سرویس تجسمی هنرآنلاین : امین باقری، هنرمند نقاش درباره نمایشگاه ویدئوآرت، نقاشی و طراحی خود که از روز جمعه ۱۰ بهمن ماه در گالری اعتماد۲ برگزار می‌‏شود به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه هشت ویدئوی ۴۰ ثانیه‎ای، ۲ نقاشی رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۲در ۱ونیم متر و ۱۰طراحی اکریلیک روی پارچه خام که همه آن‌ها ابعاد بسیار بزرگی دارند به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع همه این آثار حول محور پرواز و پروانه می‌‏گردد اظهار کرد: ایده کلی این کار‌ها از اتود پروانه شروع شد، کم کم این پروانه‎‌ها جای خود رابه موجوداتی داد که تنها بال‌های پروانه را داشتند و نمی‌‎شد نام جدید برآن‌ها نهاد. به همین دلیل هم بود که ما عنوان «بیترفلای» را برای نمایشگاه انتخاب کردیم. نامی که البته در فارسی نمی‌‎توان آن را ترجمه کرد و در واقع معادلی در فارسی ندارد.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه موضوع قابل توجه در همه این آثار هجو پرواز و پروانه است افزود: پروانه نماد سبک‎بالی و زیبایی در طبیعت است با این حال اگر بال‎های او را به یک جسم بسیار سنگین‎‌تر از خودش متصل کنیم برخوردی هجوآمیز پدید می‌‏آید. از سوی دیگر پرواز نیز برای ما که هیچگاه نمی‌‏توانیم پرواز کنیم مفهومی انتزاعی است و همین موضوع بار معنایی وبازی زبانی با پروانه و سبک بال بودن و همین طور پرواز ایجاد می‌‏کند.

باقری درباره ویدئوهایی که در این نمایشگاه ارائه خواهد شد نیز گفت: این هشت ویدئو یک بار به شکل تک تک و یک بار به شکل همزمان به نمایش درخواهد آمد. در آن‌ها پروانه‎هایی حضور دارند که می‌‎خواهند از فضای بیرون به سمتی لامپی که درون ساختمان روشن است بروند اما مدام به شیشه برخورد می‌‏کنند. این موضوع که پروانه‎های امروزی برخلاف عبارت معروف شمع و گل و پروانه و تصویری که در ادبیات از آن‌ها وجود دارد دور لامپ می‌‎رخند یک عنوان استعاری است که برای من جالب بوده و در این آثار نیز دیده می‌‎شوند.

وی با بیان اینکه این پنجمین نمایشگاه انفرادی اوست ادامه داد: پیش از این من دو نمایشگاه در گالری هما، نمایشگاهی در خانه هنرمندان و نمایشگاهی در شیراز داشتم اما پروسه شکل‎گیری این مجموعه ۵ سال طول کشید زیرا مطالعات ضمنی بسیاری برای این مجموعه انجام دادم و در واقع این نخستین نمایشگاه من پس از پنج است.

نمایشگاه «بیترفلای» از ۱۰ تا ۲۱ بهمن در گالری اعتماد دو به نشانی نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک ۴ برپا می‌‎شود.

انتهای پیام/