به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاه آموزشی کارگردانی و بازیگری تئاتر بیومکانیک (میر‌ هولد) با حضور دو مدرس روسی به نام‌های وادین شرباکوف و اسکندر اسکایف، چهارشنبه هشتم بهمن از ساعت 9 تا 13، در کارگاه دکور بنیاد رودکی، نخستین جلسه خود را برگزار کرد و در همین ساعت، پنجشنبه 9 بهمن ادامه می‌یابد.

در این کارگاه، روش میر هولد، کارگردان به‌نام روسی، در دو سطح تئوریک و عملی به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

وادین شرباکوف، یکی از مدرسان این کارگاه توضیح داد: «آموزش ما بر پایه روش بازیگری میر هولد است و من بخش تئوریک آن را بر عهده دارم. اسکندر اسکایف هم بخش عملی آن را انجام می‌دهد.»

او درباره روش میر هولد و تفاوتش با تکنیک استانیلاوسکی، کارگردان مشهور دیگر روسی، گفت: روش میر هولد، شیوه بیان احساسات است و آن اجماعی را که شیوه استانیلاوسکی برخوردار است، ندارد. برخورد شیوه میر هولد با هر اثری، مقطعی است. شیوه استانیلاوسکی را می‌شود برای مجموعه زیادی از کارهای نمایشی استفاده کرد، ولی شیوه میر هولد برای هر نمایشی، اختصاصی می‌شود.

او با تاکید بر تفاوت این دو تکنیک ادامه داد: مثلاً یک آمریکایی دهه 30 میلادی به روسیه آمده بود تا شیوه میر هولد را کار کند و بعد به آمریکا برگردد و به میر هولد آمریکایی تبدیل شود. ولی بعد می‌بیند چنین امکانی واقعاً وجود ندارد، برای همین رجوع می‌کند به شیوه استانیلاوسکی، چرا که شیوه قابل اجراتری است.

وادین شرباکوف با تاکید بر یکی بودن زبان تئاتر در همه دنیا، ابراز امیدواری کرد که با هنرجویان ایرانی نیز به زبانی مشترک در حوزه تئاتر برسند. او افزود: من به نظریه یوجین باربارا معتقدم؛ نظریه‌ای که می‌گوید ممکن است سنت‌های نمایشی مختلفی وجود داشته باشند، ولی زبان گفتاری تئاتر در همه جای دنیا به هم نزدیک است. و من فکر می‌کنم در روزهای کارگاه بتوانم زبان نزدیک و مشترکی با هنرجویان ایرانی پیدا کنم.

این مدرس روسی که آشنایی اندکی با تئاتر ایرانی دارد، امیدوار است بتواند این مسئله را در آینده تغییر دهد: درباره نمایش معاصر ایران چیزی نمی‌دانم. هنر ایرانی را البته می‌شناسم و آشنایی کلی با فرهنگ و هنر ایرانی دارم. امیدوارم در روزهای بعدی با کار هنرمندان ایرانی در جشنواره بیشتر آشنا شوم.

کارگاه آموزشی کارگردانی و بازیگری تئاتر بیومکانیک (میر هولد) با حضور اسکندر اسکایف و وادین شرباکوف از روسیه، 9 بهمن ماه ساعت 9 تا 12 در کارگاه دکور بنیاد رودکی پی گرفته خواهد شد.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور 1تا 12 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/