سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : نمایش "تکرار" نوشته جمشید خانیان به کارگردانی سمیه پسندیده خواه این روز‌ها اجرای عمومی خود را در تماشاخانه ماه حوزه هنری آغاز کرده است.

سمیه پسندیده خواه در رابطه با روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "تکرار" قرار بود برای جشنواره دانشجویی سال گذشته آماده شود به این ترتیب حدود یک سال درگیر آماده کردن این نمایش بودیم اما به دلیل وجود یک سری مشکلات، اجرای نمایش تا حدودی به تاخیر افتاد و به همین دلیل در ‌‌نهایت این نمایش را برای اجرا در تماشاخانه ماه آماده کردیم. با وجود اینکه گفته می‌شد؛ این نمایش بار‌ها به مانند نام خود تکرار شده است اما سعی ما بر این بوده که چنین چیزی برای این نمایش اتفاق نیافتد چنانکه بنا بر اظهارات بازبین‌های این نمایش خوشبختانه در انجام این کار نیز موفق بوده‌ایم.

پسندیده خواه در رابطه با مضمون این نمایش نیز توضیح داد: این نمایش درباره بازمانده جنگ است که همرزمان خود را در عملیاتی از دست داده و او تنها کسی است که از آن عملیات جنگی جان سالم به در برده است و از این موضوع دچار نوعی پریشانی و عذاب وجدان شده است و حالت‌های روحی روانی این شخص را در این نمایش می‌بینیم.

کارگردان نمایش "تکرار" با بیان اینکه نگاه تازه‌ای به این نمایش شده است، خاطرنشان کرد: "تکرار" نمایشی است که در آن از ابزار پیچیده‌ای استفاده نشده است بلکه خیلی ساده روی این نمایش کار کردیم و هیچ اتفاق عجیب غریبی در صحنه رخ نمی‌دهد. در این نمایش گره‌هایی را قرار دادیم که بتوانیم تماشاچی را با خود همراه کنیم و اینگونه نبوده که به یک باره همه چیز را برای تماشاگران بازگو کنیم.

او در خصوص شیوه اجرایی این نمایش نیز بیان داشت: چون این نمایش فضای ذهنی یک شخص را به نمایش می‌گذارد مقداری به سمت سوررئال می‌رود اما در بخش‌هایی از نمایش ما وارد فضای رئال می‌شود اما مجددا به فضای ذهنی شخصی که خاطرات خود را بیان می‌کند بر می‌گردیم.

پسندیده خواه نمایش "تکرار" را اثری ارزشی توصیف کرد و یادآور شد: قصد ما این بود که یک نگاه جدیدی به موضوع نمایش داشته باشیم. با توجه به اینکه زمان و مناسبت موضوع دفاع مقدس سپری شده است و شاید این موضوع برای مخاطب مقداری تکراری باشد اما هدف ما این بوده که از این اتفاق فاصله بگیریم و با یک نگاه جدید و به شیوه‌ای که تماشاگر تا کنون آن را تجربه نکرده باشد این نمایش را اجرا کنیم و در حقیقت سعی کردیم تماشاچی از دیدن نمایش خسته نشود.

نمایش "تکرار" نوشته جمشید خانیان به کارگردانی سمیه پسندیده خواه از ۱۵بهمن تا ۸اسفند هرشب به جز شنبه‌ها در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا می‌شود.

انتهای پیام/