سرویس سینمایی هنرآنلاین: در یکی از بازترین رقابت‌های جوایز سزار در سال‌های اخیر، فیلم "تیمبوکتو" (Timbuktu) به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو، فیلمساز موریتانیایی در بخش جایزه سزار بهترین فیلم با "سیلس ماریا" (Sils Maria) ساخته اولیویه آسایاس، "سن لورن" (Saint Laurent) به کارگردانی برتران بونلو و فیلم تحسین‌شده "عشق در نزاع اول" (Love At First Fight)، اولین تجربه کارگردانی توماس کایلی، رقابت می‌کند.

"تیمبوکتو" در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان نیز نامزد دریافت جایزه است. این فیلم در مجموع در هشت بخش نامزد دریافت جوایز سزار شده است. "تیمبوکتو" اولین بار در دنیا ماه مه 2013 در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن حضور داشت و برنده جایزه داوران کلیسای جهانی شد. این فیلم همچنین یکی از نامزدهای بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است.

"سیلس ماریا" به تازگی جایزه سالانه لویی دلوک را دریافت کرد که یکی از معتبرترین جوایز سینمایی فرانسه است. ژولیت بینوش در این فیلم نقش ماریا اندرس یک بازیگر میانسال فراموش‌شده را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد در نسخه جدید نمایشی که سال‌ها پیش او را به شهرت رساند، بازی کند، اما این بار به نقش شخصیت مسن‌تر نمایش ظاهر شود. بینوش در بخش سزار بهترین بازیگر زن نامزد است.

"سن لورن" نماینده فرانسه در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما نتوانست در این بخش نامزد شود. این فیلم درباره ایو سن لورن طراح مد معروف فرانسوی است و زندگی او را در فاصله سال‌های 1967 تا 1976 پوشش می‌دهد. گاسپار اولیل برای بازی در نقش سن لورن در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد جایزه سزار شده است.

"سن لورن" در مجموع با نامزدی در 10 بخش پیشتاز نامزدهای این دوره جوایز سزار است. این فیلم در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد مکمل (لویی گارل) و... نیز نامزد شده است. "عشق در نزاع اول" در جشنواره کن پارسال هر سه جایزه بخش دو هفته کارگردانان شامل جایزه سینمای هنری، جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک و جایزه سینمای اروپا را دریافت کرد.

"عشق در نزاع اول" نامزد 9 جایزه سزار شده است. اَدِل اینِل بازیگر این فیلم که یکی از ستاره‌های نوظهور سینمای فرانسه است، در بخش سزار بهترین بازیگر زن بخت دریافت جایزه را دارد. او و بینوش در این بخش رقبای قدرتمندی چون ماریون کوتیار برای "دو روز، یک شب" و کاترین دونوو برای "در حیاط" را پیش رو دارند.

فیلم‌های "پسران شرقی" (Eastern Boys) به کارگردانی رابین کامپیو، کمدی/درام پرفروش "خانواده بلیه" (The Belier Family) ساخته اریک لارتیگو و درام پزشکی تحسین‌شده "بقراط" (Hippocrates) به کارگردانی توماس لیلتی، فهرست نامزدهای جایزه سزار بهترین فیلم را کامل می‌کنند.

"ایو سن لورن" (Yves Saint Laurent)، دیگر فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره سن لورن به کارگردانی جلیل لسپر نیز در هفت بخش نامزد شده است، هر چند نتوانست در دو بخش بهترین فیلم و کارگردان نامزد شود. همان‌طور که قبلا اعلام شد شان پن بازیگر آمریکایی در این دوره جوایز سزار یک جایزه سزار افتخاری دریافت می‌کند و آلن رنه سینماگر فرانسوی که مارس پیش درگذشت، در مراسم مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

چهلمین دوره جوایز سزار 20 فوریه (1 اسفند) در شاتلی تیه‌تر در پاریس برگزار می‌شود. از این جوایز به عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود.

آکادمی سزار سال 1976 تاسیس شد و با بیش از چهار هزار عضو شامل دست‌اندرکاران سینمای فرانسه، پس از آکادمی اسکار بزرگ‌ترین آکادمی سینمایی دنیاست.

اسکرین دیلی / 28 ژانویه

علی افتخاری