سرویس تئاترهنرآنلاین : میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان شناخته شده تئا‌تر که این روز‌ها نمایش "سلام... خداحافظ" نوشته هما علیزاده را در سالن سه گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده است، در خصوص روند شکل گیری این نمایش به هنرآنلاین، گفت: من سال گذشته طرحی داشتم که آن را به کمک یکی از شاگردان خود که در زمینه نگارش بسیار با‌استعداد است در میان گذاشتم. قصد داشتیم معضلات اجتماعی را در یک قاب و صحنه مشخص که عنوان‌کننده اندوه و رنج‌های انسان است به تصویر بکشیم بر این اساس این نمایش در واقع بیشتر قصه جدایی‌هاست.

این بازیگر و کارگردان شناخته شده تئا‌تر ادامه داد: هر یک از بازیگران این نمایش عملا در طی زمان معینی در حدود 10 دقیقه موضوعات مختلف اجتماعی را در قالب یک اپیزود کوتاه اجرا می‌کند.

کارگردان نمایش "سلام... خداحافظ" درباره مضمون این نمایش توضیح داد: داستان نمایش در زمان‌های مختلف اتفاق می‌افتد و ما در فصول مختلف کاراکترهایی را می‌بینیم که با لباس‌های متفاوت به فراخور شرایط زمانی روی صحنه حاضر می‌شوند. به عنوان مثال بازیگری با چتر در صحنه نمایش حاضر می‌شود که نشان‌دهنده فصل سرما است، اما روند داستان به گونه‌ای است که کاراکتر‌ها در پی یکدیگر در رابطه با گرفتاری‌های خود با فردی پشت خط تلفن صحبت و درد دل می‌کنند و در حین صحبت هرکدام نیز یک اثری را از خود روی صحنه به جامی گذارند که در پایان نمایش رفتگری به صحنه می‌آید و این آثار را که صحنه را احاطه کرده‌اند می‌روبد و پاک می‌کند.

او در خصوص سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران که این نمایش در آن به اجرا در می‌آید نیز خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در شرایط و وضعیت کنونی ناگزیر هستیم هر سالن نمایشی که خالی باشد برای اجرای نمایش برگزینیم. من نیز بر این اساس اصولا نمایش خود را برای یک سالن کوچک طراحی کرده بودم، چون اطمینان داشتم سالن مورد نظرم به من داده نخواهد شد. کارهایی که من به همراه شاگردان خود روی صحنه می‌برم به زعم آقایان محلی از اعراب ندارد. بنابراین و به دلیل همکاری مدیریت فرهنگ دوست فرهنگسرای نیاوران تصمیم گرفتم نمایش خود را در آنجا به اجرا درآورم.

شهرستانی خاطرنشان کرد: من معمولا در آموزشگاه‌هایی که فعالیت می‌کنم روشی را دنبال می‌کنم که بر اساس آن بعد از آموزش‌های ابتدایی و مقدماتی، بازیگری تکمیلی را با شاگردان خود سپری می‌کنم که حاصل آن یک نمایش است. این نمایش اگر به درازا کشیده نشود حاصل یک پروسه یک ساله است، اما استثنا نمایش "سلام... خداحافظ" از آنجا که نتوانستیم سالن مورد نظر خود را به دست بیاوریم بیشتر از یک سال به طول انجامید.

این کارگردان ادامه داد: حدود یک سال و چهار ماه کل دوره بازیگری هنرمندان این نمایش بوده است و حاصل آن نیز نمایش "سلام... خداحافظ" است و تقریبا می‌توان گفت که بیش از ۹۵ درصد این بازیگران برای اولین بار است که روی صحنه نمایش می‌روند.

شهرستانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان داشت: یک نمونه روشن از کاری که من سال‌ها است در حال انجام آن هستم تربیت بازیگرانی است که همین پروسه‌ای را که شرح آن در توضیح روند تمرین‌های این نمایش رفت طی می‌کنند، ولی هیچ‌گونه حمایتی از طرف مراکز ذیربط و کسانی که مسئول و متولی هستند دست کم برای من اتفاق نیافتاده است. من هرگز دغدغه مالی نداشته و ندارم، اما ترجیح می‌دهم کارآفرینی که صورت می‌گیرد و تربیت هنرپیشه‌هایی که بسیاری از آن‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی چه در عرصه تئا‌تر یا تلویزیون و سینما مطرح شوند لااقل حمایتی نیز صورت بگیرد تا ما به راحتی و بدون دغدغه بتوانیم کارهایی که این پروسه را طی می‌کنند روی صحنه بیاوریم و مانع کسانی شویم که هر سوله‌ای را تبدیل به تماشاخانه‌ای می‌کنند و از این جوانان سواستفاده می‌کنند. چون به هر حال این‌ها بالاخره بعد از این تعلیمات باید کار‌هایشان دیده شود در صورتی که اگر داوری نشوند و مورد نقد قرار نگیرند این زمانی را که برای آموختن سپری کرده‌اند از دست داده‌اند و طبیعتا بعد از گذشت مدتی انگیزه‌هایشان هم رنگ می‌بازد و بنابراین فعالیت‌ها هم به تدریج متوقف می‌شود.

نمایش "سلام... خداحافظ" نوشته هماعلیزاده با کارگردانی میکائیل شهرستانی از ۱۲ بهمن تا ۱۶ اسفندماه هر روز بجز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

انتهای پیام/