سرویس تئاتر هنرآنلاین: امروز بیست‌وپنجم بهمن‌ماه در هجدهمین "شنبه تا شنبه با تئاتر"، با نگاهی خودمانی و mp3، پنج اتفاق تئاتری را با هم مرور می‌کنیم.

انتصاب مدیرکل جدید اداره هنرهای نمایشی با حکم وزیر: کمتر از یک ماه بعد از اتمام سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی شفیعی را به مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرد و بدین ترتیب اردشیر صالح‌پور بعنوان سرپرست موقت اداره کل هنرهای نمایشی جای خود را به مهدی شفیعی داد. مهدی شفیعی که آبان‌ماه امسال به عنوان مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی معاون امور هنری وزیر ارشاد منصوب شده بود، فارغ‌التحصیل کارگردانی تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد است. او پیش از این رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، معاون مالی و اداری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های البرز و خوزستان و معاون مدیرکل اداره هنرهای نمایشی بوده است.

افتتاح نخستین خانه عروسک: افتتاح خانه عروسک طی مراسمی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مرضیه برومند، زهرا صبری، فریندخت زاهدی، مهری شفیعی، مریم سعادت، هنگامه مفید، حمید جبلی، هادی حجازی‌فر، آزاده پورمختار و جمعی دیگر از هنردوستان و اهالی رسانه، یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاق‌های تئاتری هفته گذشته بود. در این مراسم برومند ضمن تشکر از علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده نمایش‌های عروسکی برای حضور در این مراسم، در سخنانی اظهار کرد: بسیار علاقه‌مندم که خانه عروسک فعالیتی مانند یک NGO داشته باشد و از این طریق به تدریج کار نمایش‌های عروسکی را تبدیل به یک شغل کنیم. تئاتر باید برای هنرمندان این عرصه یک شغل باشد و برای تحقق این هدف باید در کنار هم باشیم و یک مرکز جدید داشته باشیم و در ضمن دانش و تکنیک خود را ارتقاء دهیم و با هدفی مشخص کاری کند که بین مردم و تئاتر عروسکی ارتباط برقرار شود. البته این به این منظور نیست که دولت یا مسئولین در این مورد وظیفه‌ای ندارند بلکه دولت هم باید به ما امکانات و سالن بدهد.

انتقال هوشنگ قوانلو از ICU به بخش عمومی: هوشنگ قوانلو بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون شنبه هفته گذشته به دلیل عارضه مغزی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان پیامبران بستری شده بود با بهبودی نسبی به بخش عمومی منتقل شد. به گفته پزشکان این هنرمند حال عمومی این بازیگر رو بهبود است و احتمالا پس از چند روز استراحت در بخش عادی از بیمارستان مرخص خواهد شد. هوشنگ قوانلو بازیگر پیشکسوت تئاتر و مجموعه‌های تلویزیونی "روزهای زندگی" و "هفت‌سنگ" از جمله بازیگرانى است که با کارگردان‌هاى مطرح سینما و تئاتر ایران همچون بهرام بیضایى، حمید سمندریان، قطب‌الدین صادقى، رضا ژیان، بهروز غریب‌پور، مهین اسکویى، مجید جعفرى، پوران درخشنده، ابوالفضل جلیلى و... همکارى داشته است. او همچنین از معدود بازیگران تئاتر ایران است که در نمایش "اورگاست" به کارگردانى پیتر بروک هنرمند مطرح تئاتر جهان به ایفاى نقش پرداخته است.

اجرای اولین نمایش ضد داعشی در ایران با 50 بازیگر تئاتر: اجرای نخستین پرفورمنس ضد داعشی با عنوان "آ دم" با حضور 50 بازیگر تئاتر در محوطه بیرونی تئاتر شهر از دیگر رویدادهای قابل توجه تئاتر در هفته گذشته بود. شعله محمدی طراح و کارگردان این پرفورمنس ترس از مردم و گروه‌های تروریستی مانند داعش را دستمایه این کار قرار داده تا برای اولین بار در ایران و جهان، نمایشی ضد داعشی روی صحنه برود. طرح این پرفورمنس که با 50 بازیگر و با ترکیبی از حرکت، موسیقی و تصویر اجرا شد را حسین چراغچی و شعله محمدی نوشتند و علیرضا نادری به عنوان مشاور کارگردان در این کار حضور داشت. "آ دم"، پرفورمنسی است متاثر از اتفاقات در جریان خاورمیانه، به منظور همدلی با مردم ستمدیده این روزها و همیشه جهان. این اجرا سوگواری انسان است برای انسان، و ادای احترام به آ‌ن‌ها که هر روز در خشونت روز افزون می‌میرند و آن‌ها که هنوز زنده‌اند و هنوز آدم‌اند، و آن‌ها که تلاش می‌کنند آدم بمانند.

سفر هنرمندان پیشکسوت به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس: به مناسبت گرامیداشت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 36 هنرمند پیشکسوت عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت به اتفاق خانواده‌های خود به استان خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر سفر کردند. در این سفر طبق برنامه‌ای که از سوی منطقه آزاد اروند انجام گردید هنرمندان پیشکسوت از مناطق عملیاتی شلمچه، موزه دفاع مقدس شهرهای آبادان و خرمشهر دیدار کردند. همچنین هنرمندان با حضور در محل یادمان شهدای سینما رکس آبادان به مقام شامخ آنان ادای احترام کردند. بازدید از مناطق مختلف استان از جمله شهرک صنعتی اروند و مناطق طبیعی و سیاحتی بخش دیگری از برنامه های تور فرهنگی پیشکسوتان بود.

انتهای پیام/