سرویس تئاتر هنرآنلاین: سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر دو شاخصه مهم دارد که یکی از آنها توجه به هنرمندان شهرستانی است. بر همین اساس آثار این دوره از جشنواره، پراکندگی حضور استان‌های مختلف را در این دوره نشان می‌دهد.

آمارهای این جشنواره نشانگر این موضوع است که 25 استان از 31 استان کشور در سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند و تنها گروه‌های نمایشی 6 استان فرصت حضور در این دوره از جشنواره را نیافتند.

این در حالی است که گروه‌های استانی حاضر در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ماحصل رقابت 274 نمایش در 32 جشنواره تئاتر استانی هستند که از بین 274 نمایش حاضر در جشنواره استانی 59 نمایش در 4 جشنواره منطقه‌ای به رقابت پرداختند و 17 اثر آن‌ها به جشنواره سی و سومین جشنواره تئاتر فجر راه یافته‌اند. این در حالی است که هنرمندان شهرستانی در بخش‌های مختلف نیز می‌توانستند بدون محدودیت در جشنواره حضور یابند.

حضور پررنگ اقوام کرد در جشنواره تئاتر فجر

بر اساس آمار این رویداد هنری پس از استان تهران که 30 درصد آثار سی و سومین جشنواره تئاتر فجر را در اختیار دارند استان کردستان با 6 نمایش در بخش‌های مختلف این رویداد نمایشی در میان دیگر استان‌ها سرآمد است.

استان‌های همدان، گیلان و کرمانشاه نیز هرکدام با 5 اثر در مقام دوم قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، بوشهر، و البرز با 4 اثر در رتبه سوم قرار می‌گیرند.

استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و شهرستان‌های استان تهران هر کدام با 3 اثر در جایگاه بعدی قرار دارند.

استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، مازندران و مرکزی نیز هرکدام 2 نماینده در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر دارند.

استان‌هایی که یک نماینده در این رویداد نمایشی دارند نیز شامل استان اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، قم و قزوین می‌شود.

این در حالی است که نمایندگان استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کرمان و یزد پس از رقابت با دیگر گروه‌های نمایشی سراسر کشور فرصت حضور در این دوره از جشنواره را پیدا نکردند.

کدام شهرها بیشترین نمایندگان را دارند

اما جدا از پراکندگی هنرمندان استانی در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، برخی از شهرستان‌ها نیز با چند گروه نمایشی در این رویداد هنری حضور دارند که نشان از توجه و تلاش هنرمندان این شهرها به هنر نمایش است.

شهرستان ملایر از استان همدان با 4 اثر در این دوره حضور دارد که در میان تمامی شهرها بیشترین آمار را داراست. شهرستان مریوان از استان کردستان نیز با دارا بودن 3 گروه نمایشی در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در مقام دوم قرار دارد.

شهرستان‌های سقز، دهلران، گچساران و ورامین نیز هر کدام با 2 اثر در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در جایگاه سوم قرار دارند.