سرویس مد و لباس هنرآنلاین : راضیه سلطانی طراح لباس در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین گفت: مهم‌ترین نکته در طراحی لباس توجه به خواست مخاطب است. اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند از رنگ‌های تیره‌ای که سال‌ها درگیر آن بوده‌اند جدا شوند و از رنگ‌های شاد و متفاوت استفاده کنند. ما تلاش می‌کنیم در کار‌ها رنگ‌هایی را که کمتر دیده شده‌اند و یا ترکیبات رنگی که قبلا به آن توجه نشده است ارائه کنیم.

سلطانی افزود: در عین حال باید توجه داشت که چه لباسی برای چه اندامی مناسب است و چگونه می‌توان با انتخاب لباس مناسب عیوب اندام را پوشاند. وقتی مشتری به طراح خود اطمینان دارند از او در مورد لباس مناسب خود برای اصلاح اندام و حتی اینکه چه لباسی مناسب چه فضایی است سوال می‌کند. گاهی مشتری لباسی را انتخاب می‌کند که مناسب او نیست و طراح باید یک لباس دیگر را به او پیشنهاد دهد، ممکن است مشتری در ابتدا شک داشته باشد اما بعد متوجه می‌شود که آن لباس خیلی بیشتر برازنده اوست و می‌فهمد که خیلی از مشکلات چاقی و لاغری را می‌توان با برش‌های مناسب در لباس رفع کرد.

او با اشاره به هویت ایرانی در یک لباس گفت: در حال حاضر شیوه رایج برای نشان دادن لباس ایرانی استفاده از پارچه‌های سنتی است در حالی‌که این لباس‌ها همه جا قابل استفاده نیستند. مثلا خانمی که شاغل است یا لباس ساده را می‌پسندد نمی‌تواند از مانتویی با نقوش سنتی و شلوغ استفاده کند. باید برخورد هوشمندانه‌ای با این موضوع داشت و به جزئیات توجه کرد. می‌توان با توجه به لباس‌های بومی و سنتی از آن‌ها الگو گرفت اما نباید عین آن را کپی کرد چون ما در شهر زندگی می‌کنیم و شرایط جامعه اجازه نمی‌دهد از لباس‌هایی به آن شکل استفاده کنیم. من هم در طرح‌هایم از پارچه‌های سنتی خیلی کم استفاده می‌کنم و به جای آن پارچه‌های ساده‌ای را به کار می‌برم که به راحتی بتوان در جاهای مختلف از آن استفاده کرد.

سلطانی با بیان اینکه جهت دهی به سلیقه دیگران کار خیلی سختی است افزود: تولید مانتوهای خاص هزینه بیشتری نسبت به وارد کردن یک لباس معمولی از کشورهای دیگر دارد، در نتیجه عده زیادی قدرت خرید کارهای طراحی شده را ندارند. برای اینکه همه بتوانند از این طرح‌ها استفاده کنند باید به قدرت خرید مردم توجه کنیم و تسهیلاتی داشته باشیم که بتوانیم کار‌ها را به شکل عمده تولید کنیم.

او ادامه داد: اگر تولیدکننده ها از طراحان ایرانی طرح بخرند و آن‌ها را به تولید برسانند به مرور زمان لباس‌های بهتری بر تن مردم خواهیم دید. در شرایط فعلی مردم ناچار به پوشیدن لباس‌های موجود در بازار هستند چون ارزان‌تر از کارهای مزون است. همه ما از تولید کننده تا طراح باید کمک کنیم با پایین آوردن هزینه‌ها امکان خرید لباس‌های بهتر و زیبا‌تر را برای عموم فراهم کنیم.

انتهای پیام/