به گزارش هنرآنلاین : به نقل از ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این کنسرت ارکستر استونی متشکل از سیگرید کومان، ژلنا لاس، کریستی تیما: ویولن یک، مار-لیس اوبو، کایدی اوگاندی، مای روزنروث: ویولن دو، ژوزف آهان، تالوی نورگاما: ویولا، آره تامسلو، مارکوس آلترو: ویولن سل، هایکو-ژوزف رمل: کنترباس، کارل یوهان لاتیکاس: پرکاشن و حمیدرضا آفریده نوازنده کمانچه به روی صحنه می‌رود و قطعاتی چون نغمه وطن شامل آروو پارت، ۱۹۳۵ (کانتوس به یاد بنجامین بریتن، برای ارکستر و بل)، ولجو تورمیس، ۱۹۳۰ (نوستالژی (۲۰۰۹)، پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی، راه دهکده کودکیمان، وقتی هنوز جوان بودم، در مسیرتان، لک لک‌ها، زمانی که غرق در افکار نشسته بودم، خانه آرام و دوست داشتنی‌ام، گالینا گریگورجوا، ۱۹۶۲، لپو سومرا، ۱۹۱۳-۱۹۴۶، ویلم کپ، ۱۹۱۳-۱۹۵۹، ارکی-سون تور، ۱۹۵۹ را در بخش اول و قطعاتی چون هینو الر (از پنج قطعه برای ارکستر زهی)، پی‌تر واهی (برای دو ویولن، کوبه‌ای و ارکستر زهی)، رضا مرتضوی (نیایش شبانه (۲۰۱۴)، برای کمانچه، دهل و ارکستر زهی)، جان راتس (الگرو (۱۹۶۱)، از کنسرتوی ارکستر مجلسی، اپوس. ۱۶)، آروو پارت (برای کوبه‌ای و ارکستر زهی)، را در بخش دوم اجرا خواهند کرد.

تولد این گروه بر اساس اندیشه‌‌های مدیر هنری آن، آندره موستونن، بود که اشتیاقی دیرین به اجرای موسیقی‌ای پرشور داشت. موسیقی‌ای که مخاطب را دستخوش تجربه خاطراتی فراموش نشدنی کند، خاطراتی که هیچگاه انتظار دریافت آن را از یک کنسرت موسیقی کلاسیک نمی‌رود.

در سال‌های اخیر، گروه اجراهای زیادی در سوئیس، اتریش، ایتالیا، فنلاند، آلمان، بلژیک، برزیل، شیلی، آرژانتین و اروگوئه داشته و در جشنواره‌های بین المللی بسیار شرکت کرده است، همچون جشنواره موسیقی (آرس موزیکا) بروکسل، جشنواره بین المللی پیانو بریسا و برگامو، می‌تلفست و امیلیا رومانا در ایتالیا، جشنواره بین المللی موسیقی اولگ کاگان در آلمان، جشنواره ایس‌تر سن پترزبورگ در روسیه، جشنواره موسیقی ایتی در فنلاند و جشنواره موسیقی ریگا (آرتیمیسو) در لتونی.

گلسپرلن اشپیل سینفونیتا تالین بار‌ها بر روی صحنه‌های معتبر جهانی نواخته است و ستایش مخاطبین را برانگیخته است. این گروه بیشتر به صورت آنسامبلی زهی از تکنوازان به اجرا می‌پردازد. در سال ۲۰۱۲، ارکستر برای نخستین بار در افریقای جنوبی نواخت.

رهبر نوازندگان گروه، سیگرید کولمان فارغ التحصیل آکادمی موسیقی استونی، هنرستان موسیقی و نمایش گیلدهال لند و هنرستان رابرت شومان در دوسلدرف آلمان است. کومان همچنین از محضر استادی ایگور برتزونی، مایکلا مارتین و دیمیتری سیتکوتسکی بهره برده است. او به تازگی به مقام استادی آکادمی موسیقی و تئا‌تر استونی دست یافته است. او تاکنون در بسیاری از نقاط جهان، به تکنوازی و همچنین گروه نوازی پرداخته است.

رپرتوار گروه سیری است در قرن‌ها که موسیقی قدیم و موسیقی جدید را در هم می‌آمیزد، از باخ تا تور، از کرولی تا پیاتزولا. نام این گروه از جشنواره‌ای با همین نام برگرفته شده و ملهم از رمانی اثر هرمان هسه است. ارکستر زهی استونی دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۲۱ و سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۱۰ گروه به اجرا می‌پردازند.

انتهای پیام/