سرویس سینمایی هنرآنلاین: سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران درباره سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به هنرآنلاین، گفت: هنوز متوجه علت ساخت این همه فیلم‌های سرد، تلخ و عبوس نشده‌ام و وظیفه من هم آنالیز و بررسی این قضیه نیست. ماشاالله کار‌شناس زیاد داریم که بخواهند در این مورد نظر بدهند.

راد ادامه داد: به عنوان یک بازیگر باسابقه که دهه‌هاست در سینما حضور دارم معتقدم این طرز تفکر و شیوه فیلمسازی و نگاه نسبت به جامعه و مردم منصفانه و عادلانه نیست. الحاق یک سری دغدغه‌های شخصی در فیلم‌ها که بین دوستان مد شده است و اینکه در برنامه‌های مختلف سینمایی مثل "هفت" می‌نشیند و از همدیگر تعریف می‌کنند. برای سینما یک آفت است. در اغلب این فیلم‌ها تعدادی دختر و پسر جوان در گیر موقعیتی می‌شوند و ساک به دست می‌دوند و بی‌قراری می‌کنند یا در برخی فیلم‌ها دچار اعتیاد هستند و وارد بازی‌های خطرناکی می‌شوند و دنبال لذت طلبی و خوشی‌های کاذب هستند. اغلب این شخصیت‌ها عصبی و از هم گسیخته هستند و هیچ حضور قانع‌کننده‌ای در داستان فیلم ندارند. بازیگر فیلم‌های "دوئل" و "چ" با اشاره به اینکه جنس و شیوه بازی واقعی به اسم بازی رئالیستی و واقع‌گرا از بین رفته است، گفت: خیلی از بازیگران فیلم‌های جدید به لحاظ استیل و فرم بدنی فاجعه هستند و دویست کیلویی وزن دارند! الان ببینید سوپر استارهای بازیگری ما چه کسانی هستند؛ یک سری نابازیگر که تکنیک‌های ابتدایی بازیگری را بلد نیستند و خوش فرم نیستند. برخی از دوستان فیلمساز برای بازی‌های فیلم‌هایشان به سراغ بازیگرانی رفته‌اند که در دو تا کار دست چندم تلویزیونی با لهجه من‌درآوردی مردم را خندانده‌اند و آن‌ها را در نقش‌هایی به بازی گرفته‌اند که اصلا تناسبی ندارد. راد افزود: در برخی از فیلم‌های جشنواره امسال فیلمسازان با شناخت درست و صحیح از موضوع و مسائل اجتماعی از زاویه دید مناسب فیلم ساخته‌اند و در این فیلم‌ها فضاسازی و بار دراماتیک درستی در فضای فیلم جاری است، اما هنوز یک فیلم شش دانگ، حرفه‌ای و استاندارد در جشنواره ندیده‌ام. او ادامه داد: در میان فیلم‌هایی که دیدم از تیم بازیگری فیلم "شکاف" با بازی پارسا پیروزفر، هانیه توسلی، سحر دولتشاهی و بابک حمیدیان خوشم آمد. این تیم هم مناسب ایفای نقش‌هایی هستند که بازی کرده‌اند و هم نقششان را درست فهمیدند و بازی کردند. حتی بازیگر خردسال فیلم نیز خیلی خوب است و تنهایی و حساسیت این نقش را درست نشان داد. بازی خوب دیگری که آن را پسندیدم بازی مهتاب کرامتی در "عصر یخبندان" است. برای اولین بار یک بازیگر زن را در سینمای ایران دیدیم که با زبان بدن بازی می‌کند و به نظرم فوق العاده بود. کارگردانی مصطفی کیایی هم فوق‌العاده بود. البته در این فیلم منهای بازی خوب مهتاب کرامتی، کستینگ بازیگری دارای ضعف‌هایی بود. در "عصر یخبندان" برای نقش بازیگر مقابل مهتاب کرامتی بازیگری انتخاب شده (فرهاد اصلانی) که مناسب این نقش نیست، هرچند اصلانی بازیگر توانایی است. در منطق و واقعیت چگونه ممکن است زنی به این جذابیت و با منش، متانت و وقار با چنین مردی ازدواج کند که نه اعتماد و به نفس و نه جذابیت و نه فیزیک مناسبی دارد. اگر من مسئول انتخاب نقش بودم بازیگری با فیزیک و استیل بدنی بهرام رادان انتخاب می‌کردم. شخصیتی که برای زنان دام می‌گستراند و زن در این موقعیت انتخاب دچار تردید و معضل بشود.

