سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه و معرفی آهنگسازان برتر نخستین دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان شامگاه پنجشنبه 16 بهمنماه در تالار وحدت تهران برپا شد. در بخشی از این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان از برپایی دوسالانه آهنگسازی پژمان توسط بخش خصوصی استقبال کرد و گفت: از تمامی کسانی که این دوسالانه را برپا کردند تشکر میکنم. حضور بخش خصوصی در موسیقی و برگزاری این دوسالانه یک گام بسیار مهم بود که خوشبختانه به خوبی نیز انجام شد. او با اشاره به تلاشهای دولت برای حمایت از هنرمندان اظهار کرد: صندوق اعتباری هنر فعالیتهایی را در یک سال گذشته انجام داده و از فعالیتهای هنری پشتیبانی میکند. احمد پژمان نام بزرگی در عرضه هنر ایران است و خوشحالیم که این رویداد با نام استاد پژمان شکل گرفته است. به یاد دارم در سالهای 69 و 70 احمد پژمان اثری را به الهام گرفتن از فضای جنگ زده شهر اهواز نوشته بودند و بعدهای آن اثر در قالب سمفونی خرمشهر نوشته شد. معاون هنری وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی با اشاره به خلق آثار ماندگار توسط احمد پژمان در موسیقی ایران خاطر نشان کرد: این هنرمند بعد از انقلاب آثار ماندگاری را تولید کرد و به همه این امکان را داد تا از آثارش در آینده بهره ببرند. وی همچنین به آمادگی وزارت ارشاد برای حمایت از این دست رویدادها تاکید کرد و گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد وظیفه خود میداند از برگزاری این قبیل رویدادها حمایت کند. امیدوارم این دوسالانه در سالهای آینده پایدار باشد و احمد پژمان در سالهای آینده جوانانی را که به جایگاه والا میرسند را ببیند. موسیقی یک امر اساسی برای هر کشوری به شمار میرود و هر کشوری به واسطه آن میتواند خود را در جهان معرفی کند. پژمان: دانشجوها را برای چه تربیت میکنیم؟ در بخش دیگری از این مراسم احمد پژمان با ابراز خوسندی از برپایی یک مسابقه در عرصه آهنگسازی توسط بخش خصوصی اظهار کرد: خوشحالم که بالاخره یک اتفاق مهم در عرصه موسیقی ایران رخ داد و بخش خصوص به این عرصه ورود پیدا کرد. وی با اشاره به دشواریهای برپایی چنین رویدادی گفت: شاید در ظاهر برپایی این رویداد ساده به نظر برسد ولی باید بدانیم برپا کردن این دوسالانه بسیار دشوار بوده است. این اتفاق در عرصههای دیگر هنر هم میتواند رخ دهد و شاید برخی باور نمیکردند که روز بتوان در ایران یک مسابقه را با حمایت کامل بخش خصوصی شکل داد. این آهنگساز و نوازنده پیشکسوت در ادامه بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از موسیقی ایران تاکید کرد و افزود: من از دانشگاهها انتظار دارم که بر روی موسیقی اصیل ایرانی و البته موسیقی نواحی توجه ویژهای داشته باشند. اینها هنرهای سرمایه گرانبهای ما هستند. پژمان نسبت به برخی از تولیدات موسیقیایی به نام موسیقی ایرانی ابراز دلخوری کرد و گفت: من به موسیقی ایرانی عشق میورزم و عاشق آن هستم، اما گاهی وقتی یک موسیقی ایرانی را میشنوم با خود میگویم این من به موسیقی عشق میورزم؟ گاهی خجالت میکشم از اینکه برخی چیزها به اسم موسیقی ایرانی را به گوش مردم میسپاریم. شاید جوانان با این وضعیت حق داشته باشند که از موسیقی ایرانی زده شوند. این هنرمند در مورد آثار رسیده به این دوسالانه آهنگسازی نیز گفت: واقعا انتظار آن را نداشتم که به موسیقی ایرانی تا این اندازه کمتوجهی شود. شاید تقصیر خود ما بود که در این دوسالانه به شرکتکنندگان کاملا درباره موسیقی ایران شرح ندادیم. ما در دانشگاههای کشور این اندازه دانشجو تربیت میکنیم و باید از خود بپرسیم آنها را برای چه تربیت میکنیم؟ وی همچنین برگزاری رویدادهای هنری نظیر دوسالانههای آهنگسازی را فرصتی برای معرفی استعدادها موسیقایی دانست و گفت: حداقل باید به واسطه این رویدادها جوانان مستعد در عرصه موسیقی را معرفی کنیم. شاید وضعیت مالی برخی از این جوانان آن قدر مساعد نباشد که بتوانند موسیقی خود را ارئه دهند، اما این رویدادها فرصتی را پیش میآورد تا این جوانان مستعد بتوانند خود را معرفی کنند. در خارج از ایران بسیار از نوازندگان خوب از دل همین جشنوارهها و مسابقهها مطرح میشوند. پژمان همچنین به وضعیت فارغالتحصیلان دانشگاهها در عرصه موسیقی اشاره کرد و افزود: باید فکر اساسی داشته باشیم و کاری کنیم تا فارغالتحصیلان دانشگاهها بتوانند خود را در برای ادامه فعالیت خود ترغیب کنیم. این قبیل مسابقات میتواند آنها را ترغیب کند تا فعالتر شوند. این هنرمند بنام موسیقی ایران خاطر نشان کرد: البته در این دوسالانه نیز ما برای انتخاب نفرات برگزیده دچار محدودیت بودیم و کسانی که انتخاب نشدند نباید به هیج عنوان ناامید باشند. در موسیقی بحث برنده شدن مطرح نیست. وی در پایان به مجری ایان مراسم گفت: این لقب استاد هم ما را دیوانه کرده است. باور کنید یک دفعه گفتن آن کفایت میکند! خلیلارجمندی: کسی نمیتواند بگوید موسیقی پولآور نیست در بخش دیگری از این مراسم غلامرضا خلیلارجمندی رییس صندوق اعتباری هنر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اقتصادی با تاکید بر مقوله اقتصاد هنر: گفت: خوشبختانه بعد از 35 سال که بحث اقتصاد در هنر چندان مطرح نبود، در این دوره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی آن تاکید ویژهای دارد. قرار گرفتن هنر و اقتصاد در کنار هم هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است و امروزه در سراسر جهان اقتصاد نرم و اقتصاد ناشی از هنر جایگاه بسیار والایی دارد. وی با اشاره به سرمایهگذاری و کسب در آمده کشورهای توسعه یافته از اقتصاد هنری گفت: سالهاست که کشورهای توسعهیافته اقتصاد سخت خود را به کشورهای در حال توسعه و ضعیفتر سپردهاند و خود بر روی اقتصاد نرم تاکید دارند. در سال گذشته در سراسر جهان چیزی بالغ بر 8 هزار و 129 میلیارد دلار از اقتصاد نرم درآمد کسب شد. برای مثال کشوری چون آلمان که به عقیده بسیاری دارای جایگاهی بالا در عرصه صنعت است، در عرصه اقتصاد نرم درآمد بیشتری را از اقتصاد صنعتی خود داشته است. خلیلارجمندی اضافه کرد: متاسفانه این بخش از درآمد ایران بسیار جزیی است و باید تلاش کنیم تا آن را ارتقا دهیم. البته در این دوره میخواهیم سهم بیشتری را از درآمدهای مربوط اقتصاد نرم داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف ما چهار بخش را مورد توجه قرار دادهایم. بخش اول مربوط به ساماندهی صنایع دستی است که دارای مشکلات بسیاری در آن هستیم. بخش دیگر مربوط به ساماندهی صنوف است که متاسفانه با وجود دادن شعارهای بسیار، چندان به آن توجه نشده است. بخش دیگر ساماندهی نهادهای مالی است که در گردش مالی ایران سهم کوچکی دارد . معتقدیم دولت باید تلاش کند تا زیرساختها را فراهم کند و خود مستقیم به عرصههای مختلف ورود پیدا نکند. بخش آخر هم مربوط به عرضه محصولات فرهنگی میشود. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر قرار است که اقتصاد در فرهنگ داشته باشیم باید نهادسازی، ابزار سازی و نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهیم. در ایران تنها مسیری که در آن بخش اقتصادی وارد عرصه هنر شده مربوط به اسپانسر شدن بخشهای مختلف بود که این امر در جهان بسیار اندک انجام میشود و یک روش غلط به شمار میرود. وی همچنین بر لزوم توجه به عرضه کالای فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما در کدام بخش اقتصادی اول کالا را تولید میکنیم بعد به سراغ عرضه آن میرویم؟ در این میان موسیقی از ریسک بالاتری برخوردار است چون بعد از تولید آن با فرآیند گرفتن مجوز نیز روبرو هستیم. با این حال کسی نمیتواند بگوید که موسیقی پولآور نیست. خلیل ارجمندی خاطر نشان کرد: باید یک چرخه درست و مناسب را ایجاد کنیم. در حال حاضر بسیاری از پیشکسوتان عرصه هنر با دغدغه سادهای جون بیمه روبرو هستند و با این وجود چه انتظاری از نسل جوان برای ورود به این عرصه میتوانیم داشته باشیم؟ اهداف دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان در بخش دیگری از این مراسم امین هنرمند دبیر دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان در سخنانی به اهداف این رویداد اشاره کرد و گفت: این دوسالانه با هدف حضور نسل جوان و تداوم آهنگسازی استاد احمد پژمان برگزار شد. در نخستین دوسالانه قرار شد تا آثار زمانی بین 10 تا 12 داشته باشند و بر روی موسیقی ایرانی در آن تاکید شود. وی ادامه داد: در نهایت از میان 42 اثری که مورد داوری قرار گرفت، سه اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شد. در انتخاب آثار برتر علاوه بر توجه به مومسیقی ایرانی عناصر دیگری چون جذابیت ، فرم و استفاده مناسب از سازها مورد بررسی قرار گرفت. دبیر دوسالانه آهنگسازی پژمان با بیان اینکه هیات داوران برای انتخاب آثار برگزیده دارای محدودیت بوده، اظهار کرد: عدم انتخاب دیگر آثار به معنای پایین بودن کیفیت آنها نیست. در این دوسالانه قصد داریم تا انگیزهای را برای جوانان ایجاد کنیم و آنها را به هویت موسیقی ایرانی برسانیم. البته یکی دیگر از موارد قابل توجه در این رویداد مورد این است که آثار آهنگسازان جوان مورد بررسی سایر آهنگسازان قرار میگیرد. هوشنگ کامکار: احمد پژمان بر گردن همه ما حق دارد در بخش دیگر از این مراسم هوشنگ کامکار نوازنده و آهنگساز عرصه موسیقی ایران با استقبال از برپایی این رویداد هنری گفت: از روز اولی که به من گفته شد چنین رویدادی میخواهد برگزار شود، با کمال حضور در آن را میل پذیرفتم. امیدوارم این دوسالانه تداوم پیدا کند. وی ادامه داد: احمد پژمان بر گردن همه ما حق دارد و لیاقت آن را دارد که بزرگداشتی بزرگتر برای او بگیریم. به یاد دارم وقتی در سنندج بودم به واسطه روزنامهها و نشریات با اساتید بزرگ و صاحبنام آشنا میشدم و در آن زمان با نام احمد پژمان آشنا شدم. در دانشگاه از محضر او استفاده کردم و یکی از ویژگیهایی که از او فرا گرفتم افتادگی و مناعت طبع اوست. در آیین اختتامیه دوسالانه آهنگسازی "احمد پژمان" حسان صائمی به عنوان برگزیده نخست، رهام شناسا به عنوان برگزیده دوم و وحید جهانداری به عنوان برگزیده سوم معرفی شدند و به آنها لوح تقدیر به همراه تندیس و جایزه نقدی اهدا گردید. در مراسم اختتامیه دوسالانه آهنگسازی پژمان قطعات برگزیده این رویداد توسط گروه پژمان برای حاضران اجرا شد. در این مراسم همچنین قطعه "پژمان" ساخته هوشنگ کامکار برای اولین بار برای حاضران در مراسم اختتامیه دوسالانه آهنگسازی "احمد پژمان" نواخته شد. معرفی برندگان اهدای لوح تقدیر و تندیس یادبود به اعضای گروه موسیقی پژمان شامل پدرام فریوسفی، پریسا پیرزاده، آتنا اشتیاقی، روزبه اسفندارمز و امین غفاری بخش دیگری از این مراسم بود. همچنین از احمد پژمان و اعضای هیات داوران این دوسالانه با اهدای یک لوح یادبود و تندیس تجلیل به عمل آمد. حمیدرضا دیبازر نیز در سخنان کوتاهی به تمجید از قطعه پژمان ساخته هوشنگ کامکار پرداخت و گفت: معمولا اولین اجرای هر اثری بسیار مهم است و من خوشحالم در شبی هستم که برای اولین بار جدیدترین کوارتت هوشنگ کامکار با عنوان "پژمان" نواخته شد، حضور داشتم. در این مراسم هنرمندانی چون لوریس چکناواریان، محمد سریر، فریدون شهبازیان و .. نیز حضور داشتند. انتهای پیام/
کد خبر:
63919
مرادخانی: برگزاری دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان یک گام بسیار مهم بود
علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی دوسالانه آهنگسازی پژمان توسط بخش خصوصی استقبال کرد و گفت معاونت هنری وظیفه خود میداند از برگزاری این قبیل رویدادها حمایت کند.