم.

گفتنی است؛ از مجموعه دانشنامه هنرهای مردمی ایران به قلم این پژوهشگر، تا کنون ۱۲ جلد از جمله "نقاشی قهوه خانه"، "نقاشی پشت شیشه"، "مجنونی‌ها"و "دریچه‌های رو به بهشت"به چاپ رسیده است.

همچنین از دیگر تالیفات هادی سیف می‌توان به "خانه‌های تبار"، "شمایل نگاری"، "نقاشی بر زر و سیم"، "یادمان استاد علی اکبر یاسمی"و "چلچراغی در تاریکی"درباره استاد علی اکبرصنعتی اشاره کرد.

انتهای پیام/