سرویس تجسمی هنرآنلاین : حافظ میرآفتابی تصویرگر معاصر با اعلام این خبر که مجموعه ۱۷ جلدی قصه‌های فولکلور ایران روز ۲۹ بهمن ماه در کرمانشاه رونمایی خواهد شد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: مجموعه قصه‎های فولکلور ایران پروژه‎ای است که اجرای بخش تصویرگری آن از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به من واگذار شده است. این پروژه به سرپرستی من و الهام صالحی و با همراهی گروه تصویرگری "نائیریکا" انجام شده است و اکنون منتظر رونمایی آن هستیم.

وی درباره این پروژه ۱۷ جلدی افزود: این کتاب‎‌ها گرچه داستان‎های عامیانه نقاط مختلف ایران را روایت می‌‏کنند اما ویژگی اصلی آن‌ها این است که بر مبنای گویش‎های در حال نابودی ایران شکل گرفته است و همه این داستان‎‌ها از زبان قدیمی‌ترین گویش‌ این زبان‌ها بیان شده است. به همین دلیل هر کتاب یک فایل صوتی قصه‌گویی با صدای این مردان و زنان کهنسال که بعضی از آن‌ها دیگر زنده نیستند ارائه خواهد شد.

میرآفتابی ادامه داد: داستان‎‌ها در این کتاب‎‏‌ها به گویش‎هایی مانند فارسی کرمانی، فارسی اصفهانی، فارسی، ترکی، فارسی کلهری، هندیجانی، همدانی، لری ممسنی، دماوندی، یزدی، سمنانی و وفسی گفته شده‎ است و همه این کتاب‌ها نیز به شکل دو زبانه منتشر شده‎اند.

این تصویرگر درباره شیوه تصویرسازی این کتاب‎‌ها نیز توضیح داد: در گروه "نائیریکا" ۱۳ هنرمند تصویرگر به همراه من و خانم صالحی روی این کتاب‎‌ها کار کرد. برای تامین منابع بصری این کتاب‎‌ها هر تصویرگر عناصر بصری مربوط به هر شهر یا استانی که به او اختصاص داشت کار کرد و جنبه‌‏های مختلف فرهنگی و بومی آن را مورد بررسی قرار داد تا تصویرسازی این کتاب‎‌ها نیز هماهنگ با متون و بر اساس میراث بصری‌‌ همان مناطق انجام شود.

میرآفتابی با بیان اینکه کار تصویرگری و گرافیک این کتاب‎‌ها یک سال زمان برده است افزود: چنین مجموعه‌‏ای پیش از این در کانون منتشر نشده بود و به نظر من یکی از شایسته‎‌ترین رفتارهایی است که از سوی کانون پرورش فکری در زمینه زبان‎‌ها و گویش‎های مختلف کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: مدیریت بخش متون مجموعه ۱۷ جلدی قصه‎های فولکلور ایران برعهده اسدالله شکرانی بوده است. این کتاب ۲۹ بهمن ماه در کنگره بین‎المللی قصه‎گویی در کرمانشاه رونمایی خواهد شد. البته ممکن است در تهران نیز نمایشگاهی از آثار تصویرسازی این کتاب برگزار شده و کتاب برای علاقه‎مندان تهرانی دوباره رونمایی شود.

انتهای پیام/