سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : تالار استاد ناظر‌زاده کرمانی روز گذشته 7 بهمن‌ماه میزبان نمایش "خانم‌ها، آقایان، ماباسرعت زیادی در حال حرکت هستیم" به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم یزدانی از بجنورد بود. این نمایش در هفتمین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در و نوبت 17 و 30: 19 در قالب دو بخش نسل نو و مسابقه تازه‌های تئا‌تر ایران روی صحنه رفت.

این نمایش درباره ۴ سرنشین یک اتومبیل در حال حرکت است که به وسیله موبایل‌هایی که در دست دارند اطلاعاتی درباره دیگر مسافران به آن‌ها داده می‌شود که این افراد را نسبت به یکدیگر مظنون می‌کند.

نمایش "خانم‌ها، آقایان، ما باسرعت زیادی در حال حرکت هستیم" بازیگر محور نیست و حول قصه و ایده اصلی شرایط موجود در داستان ترسیم می‌شود. این نمایش اثری تلفیقی است که با ترکیب فیلم و اجرا به مخاطب عرضه می‌شود. به این معنی که صحنه‌های حرکت ماشین و در برخی موارد حضور مسافران در اتومبیل توسط فیلمی که قبلا ضبط شده است به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایش که به نفوذ تکنولوژی و تاثیر رسانه بر زندگی انسان‌ها می‌پرداخت اما نتوانست رضایت تماشاگران را جلب کند. زهرا محمودی فارغ التحصیل تئا‌تر یکی از تماشاگران این نمایش درباره این نمایش گفت: من فکر نمی‌کنم که بتوان اسم چنین اثری را نمایش گذاشت چون از اول تا پایان نمایش فیلم پخش شد که بسیار هم کسل‌کننده بود.

آرش شمشیرگران فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی اما معتقد است: نمایش اگرچه ایده خوبی داشت اما کارگردان به دلیل پرداخت ضعیف نمایش، موفق نبود به خوبی آنچه را که می‌خواست به مخاطب خود ارائه کند و نکته دیگر به نظر من این بود که نمایش برای این سالن مناسب نبود چون این کار مشخصا یک کار پلاتویی است که به دلیل استفاده از ویدئو پروجکشن و اکت‌های خیلی ریز بازیگران و آن میزانسن‌های مشخص که در واقع میزانس هم نیست و بیشتر طراحی آکسسوار و بازیگر‌ها است، نتوانست آنگونه که باید القاء‌کننده آن هدفی که به دنبال آن بود باشد اما در کل ایده خوبی بود اما در کارگردانی یا بازیگری اتفاق خاصی را شاهد نبودیم.

بهزاد رضایی فارغ‌التحصیل رشته تئا‌تر نیز این نمایش را نمایشی خسته کننده وصیف کرد که نتوانسته است تماشاگران را به خوبی با خود همراه کند و ادامه داد: نمایش، متن قوی نداشت، دکور صحنه بدون ظرافت و بازی‌ها بسیار معمولی بود.

استقبال چشم گیر تماشاگران از نمایش "ترانه‌های تلخ تارا"

نمایش "ترانه‌های تلخ تارا" نوشته فریدون ولایی و کارگردانی علی فتوحی از تبریز نیز روز گذشته در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در قالب دو بخش برگزیدگان مناطق و مسابقه مرور تئا‌تر ایران در تالار استاد انتظامی روی صحنه رفت و با استقبال چشم‌گیر علاقمندان هنرهای نمایشی روبه رو شد.

این نمایش روایت سه خواهری است که در ازدواج دچار مشکل شده‌اند و برای خواهر کوچک‌تر یک خواستگار ثروتمند می‌آید که او حاضر به ازدواج نمی‌شود و خود را با "سارای" قهرمان داستان‌های فولکلور آذربایجان مقایسه می‌کند.

تماشاگران نمایش در طول اجرا بارها در واکنش به طنز کلامی و موقعیتی که بازیگران این اثر ارائه کردند، با صدای بلند خندیدند و با آوازهای فولکلوری که به صورت زنده توسط نوازندگان و خوانندگان نمایش عرضه می‌شد همراهی کردند و در پایان نمایش نیز آنچنان تحت تاثیر نمایش موزیکال و جذابیت بازی بازیگران قرار گرفته بوند که بار‌ها و بار‌ها به تشویق بازیگران نمایش پرداختند.

علی فتوحی در پایان، نمایش خود را از جانب خود و عوامل گروه نمایش به دکتر محمدرضا خاکی تقدیم کرد که به دلیل پر بودن صندلی‌ها در گوشه‌ای از سالن ایستاده نمایش را تماشا می‌کرد.

انتهای پیام/