راد گفت: در جشنواره امسال تعداد زیادی جوان فیلمساز حضور دارند که به ظاهر می‌خواهند آینده سینمای ایران را در دستشان بگیرند، اما من در میانشان چنین استعدادی ندیدم.

بازیگر فیلم‌های "خداحافظ رفیق" و "تنگنا" در ادامه با اشاره به شرایط برگزاری جشنواره فجر سی و سه، گفت: جشنواره امسال با برنامه‌ریزی بهتری برگزار می‌شود. دلیل آن هم ثبات مدیران سینمایی در این دوره به خصوص دومین سال حضور دبیر جشنواره است، چرا که این موضوع به حرفه‌ای برگزار شدن جشنواره فیلم فجر کمک زیادی می‌کند. راد درباره حمایت دولت از فیلم‌های سینمایی بیان کرد: بهتر است برای دسته‌ای از فیلمسازان، دولت سرمایه‌گذاری کند تا سینمای ایران تازه‌نفس بماند. گروه‌ها و عوامل حرفه‌ای در اختیار فیلمسازان جوان باشد. اگر این ضعف از بین برود، نه تنها این فیلمسازان باید تایید شوند، بلکه بودجه هم باید در اختیار این جوان‌ها قرار بگیرد. به هر حال این گروه هم متفکر و دلسوز سینما هستند. او در ادامه به شاخه‌های مختلف اکران در سینما اشاره کرد و گفت: در سینمای ایران هر شاخه‌ای هم که بوجود بیاید، چه در اکران و چه در بقیه موارد، باز هم کمبودهایی حس می‌شود. ما باید کاشف باشیم که تا به حال نبوده‌ایم. حالا در هر موضوع هنری، من با کارگردان‌های فیلم اولی خیلی کار کرده‌ام، اما گروه حرفه‌ای به این دوستان نمی‌دهند و همه همانند خود این کارگردان‌های فیلم اولی، آماتور هستند. از این گروه دیگر چه خلاقیتی می‌خواهند؟

راد درباره بعضی انتقادهای منفی به سینما عنوان کرد: از اینکه عده‌ای سینما را نقد منفی می‌کنند و بی‌خودی صحبت کنند، چه نفعی می‌برند؟ اصلا با همین نقدهای منفی چه جایی در این سینما بدست آوردیم؟ سینما باید از نقدهای منفی دور شود. گروهی با هزار انگیزه و تشکیلات کار وارد عرصه سینما می‌شوند، اما عده‌ای حسودی می‌کنند. باید به این دوستان انرژی مثبت بدهیم. متاسفانه سینمای ایران تا سال‌های گذشته، عصبانی و حسود بود، اما الان وضعیت بهتر شده است. این بازیگر سینما گفت: من به عنوان کارگردان فیلم اولی اگر بخواهم فیلمی بسازم و تقویت شوم باید با نیروهای حرفه‌ای یک فیلم را به سرانجام برسانم. من در یک فیلم از یک کارگردان فیلم اولی شرکت کردم که این فیلم جایزه هم بدست آورده است، اما همه عوامل این فیلم آماتور و بی‌تجربه بودند. کارگردان هر چقدر هم خلاق باشد، اما فیلمبردار زبان او را متوجه نشود، روند فیلمبرداری کار هم به سختی پیش می‌رود. قطعا دولت باید سرمایه‌گذاری کند. همه فیلم‌های کارگردان اول باید سرمایه گذارهای حرفه‌ای داشته باشند. فیلم باید تولید شود. فیلم خوب باعث می‌شود تا همه صحبت‌ها تمام شود. وی ادامه داد: متاسفانه گاهی می‌بینیم در فیلم‌ها تفکر خوب و افراد مولف کم پیدا می‌شود. کسی که بتواند آینده سینما را به عنوان کارگردان مولف تعیین کند در سینمای ایران کم داریم و امیدوارم که حضور کارگردانان جوان در کنار کارگردانان با تجربه، سینما را متحول کنند. راد در پایان درباره حضور کمرنگ پیشکسوتان سینما گفت: حضور فیلمسازان پیشکسوت در جشنواره امر مهمی است. به نظر من این موضوع نباید جایگاه پیشکسوتان را زیر سوال ببرد. سینما به حضور تجربه سینماگران گذشته احتیاج دارد.

انتهای پیام/