سرویس مد و لباس هنرآنلاین : مجموعه مهرباف که با هدف آموزش و کارآفرینی برای زنان شکل گرفته است، قصد دارد با افزایش خلاقیت و نوآوری،‌توسعه و رفاه اقتصادی را برای زنان و خانواده‌های آنها فراهم کند. با همین استدلال مهرباف در رابطه با کارآفرینی در دو حوزه کارگاهی و خانگی برنامه‌ریزی کرد.

نرگس طیبات که به همراه ناهید جعفری این مجموعه را راه اندازی کرده است در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به اینکه بحث کارآفرینی برای زنان مطرح بود از سال 91 فعالیت خود را در زمینه تولید لباس‌های بافتنی با 5 خانم شروع کردیم و در حال حاضر 14 نفر به شکل متمرکز در کارگاه مهرباف کار می‌کنند و 4 نفر هم بیرون از کارگاه مشغول هستند.

او با اشاره به اینکه تولیدات این مجموعه شامل مانتو، ژاکت، کیف، دامن و... است گفت: همه محصولات ما بافتنی هستند و با شیوه دستباف و ماشینی تولید می‌شوند. البته کارهای ماشینی ما هم با ماشین‌های قدیمی که با دست هدایت می‌شوند بافته می‌شود و با ماشین‌های کارخانه‌ای تفاوت دارد.

طیبات در مورد دلیل انتخاب تولیدات بافتنی گفت: ما قصد داشتیم کاری برای خانم‌ها راه بیندازیم و چند گزینه در نظر داشتیم. در آن زمان یک نمایش لباس‌های بافتنی از کارهای ستاره جباری دیدیم و با توجه به آنچه قبلا در ذهن ما بود، این شیوه را برای کار انتخاب کردیم. از زمان جنگ دیده بودیم که خانم‌ها با ماشین‌های بافتنی ساده کار کرده و برای خانواده‌هایشان لباس تهیه می‌کردند و با دیدن آن نمایشگاه لباس، تولید کالاهای بافتنی در ذهن ما جرقه زد.

او در مورد انتخاب افراد مجموعه گفت: از ابتدا که مجموعه را راه‌اندازی کردیم قصد نداشتیم کار خیریه انجام دهیم بلکه برنامه‌ریزی کردیم و افراد حرفه ای و کسانی را وارد مجموعه کردیم که به صورت شخصی یا در تولیدی کار بافتنی انجام می‌دادند. علاوه بر این از اول تصمیم داشتیم که همه کارها با طراحی انجام شود و اصلا کپی از ژورنال‌های خارجی نباشد و فکر می‌کنم به دلیل این که طرح‌های جدیدی ارائه کردیم توانستیم 3 سال در این بازار رقابتی با محصولات چین و ترک دوام بیاوریم.

طیبات افزود: ما از نقش‌های ایرانی استفاده می‌کنیم و حتی روی شناسنامه کیف‌ها نوشته شده کیف با نقش قالی. در بخشی از مجموعه مانتوهای سال 93 که طراحی ارغوان شکاری بود، از نقش‌های ایرانی مانند طرح گلیم استفاده شده که همه بافته شده‌اند و از نقاشی یا چاپ در کارها استفاده نمی‌شود.

او در مورد جنس نخ‌های مورد استفاده در کار گفت: برای بافت مانتوها از دوک‌های نخ ایرانی تولید کارخانه سهیل نسج استفاده می‌کنیم ولی چون کاموای ایرانی با کیفیت کم است برای بافت کیف‌ها یا کارهای دستباف معمولا از کاموای ترک استفاده می‌کنیم. برای بهار و تابستان هم مانتوهایی با ترکیب پارچه و بافت داریم که به نوعی در آنها بافت آمده ولی پارچه در آنها غالب است.

طیبات افزود: سال اول فقط در نمایشگاه خودمان محصولات را عرضه کردیم اما بعد از آن سایت ما راه اندازی شد و مغازه‌دارهای مختلف از ما کار خواستند. ولی چون با این دستگاه‌ها نمی‌توانیم تولید زیاد داشته باشیم در هر منطقه فقط به یک فروشگاه جنس می‌دهیم.

او در مورد تفاوت محصولات خود با کارهای انبوه تولیدی گفت: بیشتر برندها با پارچه تریکو کار می‌کنند و بعد از بافتن پارچه آن را برش می‌زنند و کالا را تولید می‌کنند. ولی با این ماشین‌های دستی یک لباس به شکل کامل بافته می‌شود و حلقه آستین و یقه هم با بافت ایجاد می‌شود و اصلا قیچی نمی‌خورد.

طیبات در مورد مشتریان مهرباف گفت: ما از ابتدا به مخاطب فکر کردیم و قشر متوسط را در نظر گرفتیم، ولی بعضی از کارهای خاص که به تعداد محدود تولید می‌شوند گران هستند و مشتری خاص خود را دارند که اغلب هم دستباف‌اند. با توجه به وضعیت بداقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم به اجبار قیمت‌ها را پایین نگه داشتیم که عده بیشتری بتوانند از مهرباف خرید کنند. استقبال خیلی خوبی از کارهای ما شده چون کارها طراحی شده است و جای دیگری مشابه آن وجود ندارد. بعضی آدمها دوست دارند چیزی که می‌پوشند با دیگران فرق داشته باشد و تفاوت در کارهای ما به دلیل حضور طراحانی است که با ما همکاری دارند. در دوره اول و دوم کار ما ستاره جباری به عنوان طراح با ما همراه بود و بعد از آن ارغوان شکاری و رویا خادم الرضا کارهای مجموعه را طراحی می‌کنند.

او در مورد تفاوت طراحی لباس بافتنی و پارچه‌ای گفت: بعضی طراحان چون خودشان بافت را بلد هستند در نقشه‌هایی که برای بافت می‌کشند خودشان مشخص می‌کنند که چه‌طور باید کار بافته شود. ولی آنها که با بافت آشنایی ندارند طرح را می‌کشند و بافنده‌های متبحر مهرباف کار را می بافند.

طیبات با اشاره به کیفیت لباس بافتنی گفت: همه بافتنی‌ها و حتی محصولات خارجی کمی پرز می‌دهند مگر این که کار با پارچه تریکو بافته شود یا در ترکیب آن مقدار زیادی اکریلیک وجود داشته باشد. از نظر دوام این محصولات هیچ مشکلی ندارند و در ماشین لباسشویی هم قابل شستن هستند، ولی به هر حال بافتنی با شکل بدن شخص فرم می‌گیرد و پس از شسته شدن دوباره به حالت عادی برمی‌گردد.

انتهای پیام/