به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، گلبرگ ابوترابیان از داوران بخش تئاتر خیابانی، در خصوص کیفیت آثار راه یافته به این دوره از جشنواره گفت: در طول روزهای برگزاری جشنواره و با مقایسه سطح کیفی آثار صحنه‌ای و خیابانی که از نزدیک شاهد آنها بوده‌ام، می‌توانم بگویم که سطح آثار نمایش‌های خیابانی به مراتب از کارهای صحنه‌ای بهتر بوده است.

او ادامه داد: به شخصه آثار خیابانی این دوره جشنواره را دوست دارم و شور اشتیاق زیادی را در مردم نسبت به تماشای آنها می‌بینم که جای بسی خرسندی است، زیرا این آثار مردمی هستند و توانسته‌اند با مردم ارتباطی موثر برقرار کنند. من علاقه و رضایت را به خوبی در چهره تماشاگران و مخاطبان این نمایش‌ها می‌بینم و لمس‌شان می‌کنم.

ابوترابیان در باره ویژگی‌هایی که باعث جذب تماشاگران به نمایش‌های خیابانی شده است، توضیح داد: خلاقیت بازیگران و ارتباط خوبی که با تماشاگران می‌گیرند، نشان از تمهیدات مناسبی است که از ذهن کارگردان به نمایش منتقل شده است. شاید مردم عادی تئاتر را از لحاظ نظری و مبانی هنری خیلی خوب نشناسند، اما حرکت آنان از مکان‌های مختلف، همراه با هیئت داوران برای تماشای دیگر نمایش‌ها، نشان از رضایت‌شان از نمایش‌های خیابانی دارد که بسیار لذت‌بخش و امیدوار کننده است.

او در خصوص حمایت‌های مناسب برای ارتقاء این گونه تئاتر گفت: بسیاری از استادان و پیشکسوتان تئاتر در خصوص موانع و راهکارها سخن گفته‌اند، اما نیک می‌دانیم که مدیران این وظیفه خطیر را به عهده دارند که تئاتر خیابانی را ببینند و به آن اهمیت بدهند. شاید در وهله نخست، حمایت مالی آن‌چنان مورد اهمیت نباشد، اما باید بدانیم بسیاری از خلاقیت‌های کارگردانان به علت کمبود مالی تنها در حد یک ایده باقی می‌ماند.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: چه قدر خوب است نمایش‌های خیابانی در مکان‌های دیگر هم برای مردم اجرا شوند. بی‌شک مردم به راحتی با تئاترهای خیابانی روبرو می‌شوند و از آن کاملاً لذت می‌برند.

گلبرگ ابوترابیان، دارای دو مدرک دکترای فرهنگ شناسی و آرت تراژی و همچنین فوق‌لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه فرهنگ و هنر مسکو است. او فعالیت در تئاتر را به عنوان بازیگر و نویسنده از سال 1373 آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیل راهی روسیه شد. ابوترابیان از اعضای هیئت داوران بخش خیابانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/